• Äldre 24 Jun 13:45
    14527 visningar
    21 svar
    21
    14527

    Svenskar som bor i Österrike

    Vi ska snart resa på semester till Salzburg regionen,vad ska man tänka på
    när man ha 3 åring med sig,en livlig kille som är nyfiken på allt,tänkte lite på fästingar och andra små kryp som lurar i gräset

  • Svar på tråden Svenskar som bor i Österrike
  • Äldre 25 Jun 23:28
    #1

    Jag bor i Österrike (Graz), jag har inte bott här så länge men sambon är född här så vi kan försöka svara på frågor. Men det mesta är likt Sverige. TBE är vanligt i vissa delar men enl. sambon inte i Salzburgtrakten så du behöver inte vara mer orolig för fästingarna än i Sverige. Kranvattnet är bra att dricka, mat går att hitta som liknar den i Sverige.

    Kommer inte på riktigt vad jag ska skriva, men fråga gärna mer specifika frågor.

  • Äldre 27 Jun 18:00
    #2

    Tack Mia
    hur trivs du i Österrike,vi har också planer att flytta ner,lite närmare Italien
    jag älskar naturen och det är så nära till andra varma länder,först vill vi köpa litet hus/lägenhet och så småningom bosätta oss permanent,jag har alltid sagt till min make att jag vill åldras i Österrike
    hur är människor där nere,är det bra att bo i den regionen nära Italien,det måste finnas bra o dåliga områden som här hemma,märker ni av finasnsiella krisen,oj det var många frågor

  • Äldre 27 Jun 19:58
    #3

    jag menar finans krisen så klart,skriver illa de tär nog pga värmen ,vi har runt 30 grader

  • Äldre 3 Jul 14:25
    #4

    Finanskrisen märks väl här också, men jag tror att det pratas om den mer i Sverige. Men iof förstår jag inte allt vad som sägs på TV (inte så bra på tyska än) så jag kanske missar en del. Sambon pluggar och jag är hemma med dottern och våra vänner pluggar så jag märker inte så mkt själv.

    Vet inte alls hur det är ner mot gräsen mot Italien.

    Människorna är som i Sverige, många trevliga och en del mindre trevliga.

    En lite krånglig sak är pappersgrejer. Dom har inga tillgänliga datasystem men saker som i Sverige. Här får man själv ansvara för att papper kommer till rätt ställe tex. så har motsvarigheten till skatteverket och försäkringskassan inte tillgång till varandras datasystem och får inte lämna ut uppgifter om en person till den andra. Så man måste skicka alla papper själv, och många papper blir det när man ska fixa med föräldrapenning, bostadregistering, uppehållstillstånd och försäkringar.

  • Äldre 16 Jul 21:46
    #5

    snart reser vi till Salzburg regionen,vad heter kortet som an skaffa in för att
    slippa betala vägg avgifter

  • mli00
    Äldre 17 Jul 08:27
    #6

    Menar du vägavgift?

    Vet inte vad det är för kort, ni kanske redan vet men om ni ska bila ner åker ni (antagligen ) genom Tyskland, i många städer behöver man en "Feinstaub-Plakette" för att få köra i städerna.
    Ni kanske redan vet det men jag tänkte bara nämna i fall

    Ha en härlig semester!

  • Äldre 17 Jul 17:25
    #7

    I mars besökte vi Kärnten,köpte sånt kort (som motsvarar vägavgift)och hade det i fram rutan på bilen
    men efter när vi passerade flera tunnlar kom det en väg kontroll och vi fck betala ca 4 euro,min man tror att vi blev lurade eftersom vi var turister

  • Äldre 17 Jul 20:29
    #8

    Frågade sambon om kortet. Du måste köpa ett "vignette" (säkert det du hade senaste), det kortet måste du alltid ha för att överhuvudtaget få köra på motorvägen. Men vissa sträckor på motorvägen och flera tunnlar har en extra avgift som man måste betala, så ni blev inte lurade förra gången.

  • Äldre 18 Jul 22:59
    #9

    Det verkar vara stora väder problem i Graz,är det också i Salzburg trakten vi reser om två veckor

  • Äldre 18 Jul 23:52
    #10

    Om du menar vädret är det inte så illa som det låter på nyheterna och mkt kan hända på 2 v.
    Fast var bereda på mkt trafik, idag var det 4,5h kö på motorvägen runt Salzburg pga så många åker på semester nu (tyskar till Italien tex).

Svar på tråden Svenskar som bor i Österrike