• Anonym
    Äldre 23 Jun 19:59
    9645 visningar
    20 svar
    20
    9645

    prickar på benen när jag har rakat dom...?varför?

    jag har alltid funderat på en sak....när jag rakar mina ben så blir det som röda prickar.är det pga att man har känslig hud som det blir så eller vad?är det fler som får så?vad beror det då?

  • Svar på tråden prickar på benen när jag har rakat dom...?varför?
  • nano
    Äldre 23 Jun 20:01
    #1

    Jag får det jämt. Vill också veta vad det är. Som det är nu så är det ingen ide att raka benen alls, blir ju fulare när dom är kritvita med röda prickar än när dom är håriga...

  • Angels Fall First
    Äldre 23 Jun 20:15
    #2

    Jag fick det pa laren igar. Jag brukar aldrig fa prickar annars. Varfor denna gang? Dalig rakhyvel  


    Har bytt telefonnummer (till den svenska mobilen) om någon känner sig bortglömd och inte fick det.
  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 23 Jun 20:15
    #3
    nano skrev 2009-06-23 20:01:53 följande:
    Jag får det jämt. Vill också veta vad det är. Som det är nu så är det ingen ide att raka benen alls, blir ju fulare när dom är kritvita med röda prickar än när dom är håriga...
    ja precis,så blir det för mig också.irriterande....vem kan svaret på den frågan?
  • nano
    Äldre 23 Jun 21:10
    #4

    Jag kan ha en nästan oanvänd hyvel och får ändå pricker. Det är som att varje hårsäck blir alldeles röd.

  • LitenM­amma
    Äldre 23 Jun 21:18
    #5

    Det kan vara så att du/ni är överkänsliga mot raklöddret.

  • nano
    Äldre 23 Jun 21:34
    #6
    LitenMamma skrev 2009-06-23 21:18:35 följande:
    Det kan vara så att du/ni är överkänsliga mot raklöddret.
    Hm, ska prova med annat märke och se. Tror inte att det är det för jag har provat med några olika men jag är så torr i hyn att det är värt försöket (kanske bara tål nån enstaka sort, vem vet )
    Tack för tipset.
  • Angels Fall First
    Äldre 27 Jun 22:36
    #7
    nano skrev 2009-06-23 21:10:45 följande:
    Jag kan ha en nästan oanvänd hyvel och får ändå pricker. Det är som att varje hårsäck blir alldeles röd.
    Ja, min hyvel var väl i princip oanvänd också (rakar underlivet - sen benen och tog en ny så bra nära oanvänd) men den var dålig! Någon sån där halvbillighetsvariant jag fick för mig att jag skulle klara mig med på semestern - aldrig igen säger jag bara!
    mina svenska bostäver kommer och går
  • annna8­5
    Äldre 27 Jun 22:52
    #8

    Hej!

    Jag vet inte varför det blir så, men när jag blivit röd och irriterad när jag rakat mig någonstans så använder jag "anti fire" från Make-Up Store. Fungerar jättebra, har nästan aldrig problem när jag använder den, lätt värt pengarna!

  • Neko
    Äldre 28 Jun 01:40
    #9

    Min syster säger att hon alltid har sådana prickar, även om hon vaxat. Som att hårsäckarna är den färgen.

  • Äldre 28 Jun 02:42
    #10

    kan vara att man rakar mothårs istället för medhårs...

    och så ska man tydligen spola med kallvatten efter att man rakat sig, så porerna sluter sig, blir lätt inflammation annars...

  • Anonym (moa)
    Äldre 28 Jun 06:44
    #11

    Kan vara raklöddret. Jag slutade med raklödder och använder parfymfri balsam och efteråt smörjer jag in mig med vera från apoteket. En lotion som är svalkande/lugnande. Funkar bra.

  • Takex
    Äldre 28 Jun 07:22
    #12

    När jag börjar få röda prickar så kör jag en omgång hårborttagningsmedel. Verkar som att hårsäckarna blir tillslut irriterade på att bli bortrakade och reagerar för fullt på lödder och att bli bortrakade. Brukar också få mer svarta prickar av att raka. Då tar jag en omgång hårbortagningsmedel och så är det återställt!

  • Anonym (släta ben!)
    Äldre 28 Jun 07:30
    #13

    Jag får prickar om jag använder raklödder/tvål eller om jag torr rakar. Men jag får alltid släta fina ben om jag rakar benen under varmt vatten alltså när man badar. Så benen är helt under vatten.

    Så varje gång jag badar så ser jag till att raka benen innan jag häller ut vattnet. Jag kan också raka benen i badkarlet under den rinnande badkarskranen. Men det är inte lika säker.

    varför det inte blir prickar när jag gör så vet jag inte. men det finkar och det är huvudsaken!

  • Anonym
    Äldre 28 Jun 07:32
    #14

    Jag får prickar av nya hyvlar. Men benen är skit samma men det är inge kuj när bikinielinjen ser ut som ett slagfält på beachen så där rakar jag alltid med ganska slö hyvel och balsam. Funkar bra.

  • Anonym
    Äldre 28 Jun 12:00
    #15

    Men alltså, röda prickar efter rakning är inget ovanligt? Många här verkar ju aldrig ha hört om fenomenet! anledningen är att hårsäckarna blir irrierade och kan bli inflamerade, man ska raka mothårs det kan hjälpa. Men det är absoluut inte ovanligt, det är mer ovanligt att INTE få röda prickar

  • nano
    Äldre 28 Jun 20:29
    #16
    Anonym skrev 2009-06-28 12:00:56 följande:
    Men alltså, röda prickar efter rakning är inget ovanligt? Många här verkar ju aldrig ha hört om fenomenet! anledningen är att hårsäckarna blir irrierade och kan bli inflamerade, man ska raka mothårs det kan hjälpa. Men det är absoluut inte ovanligt, det är mer ovanligt att INTE få röda prickar
    Jo men jag är alltid röd (nästintill), brukar aldrig märka det på vänner men på mina ben syns det verkligen jättemycket :/

    Har tänkt lösa problemet genom att vaxa benen istl
  • Äldre 29 Jun 11:53
    #17
    Anonym skrev 2009-06-28 12:00:56 följande:
    Men alltså, röda prickar efter rakning är inget ovanligt? Många här verkar ju aldrig ha hört om fenomenet! anledningen är att hårsäckarna blir irrierade och kan bli inflamerade, man ska raka mothårs det kan hjälpa. Men det är absoluut inte ovanligt, det är mer ovanligt att INTE få röda prickar
    det är raka mothårs man inte ska göra ;)
  • Anonym (prick­ig)
    Äldre 29 Jun 20:15
    #18
    Anonym skrev 2009-06-28 12:00:56 följande:
    Men alltså, röda prickar efter rakning är inget ovanligt? Många här verkar ju aldrig ha hört om fenomenet! anledningen är att hårsäckarna blir irrierade och kan bli inflamerade, man ska raka mothårs det kan hjälpa. Men det är absoluut inte ovanligt, det är mer ovanligt att INTE få röda prickar
    Fast jag tror inte att det är samma röda prickar. Jag får ofta sådana röda prickar som du pratar om, när jag rakar bikinilinjen.
    De prickarna som TS pratar om (antar jag?) är inte likadana. Det är inte någon inflammation, utan bara små rödfärgade prickar. Jag får det ibland på benen, och då är det i varenda hårsäck - aldrig bara i några stycken.
  • nano
    Äldre 29 Jun 21:51
    #19

    Anonym (prickig) skrev 2009-06-29 20:15:16 följande:


    Fast jag tror inte att det är samma röda prickar. Jag får ofta sådana röda prickar som du pratar om, när jag rakar bikinilinjen. De prickarna som TS pratar om (antar jag?) är inte likadana. Det är inte någon inflammation, utan bara små rödfärgade prickar. Jag får det ibland på benen, och då är det i varenda hårsäck - aldrig bara i några stycken.
    Precis, röda prickar vid bikinilinjen har jag råkat ut för (raker den sälla, har hellre bikini med "ben" på så jag slipper). Det är varenda hårsäck som syns. De syns ju ändå på mig (när jag inte rakar) men mycket mer när jag väl rakar.
  • Anonym
    Äldre 15 Jul 20:43
    #20

    Finns det inget sätt att bli av med hårväxten bikinilinjen på ett bra snyggt sätt??????????????????????????????+++

Svar på tråden prickar på benen när jag har rakat dom...?varför?