• moontrip

    Myggbett med röd ring runt!

    Vet inte om detta hamnar under rätt rubrik nu, men jag provar...
    Jag har en son på nio år som kom hem från landet med massor av myggbett. Ett av dem var illrött och såg annorlunda ut mot de andra. Jag tänkte inte så värst mycket på det. Men under de två följande dagarna har det vuxit en tydlig ring runt detta myggbett. Det är alltså det röda som vuxit och blivit större och större och längst ut är det en tydlig "kant" som blir som en ring.

    Jag tänker naturligtvis på borrelia, men det är ju ett myggbett! Visst finns det en teoretisk möjlighet att det kunnat suttit en fästing där, men det verkar osannolikt. Dels borde man sett den och dels är det ett tydligt myggbett med ett litet "hål" i mitten.

    Känns lite fånigt att ringa sjukvårdsupplysningen pga ett myggbett så därför slänger jag ut frågan här...någon som känner igen detta? Borde vi kolla upp det?

  • Svar på tråden Myggbett med röd ring runt!
  • lokisse

    är du säker pa att det inte är ett festingbett utan festing???


    snorkrakornas barn heter snorungar
  • Mother of 5

    Man kan tydligt se var en fästing suttit också. Om jag var dig, så skulle jag kolla upp det i morgon...för jag tror def att där kan ha suttit en fästing.

    Du kan lätt missa en ev fästing om den lossnar av sig självt.

  • hammoleket79

    Kolla upp det! Fästingbett kan se ut som myggbett och klia, och har han kliat loss fästingen blir det ett litet "hål" i mitten där den suttit fast. Låter definitivt som att det kan vara borrelia, så kontakta vårdcentralen och få en tid. Borrelia infekterar endast huden från början, och det är bäst att behandla det innan det sprider sig till nervsystemet.

  • PortobelloRoad

    Fästingbett blir ofta stora som en 5-krona inom några dagar. Det är inte lika vanligt att myggbett blir så stora...


    Jag är ingen ledartyp. Jag är nöjd bara jag får bestämma.
  • moontrip

    Jag är såklart inte säker på att inte kan vara ett fästingbett, men tycker det verkar märkligt av flera anledningar. Dels att det gått så snabbt, på bara två-tre dagar. Tar inte borrelia längre tid innan det syns?
    Dels på att det inte är enbart en ring, utan rött liksom hela vägen, där ringen är slutet, kanten, på det röda.

    Jag vet dock inte hur borrelia ser ut. Men vad jag förstår ska det vara mer vitt inuti och en separat ring, liksom. Nån som vet?

  • HOCHM

    Låter mer som fästingbett eller som ringorm som Felicia6 ovan beskrev. Min äldsta är överkänslig mot myggbett, hennes myggbett kan bli upp 7x7 cm stort, uppsvullet och rött men ingen ring runt. Om hon får på benet ett myggbett så blir det en stor blåsa som man måste ha kompress på.

  • moontrip

    Tack Felicia6, kollade på bilden på länken. Tror inte det är det dock- det är ett så tydligt bett i mitten (och dessutom är ju hela han full av myggbett)...

  • HOCHM
    swingit skrev 2009-06-23 23:11:32 följande:
    Jag är såklart inte säker på att inte kan vara ett fästingbett, men tycker det verkar märkligt av flera anledningar. Dels att det gått så snabbt, på bara två-tre dagar. Tar inte borrelia längre tid innan det syns?Dels på att det inte är enbart en ring, utan rött liksom hela vägen, där ringen är slutet, kanten, på det röda.Jag vet dock inte hur borrelia ser ut. Men vad jag förstår ska det vara mer vitt inuti och en separat ring, liksom. Nån som vet?
    Min mamma fick borelia förra året, det gick fort, inom några dagar bara. Blev en rund ring men i mitten var huden som vanligt.
  • moontrip
    HOCHM skrev 2009-06-23 23:12:54 följande:
    Låter mer som fästingbett eller som ringorm som Felicia6 ovan beskrev. Min äldsta är överkänslig mot myggbett, hennes myggbett kan bli upp 7x7 cm stort, uppsvullet och rött men ingen ring runt. Om hon får på benet ett myggbett så blir det en stor blåsa som man måste ha kompress på.
    Usch, vad jobbigt! Det här är inte så stort, mer som lite mer än en femkrona kanske.
Svar på tråden Myggbett med röd ring runt!