• Agamem­non
    Äldre 27 Jun 23:09
    91348 visningar
    42 svar
    42
    91348

    Hur få bort getingbo?

    Var lite osäker på i vilken kategori detta hör hemma men "Natur & Miljö" borde ju inte vara helt tokigt...

    Hur är det med getingbon, får man ta bort dem själv och om ja, hur? Något i mitt bakhuvud säger att man inte får det utan måste kontakta någon - men vem? Är det kommunen man ringer till?


    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Svar på tråden Hur få bort getingbo?
  • Thomas­X
    Äldre 27 Jun 23:16
    #1

    Dom får man ta bort själv, det är jag övertygad om.

    Annars kan man ringa en anticimex eller ev. en bi-odlare.

    Vill man göra det själv kan man sätta en plastbunke, eller spann beroende på boets storlek, över hela boet och sedan skjuta in en skiva/lock över, så samlas allt inne i burken/spannen.

  • Äldre 27 Jun 23:19
    #2

    Har du hemförsäkring? Borttagning av getingbo ingår i nästan alla villa-försäkringar. Ingen självrisk. Hur smidigt som helst.

  • FH Mamma
    Äldre 27 Jun 23:20
    #3

    Är det stort?

    Farfar (sonens) brukar sätta en påse över men thomas svar med bunken verkar smidigare.

    Sen kan man spruta radar på de runt boet och på boet för att döda de en del innan man tar bort boet.

  • Agamem­non
    Äldre 27 Jun 23:21
    #4
    LMH33 skrev 2009-06-27 23:19:15 följande:
    Har du hemförsäkring? Borttagning av getingbo ingår i nästan alla villa-försäkringar. Ingen självrisk. Hur smidigt som helst.
    Åh, det låter ju toppen!

    De j*vlarna har satt sig i ett takhörn och jag vet inte om jag vågar ge mig på det själv. Ska kolla med försäkringen på måndag! Annars hör jag med Anticimex.

    Tack för tipsen!
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Agamem­non
    Äldre 27 Jun 23:22
    #5
    FH Mamma skrev 2009-06-27 23:20:34 följande:
    Är det stort?Farfar (sonens) brukar sätta en påse över men thomas svar med bunken verkar smidigare.Sen kan man spruta radar på de runt boet och på boet för att döda de en del innan man tar bort boet.
    Det sitter dumt i ett hörn och jag vågar inte heller spruta något på dem, då blir jag säkert attackerad eller något (det är iaf bilden jag ser framför mig).
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Äldre 27 Jun 23:28
    #6
    Agamemnon skrev 2009-06-27 23:21:28 följande:
    Åh, det låter ju toppen!De j*vlarna har satt sig i ett takhörn och jag vet inte om jag vågar ge mig på det själv. Ska kolla med försäkringen på måndag! Annars hör jag med Anticimex.Tack för tipsen!
    Vad har du för försäkring?
    Anticimex har avtal med många försäkringsbolag, så du skulle kunna kontakta dem direkt och kolla om din försäkring täcker... (De är oftast lättare att få tag på...)
  • Agamem­non
    Äldre 27 Jun 23:30
    #7
    SofiaOlava skrev 2009-06-27 23:28:53 följande:
    Vad har du för försäkring?Anticimex har avtal med många försäkringsbolag, så du skulle kunna kontakta dem direkt och kolla om din försäkring täcker... (De är oftast lättare att få tag på...)
    Vi har TryggHansa. Ska se vad jag kan hitta om just det här med getingbo och sen ringer jag helt enkelt båda på måndag.
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Äldre 27 Jun 23:35
    #8

    Ok, vi har precis bytt försäkringsbolag från TH. Och de har ett avtal med Nomor så det är dem du ska kontakta direkt!

  • Agamem­non
    Äldre 27 Jun 23:40
    #9
    SofiaOlava skrev 2009-06-27 23:35:54 följande:
    Ok, vi har precis bytt försäkringsbolag från TH. Och de har ett avtal med Nomor så det är dem du ska kontakta direkt!
    Perfekt, då gör jag det! Tack för hjälpen!
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Thomas­X
    Äldre 27 Jun 23:41
    #10

    Jag har hittat flera getingbon i vårat hus som varit så stora att de inte skulle få plats i en 10 liters hink! Lyckligtvis har alla de stora bona varit utflyttade.

    Skulle jag ringt anticimex varje gång hade nog premien gått upp duktigt by now :) Men det är ju här det. Håller på renovera ett gammalt hus, när renoveringen är klar ska inte getingarna kunna hitta in.

    Hejhej

Svar på tråden Hur få bort getingbo?