• Äldre 15 Jun 20:26
    5847 visningar
    11 svar
    11
    5847

    Var bo i Linköping?

    Hej!

    Jag och min sambo och våra två grabbar funderar på att flytta till Linköping. Jag kommer förhoppningsvis börja plugga där och sambon jobbar redan i tornby. Frågan är bara var vi ska bosätta oss? Vilka områden är bäst? De jag har hört mest om är Skäggetorp och Ryd, så dit vill jag inte... För övrigt spelar det egentligen ingen roll, bara det är barnvänligt och lätt att ta sig runt med buss eller cykel.

    Undrar också lite över barnomsorg... Just nu går de ju på dagis men måste man stå i kö i fyra månader innan man kan få plats i Linköping? Ingen av oss har möjlighet just nu att vara hemma så mycket...


    ♥Mamma till Oliver 050922 och Lucas 070708♥
  • Svar på tråden Var bo i Linköping?
  • Äldre 15 Jun 22:18
    #1

    Puffar


    ♥Mamma till Oliver 050922 och Lucas 070708♥
  • Stolt Enbarn­smamma
    Äldre 19 Jun 20:48
    #2

    Hej!

    Jag kan tipsa om gottfridsberg, det är ett fint område. Vi flyttade dit för ca 1½ månad sen, bodde tidigare i ryd och det området har ju sina för- och nackdelar. Har ni sökt någon bostad än? Om man ställer sig innan fyra månader så är man garanterad en plats någonstans linköping, men vi ställde oss två månader innan så det ska inte vara något problem, dock beror det på vilket område du vill ha barnen i. Vi har plats åt vår tös på T1 ett kanonfint område, där fanns det en del lediga platser, ring till områdesansvarig och prata med henne. Vill du ha numret så kan du maila mig i inboxen

  • Äldre 21 Jun 00:03
    #3
    Stolt Enbarnsmamma skrev 2009-06-19 20:48:39 följande:
    Hej!Jag kan tipsa om gottfridsberg, det är ett fint område. Vi flyttade dit för ca 1½ månad sen, bodde tidigare i ryd och det området har ju sina för- och nackdelar. Har ni sökt någon bostad än? Om man ställer sig innan fyra månader så är man garanterad en plats någonstans linköping, men vi ställde oss två månader innan så det ska inte vara något problem, dock beror det på vilket område du vill ha barnen i. Vi har plats åt vår tös på T1 ett kanonfint område, där fanns det en del lediga platser, ring till områdesansvarig och prata med henne. Vill du ha numret så kan du maila mig i inboxen
    Tack för ditt svar! Vilka hyresvärdar har lägenheter i gottfridsberg? Tänkte ringa till kommunen och höra om barnomsorg, har hört någonstans att man inte får stå i kö i en kommun man inte bor i, även om man har en lägenhet och ett inflyttningsdatum... Känns ju lite dumt!
    ♥Mamma till Oliver 050922 och Lucas 070708♥
  • Äldre 24 Jun 04:21
    #4
    Ankiz skrev 2009-06-15 20:26:01 följande:
    Hej!Jag och min sambo och våra två grabbar funderar på att flytta till Linköping. Jag kommer förhoppningsvis börja plugga där och sambon jobbar redan i tornby. Frågan är bara var vi ska bosätta oss? Vilka områden är bäst? De jag har hört mest om är Skäggetorp och Ryd, så dit vill jag inte... För övrigt spelar det egentligen ingen roll, bara det är barnvänligt och lätt att ta sig runt med buss eller cykel. Undrar också lite över barnomsorg... Just nu går de ju på dagis men måste man stå i kö i fyra månader innan man kan få plats i Linköping? Ingen av oss har möjlighet just nu att vara hemma så mycket...
    finns gott om dagisplatser o lägenheter i ljungsbro
  • Äldre 24 Jun 04:23
    #5

    mysiga ställen i stan är annars:

    ullstämma
    hjulsbro
    jakobsdal
    blästad
    gottfridsberg
    johannelund
    t1
    valla

    är väl de jag gillar.

    men ljungsbro är bäst.


  • Äldre 24 Jun 08:01
    #6
    hot fuss skrev 2009-06-24 04:23:50 följande:
    mysiga ställen i stan är annars:ullstämmahjulsbrojakobsdalblästadgottfridsbergjohannelundt1vallaär väl de jag gillar.men ljungsbro är bäst.
    Hehe, ja Ljungsbro är fint! Kikar lite på stångåstadens hemsida då och då... Gillar ert område ju
    Men finns det gott om lediga dagisplatser? Låter ju jättebra!
    ♥Mamma till Oliver 050922 och Lucas 070708♥
  • Äldre 24 Jun 08:44
    #7
    Ankiz skrev 2009-06-24 08:01:47 följande:
    hot fuss skrev 2009-06-24 04:23:50 följande: mysiga ställen i stan är annars:ullstämmahjulsbrojakobsdalblästadgottfridsb ergjohannelundt1vallaär väl de jag gillar.men ljungsbro är bäst. Hehe, ja Ljungsbro är fint! Kikar lite på stångåstadens hemsida då och då... Gillar ert område ju Men finns det gott om lediga dagisplatser? Låter ju jättebra!
    de stänger förskolor till hösten för att de har så få barn in just nu.
  • Äldre 24 Jun 12:08
    #8
    hot fuss skrev 2009-06-24 08:44:20 följande:
    de stänger förskolor till hösten för att de har så få barn in just nu.
    Oj, är det så pass? Säg till om det blir nåt ledigt i ert område!
    ♥Mamma till Oliver 050922 och Lucas 070708♥
  • Äldre 24 Jun 12:09
    #9

    Förresten, går det lätt och smidigt att pendla till LiU? Antar att ssk-studenterna i princip bara är på Campus US? Hoppas, hoppas jag kommer in!


    ♥Mamma till Oliver 050922 och Lucas 070708♥
  • Äldre 24 Jun 16:42
    #10
    Ankiz skrev 2009-06-24 12:09:41 följande:
    Förresten, går det lätt och smidigt att pendla till LiU? Antar att ssk-studenterna i princip bara är på Campus US? Hoppas, hoppas jag kommer in!
    man är bara på campus us ja. eller i stan. o ja det går smidigt. antingen tar man bussen till typ konsert o kongress o går genom stan o upp till HU eller så byter man bara buss på stationen.

    vet att ena radhuset här blir ledigt till hösten igen.
  • Äldre 3 Jul 12:59
    #11
    Jag hittade den här hemsidan där de visar vilka områden i Linköping som är populärast att bo i, tyckte den var bra! Kunde även kolla upp där vilka skolor som rekommenderades. Glad www.linkopingsbo.se/
  • Äldre 3 Jul 12:59
    #11
    Jag hittade den här hemsidan där de visar vilka områden i Linköping som är populärast att bo i, tyckte den var bra! Kunde även kolla upp där vilka skolor som rekommenderades. Glad www.linkopingsbo.se/
Svar på tråden Var bo i Linköping?