• Sweets­ugar
    Äldre 25 Jun 00:10
    18849 visningar
    15 svar
    15
    18849

    Hur få bort brännässlor?

    Vi har byggt nytt hus och håller just nu på att så gräsmatta. Jag har nu märkt att det kommer upp små brännässlor i gräset. Det är omöjligt att plocka dom för hand då vi har en tomt på 1400kvm. Vad ska man göra för att få bort dom. Eller kommer dom försvinna sen när vi börjar klippa gräset. Man vill ju kunna krypa och leka i gräset utan att bränna sig.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hur få bort brännässlor?
  • och
    Äldre 25 Jun 00:29
    #1

    Dom försvinner nog om du ser till att klippa gräset kort och ofta. Om det är större plantor kan det vara bättre att ta bort dom, rötterna är rätt så lätta att dra upp.

  • Sweets­ugar
    Äldre 25 Jun 15:05
    #2

    puffar

  • Äldre 25 Jun 15:12
    #3

    Nässlor brukar inte finnas på stora öppna gräsmattor.
    Så det är nog jord ni fått som legat i hög och fått ogräs i massor under några år.

    De försvinner nog så småningom.De trivs inte direkt på en kortklippt gräsmatta i längden.
    Men jobbigt fram till dess förstås.

  • Örnie
    Äldre 25 Jun 15:12
    #4

    Nässlor sprider sig med rottrådar. De kommer nog hela tiden att komma upp, även om du klipper gräset. Det bästa skulle vara att täcka hela ytan med svart plast i ett år för att riktigt ta död på nässlorna. Ser naturligtvis ut som skrutt. Eller också att vänja barnen vid att ha på sig sandaler på sommaren för att inte bli brända av mininässlorna.

  • mlsa
    Äldre 25 Jun 22:10
    #5

    Om du är noggrann med gräsklippningen försvinner dem. Vi hade nässlor i ett syrenbuskage som jag grävde bort. I början efter grässådden kom det upp en och annan nässla, men nu är de borta sedan länge.

  • Sweets­ugar
    Äldre 28 Jun 23:37
    #6
    mlsa skrev 2009-06-25 22:10:57 följande:
    Om du är noggrann med gräsklippningen försvinner dem. Vi hade nässlor i ett syrenbuskage som jag grävde bort. I början efter grässådden kom det upp en och annan nässla, men nu är de borta sedan länge.
    Åå jag hoppas verkligen att det funkar för oss också! Är så tråkigt, att lillkillen inte kan krypa runt i gräset. Men vi får hoppas dom försvinner så småningom, vi klipper ju gräset minst 1 gång/veckan.

    Inga andra som har erfarenheter?
  • Äldre 28 Jun 23:46
    #7

    Dra upp dem. Med handskar på...

  • Sweets­ugar
    Äldre 1 Jul 22:20
    #8

    det är omöjligt att dra upp dom! Är nog miljoner små små!
    Jag får väl hoppas på att vintern tar död på dom!

  • Äldre 3 Jul 01:00
    #9

    Ta trädgårdshackan. Hacka och räfsa bort så mycket du kan inkl rötter. Täck sedan med pressening och lägg tyngder på. Vänta till nästa sommar.

  • Äldre 3 Jul 01:01
    #10

    Oj, såg nu att ni hade dem i gräsmattan! Den vill man kanske inte ta kål på.
    Nej, då är det nog bara att trötta ut dem. Och vänta.

  • SuzyQg­irl
    Äldre 3 Jul 16:42
    #11

    Har nyss införskaffat/min sambo fick önska sig i present Fiskars ogräsupptagare. Riktigt bra & dra upp nässlor men även maskrosor. Du slipper all kontakt med dem: Man trycker ner ogräsupptagaren, drar upp nässlan & "skjuter" iväg dem. Mycket smidigt & långt skaft så du slipper krypa på alla fyra. Den ligger runt 350kr.
    Fast det blir naturligtvis också jobbigt på en stor tomt men som sagt lättare än att krypa på alla fyra....

  • Äldre 6 Jul 10:56
    #12

    lägg på kalk det gjorde mina föräldrar när vi hade ett område på gräsmattan som var fullt av nässlor plus att de grävde upp och vände på jorden så att rötter och det dog bort

  • Äldre 18 Jul 18:52
    #13

    Stroller (gödning med ogräsbekämpning i) är suveränt.) Enligt förpackningen lovar de bara att maskorsor försvinner. Vi har dock märkt en radikal minskning av allt ogräs. Det enda som kommer tillbaka på någon vecka är tistlar. Jag tar på mig grova handskar och drar upp det som går av tistlarna på den den delen av gräsmattan där vi är mest.

    Jag kan inte lova att brännässlor försvinner av stroller men vi har planterat ny gräsmatta i tre omgång på vår 6 år gamla tomt. Eftersom vi har småbarn har vi i8nte haft tid med så intensiv rensning av den ny sådda gräsmattan utan mest inväntat tills den går att klippa och göda med Stroller. Visst öskar jag att mer tid fanns så man hann rensa ogräs även i gräsmattan men vi har tillräckligt med resten av tomten, hus och barn!

  • Pappa i april
    Äldre 20 Jul 20:15
    #14

    Plocka dem och gör nässelsoppa. Det är grymt gott!!

  • M Hellin
    Äldre 21 Jul 02:55
    #15

    Nässlorna dör ut om de aldrig får chansen att utveckla någon större mängd blad, så håll gräset kort, så kort du vågar utan att gräset torkar bort för dig.

    Annars får du skaffa frigående höns, de är fasligt glada i nässlor.

Svar på tråden Hur få bort brännässlor?