• Marika78

    Rödmyror i hela trädgården, hur bekämpa bäst?

    Överallt är dom små liven, under varje sten och i hela gräsmattan.
    Vad kan man göra åt det? Det går ju knappt att vara i trädgården, fy f*n va ont det gör när de kissar(?) på en!

    Bästa bekämpningstips tack (med vädjande röst)!
    Myrr har vi använt men det går ju åt en halv burk åt varje bo!

  • Svar på tråden Rödmyror i hela trädgården, hur bekämpa bäst?
  • Anglatuss

    Min sambo hällde disel, inte de mest naturvänliga på ett myrbo i vårgräsmatta och tom den lilla delen av gräsmattan försvann med, men Myrorna är borta...

  • väntar o längtar

    Antingen införskaffar du såna där små gröna "lådor" som innehåller nåt medel som drar till sig myrorna och är giftigt för dom.

    Eller så finns det ett pulver på Anticimex som man strör på myrorna. När myrorna kryper tillbaka till boet frå de med sig giftet och dödar myran ifråga och de kompisar den kommer i kontakt med.

  • Marika78

    Disel... Vill hemskt gärna ha min gräsmatta kvar, annars låter det bra!

    Väntar o... Ok, ska kolla det. Är det något av alt. du testat själv?

  • Anglatuss

    marika

    vi eller sambon hällde disel på ett myrbo, bor inga myror där nu.. och gräset har vi fått tillbaka, ser lite brunt ut bara runt om, de va bara en sån liten plätt, vi sådde gärsfrö där i våran och nu är de grönt å fint igen

  • väntar o längtar

    Japps! Pulvret har vi här hemma och "lådan" har mina föräldrar haft. "Lådan" är bra om man har husdjur...

  • Andrés mamma

    Prova med salt!! Miljövänligt och det funkade för oss i alla fall...Gammalt husmorstips...

  • Marika78

    Jaså, salt?!!! Det kan jag ju testa nu med en gång! Tackelitack!

  • musli

    pulver såsom myrr och liknande, baythion typ, är bra! har använt det här hemma på myrstackarna genom att strö pulver runt hela myrstacken och sen finns det ett pulver som ska blandas med vatten som man sen vattnar hela stacken med! inga myror kvar där inte!!!
    Sen kan man slå ner ett ihåligt järnrör i stacken så fryser de ihjäl i vinter, slå ner den djupt bara, lika hög som stacken är, lika djup är den!
    glöm inte att gräva bort stacken sen så inte nya flyttar in där!!!

  • Marika78

    musli,
    Fast rödmyror bor ju i jorden, inga stackar här inte!

  • musli

    myrorna har likaväl gångar ner i jorden... vattna dem och strö pulver på dem... gräva ur dem och vattna går bra oxå... har funkat bra här!

  • Inexsana

    Grovsalt, och kokande vatten, fick tipset av anticimex. Fungerar på jordgetingbon åxå. Men det ska inte vara nån halvliter, utan vräk på med minst 5 liter kokhett vatten

Svar på tråden Rödmyror i hela trädgården, hur bekämpa bäst?