• Anonym (undra­r)
    Äldre 17 Jun 11:16
    23444 visningar
    7 svar
    7
    23444

    hur sjuk blir man av mögel?

    vad är de vanliga åkommor/symptom om man har mögel hemma. Hur kan det yttra sig kroppsligt?

  • Svar på tråden hur sjuk blir man av mögel?
  • Anonym
    Äldre 17 Jun 11:17
    #1

    Du kan bli jättesjuk, till och med dö faktiskt.

    Läs lite mer här och googla.

    www.lfs-web.se/mogel_halsoeffekter.htm

  • sötäpp­let
    Äldre 17 Jun 11:33
    #2

    Jag känner ibland av mögel hemma hos andra.

    Då blir jag yr, huvudvärk, trött.

    Kan också bli täppt i näsan, snuvig.

    För personer som blir mer allvarligt sjuka, som är känsligare än jag. Kan få feber.

    Och ja, det är väldigt farligt. Det finns folk som blivit arbetskadade av mögel och varit sjukskrivna länge, bytt arbetsplats etc.

  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 17 Jun 11:33
    #3
    Anonym skrev 2009-06-17 11:17:42 följande:
    Du kan bli jättesjuk, till och med dö faktiskt.Läs lite mer här och googla. www.lfs-web.se/mogel_halsoeffekter.htm
    tack för ditt svar!
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 17 Jun 11:35
    #4
    sötäpplet skrev 2009-06-17 11:33:13 följande:
    Jag känner ibland av mögel hemma hos andra.Då blir jag yr, huvudvärk, trött. Kan också bli täppt i näsan, snuvig. För personer som blir mer allvarligt sjuka, som är känsligare än jag. Kan få feber. Och ja, det är väldigt farligt. Det finns folk som blivit arbetskadade av mögel och varit sjukskrivna länge, bytt arbetsplats etc.
    tack för ditt svar.

    Så enbart eksem borde inte tyda på mögel i huset? En person av fyra boende har eksem, men inget annat.
  • sasssy­y
    Äldre 17 Jun 11:40
    #5

    Anonym (undrar) skrev 2009-06-17 11:35:28 följande:


    tack för ditt svar.Så enbart eksem borde inte tyda på mögel i huset? En person av fyra boende har eksem, men inget annat.
    Visst kan det vara så att det kan bero på mögel... de andra i familjen kanske inte är lika känsliga eller inte ens är allergiska mot mögel. Det beror ju lite på vad det är för typ av mögel också.

    De andra i familjen kankse inte har utvecklat några symptom ännu, eller så har de det men känner inte av det.

    Om ni misstänker mögel ska ni omedlebart undersöka saken. Det finns folk som bott i mögelhus under längre tid utan att känna något, sen fått en influensa/förkylning och efter det inte blivit friska... kan bli riktigt illa.

    Skulle aldrig våga ta risken själv.
  • Anonym (undra­r) Trådstartaren
    Äldre 17 Jun 11:52
    #6
    sasssyy skrev 2009-06-17 11:40:11 följande:
    Anonym (undrar) skrev 2009-06-17 11:35:28 följande:
    Visst kan det vara så att det kan bero på mögel... de andra i familjen kanske inte är lika känsliga eller inte ens är allergiska mot mögel. Det beror ju lite på vad det är för typ av mögel också.De andra i familjen kankse inte har utvecklat några symptom ännu, eller så har de det men känner inte av det.Om ni misstänker mögel ska ni omedlebart undersöka saken. Det finns folk som bott i mögelhus under längre tid utan att känna något, sen fått en influensa/förkylning och efter det inte blivit friska... kan bli riktigt illa.Skulle aldrig våga ta risken själv.
    Tack så mycket!
    Har inte tänkt om det kan vara mögel förren nu när jag fick frågan om det kunde bero på det.
    Vart vänder man sig tro? Kommunen? Firmor?
  • sasssy­y
    Äldre 17 Jun 12:12
    #7

    Bor ni i hyreshus så är det hyresvärden, annars har Antiximex en mögelsökningstjänst... kommunen kan hjälpa er också miljönämnden.

Svar på tråden hur sjuk blir man av mögel?