• Anonym (undra­r)
    Äldre 9 Jun 16:26
    20209 visningar
    17 svar
    17
    20209

    bostadsbidrag vid andra hands?

    ja som frågan lyder,,,
    kan man få bostadsbidrag vid andrahands lägenhet?
    eller är det krångligt?

  • Svar på tråden bostadsbidrag vid andra hands?
  • snarre­t
    Äldre 9 Jun 16:28
    #1

    Borde väl gå. Man har ju ett hyreskontrakt som för alla andra hyreslägenheter.

  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 16:29
    #2

    jo men det jag har är köpt i akademibokhandlen o är bara genom mig o ägaren...`??

  • Anonym (Shoot­!)
    Äldre 9 Jun 16:30
    #3

    Det går! Ansök precis som vanligt, med ditt hyreskontrakt. Att det är ett andrahands kontrakt har inte med saken att göra.

  • Äldre 9 Jun 16:30
    #4

    Tror du kan få det ändå, men du måste vara skriven på adressen. Annars går det inte.

  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 16:35
    #5

    jo jag är skriven där...
    tänkte bara om det va nå problem att jag hade ett sånt kontrakt.... "föreningen" har ju inte officiellt godkänt mig..

  • Äldre 9 Jun 16:38
    #6

    Om föreningen inte har godkänt andrahandsuthyrningen har du värre problem än bostadsbidrag att oroa dig över. Hoppas jag missförstod.

    Men försäkringskassan kollar säkert inte med föreningen, de är ju bara intresserade av att se att du har ett kontrakt med en viss hyra på en adress där du är skriven.  alla fall så vitt jag vet.

  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 16:43
    #7

    asså.. det är min pappas lägenhet o jag har bott där förut men han har flyttat till tjejen o då för att inte säga upp lägenheten lät han mig bo kvar men jag betalar hyran till honom..

  • Anonym
    Äldre 9 Jun 16:47
    #8

    Tror tyvärr du måste vara godkänd av föreningen.. Så är det iaf med hyreslägenheter. Du kan få ett visst bidrag, men det är bara 900 kr eller något sådant har jag för mig. Och FSK kollar visst.. Gjorde de för mig, visserligen hyreslgh så det KAN vara skillnad.

  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 16:53
    #9

    det är hysreslägenhet.. störstambolaget i stan... ja man kanske kan lämna in papprena o be dom granska o godkänna på bostadsbolaget?

  • Äldre 9 Jun 16:56
    #10

    Kolla upp det där noga, en väninnas son blev i förra veckan av med sitt kontrakt pga att han blivit "påkommen" via bostadsbidragsansökan pga kontraktet inte var godkänt. Detta gällde en bostadsrätt i Stockholm.

  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 9 Jun 16:57
    #11

    ush ja det ska jag göra, eller kanske kan på något sätt överta kontraktet..

  • Äldre 9 Jun 16:58
    #12
    WhiskeyRiver skrev 2009-06-09 16:56:04 följande:
    Kolla upp det där noga, en väninnas son blev i förra veckan av med sitt kontrakt pga att han blivit "påkommen" via bostadsbidragsansökan pga kontraktet inte var godkänt. Detta gällde en bostadsrätt i Stockholm.
    Skrev fel, menade hyresrätt.
  • Anonym (Shoot­!)
    Äldre 9 Jun 16:58
    #13

    Tips! För det första ska ni nu se till att du blir godkänd. Annars ska du med all anledning oroa dig för att inte få bidraget och lite annat som står i regelböckerna.

  • Anonym
    Äldre 9 Jun 16:58
    #14

    Ja, lämna in och be hyresföretaget att godkänna din andrahandshyrning! Be din pappa säga att det handlar om att prova på annat boende (han ska testa att bo med sin tjej)så säger de nog inte nej. Men det kanske bara blir för ett år eller så.

    Du kan ha besittningsrätt sen, kolla upp det.

  • Anonym (Shoot­!)
    Äldre 9 Jun 16:58
    #15

    Godkänd som hyresgäst i andrahand!

  • Anonym (när jag)
    Äldre 9 Jun 22:31
    #16

    När jag hyrde en bostadsrätt i 2:hand för 2 år sen så fick jag bostadsbidrag. Dock var kravet då att man skulle ha ett kontrakt på minst 6 månader för att få bostadsbidrag.

  • Anonym
    Äldre 10 Jun 08:55
    #17

    Som andra säger, du måste alltså ha ett av fastighetsägaren godkänt andrahandskontrakt för att få bostadsbidrag.

    Och har du inte ett godkänt andrahandskontrakt så har du och din pappa lite större problem än att du inte får bostadsbidrag eftersom ni kan bli av med lägenheten.

Svar på tråden bostadsbidrag vid andra hands?