• Anonym (lurad­!)
    Äldre 23 Jun 22:45
    10650 visningar
    10 svar
    10
    10650

    Hur få reda på om någon dött?

    Alltså, en konstig fråga kanske, men finns det något sätt man kan få reda på om en människa är död?

    För att göra en lång historia kortare så har jag precis fått reda på att en vän har ljugit för mig om massvis av saker. Hon var en väldigt bra vän och jag känner mig fruktansvärt sårad över allt hon har gjort. Men hon har även berättat om hur hennes mamma dog och nu är jag tveksam till om detta över huvud taget är sant. Våra andra vänner, som har känt henne längre, har aldrig hört nånting om att hennes mamma är död (enligt de är mamman knarkare och försvann ur dotterns liv för många år sedan). Men hon själv lovar och svär på att detta inte är lögn, och att hon inte har pratat med någon annan än mig om det. Jag litar egentligen inte på något hon säger, men har svårt att tro att en människa kan ljuga om en sådan sak. Då är man ju helt sjuk i huvudet!

    Hur som helst, finns det någonstans på nätet, eller någon annanstans, som man kan få reda på vem som dog i en viss kommun under ett visst år. Jag har inte hennes personnr.

  • Svar på tråden Hur få reda på om någon dött?
  • Äldre 23 Jun 22:47
    #1

    Folkbokföringen kan ju hjälpa dig med sånt, bara du vet vad hon heter...

  • sasssy­y
    Äldre 23 Jun 22:55
    #2

    Vet du vad tjejen heter för och efternamn så kan du få veta vem hennes mor är och om hon lever...

    MEN vad är syftet, OM det nu är så att hon är knarkare och har försvunnit ur hennes liv så vinner ju inte du något på att överbevisa henne om just den saken.

    MEN jag har själv varit utsatt för en riktigt obehagligt lögnare som ljög om både små obetydliga saker och ganska stora saker... Jag försökte ställa henne inför fakta och bevisade hennes lögner och det ledde till att hon vände ALLT emot mig, har skrivit skit om mig på sin blogg och påstår att JAG är lögnare och falsk... har hon problem med att hålla sig till sanningen så vinner du inget på att överbevisa henne, särskilt inte om en så känslig sak som hennes mor.

    Vill du överbevisa henne så ta fram underlag för de andra lögnerna och ifrågasätt dem istället.. men , var beredd på att hon kommer att explodera åt ena eller andra hållet..

  • Anonym (lurad­!) Trådstartaren
    Äldre 23 Jun 22:56
    #3
    mysmika skrev 2009-06-23 22:47:30 följande:
    Folkbokföringen kan ju hjälpa dig med sånt, bara du vet vad hon heter...
    Tack!
  • Anonym (lurad­!) Trådstartaren
    Äldre 23 Jun 22:59
    #4
    sasssyy skrev 2009-06-23 22:55:03 följande:
    Vet du vad tjejen heter för och efternamn så kan du få veta vem hennes mor är och om hon lever...MEN vad är syftet, OM det nu är så att hon är knarkare och har försvunnit ur hennes liv så vinner ju inte du något på att överbevisa henne om just den saken.MEN jag har själv varit utsatt för en riktigt obehagligt lögnare som ljög om både små obetydliga saker och ganska stora saker... Jag försökte ställa henne inför fakta och bevisade hennes lögner och det ledde till att hon vände ALLT emot mig, har skrivit skit om mig på sin blogg och påstår att JAG är lögnare och falsk... har hon problem med att hålla sig till sanningen så vinner du inget på att överbevisa henne, särskilt inte om en så känslig sak som hennes mor.Vill du överbevisa henne så ta fram underlag för de andra lögnerna och ifrågasätt dem istället.. men , var beredd på att hon kommer att explodera åt ena eller andra hållet..
    Tack för ditt svar!
    Jo, du har ju rätt. Det spelar egentligen ingen roll om detta med mamman är sant eller ej, jag kommer ändå aldrig att lita på henne. Men det har blivit lite som en fix idé, jag känner att jag måste få reda på exakt allt hon har ljugit om, och detta är en av de sakerna jag ännu inte fått svar på... De andra sakerna skulle jag kanske kunna förlåta, men om även detta är lögn så är hon ute ur mitt liv för alltid.
  • Anonym
    Äldre 23 Jun 23:00
    #5

    Har du tjejens personnummer så är det bara att ringa skatteverket och kolla upp om hennes mamma lever eller inte.

    Samtidigt så undrar jag varför du bryr dig så mycket om detta? Oavsett om mamman är död på riktigt eller försvunnen ur tjejens liv pga knarkande så är det väl lika tragiskt i båda fallen.

  • sasssy­y
    Äldre 23 Jun 23:02
    #6

    spelar det någon roll av vilken kaliber lögnerna är??

    Kan man ljuga om småsaker och har ett behov av att ljuga om småsaker så är man ju inte pålitlig... som den personen jag nämnde ljög om allt från vad hon hade för utbildning till saker hennes dotter ska ha sagt och gjort, till att hon fixat ett jobb till mig, och saker som grannar sagt.. saker som inte spelade någon som helst roll för mig....

    En person som ljuger om massa saker har problem.. av något slag, behöver inte vara mytomani men har man ett behov av att hävda sig med lögner så mår man inte bra på insidan och det spårar alltid ur förr eller senare, om detta med mamman är en lögn kan ju vara ett skydd för henne. Något hon intalat sig själv för att det är enklare att ta på och hantera än att ha blivit övergiven.. vad vet jag..

    Tycker du ska ta ett snack med henne oavsett om det är sant eller inte, för det är inte en god vänskap om den måste kryddas med små lögner hela tiden

  • Anonym (lurad­!) Trådstartaren
    Äldre 23 Jun 23:04
    #7
    Anonym skrev 2009-06-23 23:00:29 följande:
    Har du tjejens personnummer så är det bara att ringa skatteverket och kolla upp om hennes mamma lever eller inte. Samtidigt så undrar jag varför du bryr dig så mycket om detta? Oavsett om mamman är död på riktigt eller försvunnen ur tjejens liv pga knarkande så är det väl lika tragiskt i båda fallen.
    Absolut är det tragiskt vilket fall som! Alltså, vad som än har hänt mamman så är detta antagligen anledningen till att dottern har utvecklats till en mytoman. Vet inte varför jag känner att jag verkligen måste veta... Kan inte släppa det bara.
  • Anonym
    Äldre 23 Jun 23:08
    #8

    Man kan ju se det så här med, du tar reda på sanningen och får sinnesro, du behöver ju inte ens nämna att du vet om mamman är död eller inte för henne. Och efter det kan du antingen sakta men säkert avpolletera henne från ditt liv eller bara bryta rakt av.

  • Anonym (lurad­!) Trådstartaren
    Äldre 23 Jun 23:11
    #9
    sasssyy skrev 2009-06-23 23:02:56 följande:
    spelar det någon roll av vilken kaliber lögnerna är??Kan man ljuga om småsaker och har ett behov av att ljuga om småsaker så är man ju inte pålitlig... som den personen jag nämnde ljög om allt från vad hon hade för utbildning till saker hennes dotter ska ha sagt och gjort, till att hon fixat ett jobb till mig, och saker som grannar sagt.. saker som inte spelade någon som helst roll för mig....En person som ljuger om massa saker har problem.. av något slag, behöver inte vara mytomani men har man ett behov av att hävda sig med lögner så mår man inte bra på insidan och det spårar alltid ur förr eller senare, om detta med mamman är en lögn kan ju vara ett skydd för henne. Något hon intalat sig själv för att det är enklare att ta på och hantera än att ha blivit övergiven.. vad vet jag..Tycker du ska ta ett snack med henne oavsett om det är sant eller inte, för det är inte en god vänskap om den måste kryddas med små lögner hela tiden
    Har pratat med henne flera timmar varje dag de senaste dagarna (det hela uppdagades förra veckan). Hon har erkänt en del av sakerna som hon ljugit om men inte allt (vissa saker vet jag är 100% lögn, men hon nekar ändå). Vi pratar och pratar, hon berättar hur mycket jag betyder för henne och hur mycket hon älskar mig, men jag vågar ju inte lita på ett ord hon säger.

    Det bästa är antagligen att bryta helt, men det känns så svårt! Hon har varit så viktig för mig under en lång och jobbig period, och så var allt bara på låtsas för henne. Fy, gråter hela tiden när jag tänker på vad hon gjort mot mig.

    Det bästa är nog att släppa det här med mamman ändå, istället för att gå runt och tänka på det hela tiden...
  • Anonym (lurad­!) Trådstartaren
    Äldre 23 Jun 23:12
    #10
    Anonym skrev 2009-06-23 23:08:24 följande:
    Man kan ju se det så här med, du tar reda på sanningen och får sinnesro, du behöver ju inte ens nämna att du vet om mamman är död eller inte för henne. Och efter det kan du antingen sakta men säkert avpolletera henne från ditt liv eller bara bryta rakt av.
    Precis så är det jag känner, jag vill få sinnesro vad gäller detta... Jag tänker inte konfrontera henne med det, det skulle inte hjälpa någon av oss ändå.
Svar på tråden Hur få reda på om någon dött?