• Agamem­non
    Äldre 27 Jun 23:09
    91328 visningar
    42 svar
    42
    91328

    Hur få bort getingbo?

    Var lite osäker på i vilken kategori detta hör hemma men "Natur & Miljö" borde ju inte vara helt tokigt...

    Hur är det med getingbon, får man ta bort dem själv och om ja, hur? Något i mitt bakhuvud säger att man inte får det utan måste kontakta någon - men vem? Är det kommunen man ringer till?


    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Svar på tråden Hur få bort getingbo?
  • Agamem­non
    Äldre 29 Jun 22:50
    #31
    skrutteluttan74 skrev 2009-06-29 22:49:30 följande:
    Vi har det inbakat i våran hem försäkring
    Sjutton, vad orättvist! Sånt skulle man ju ha kollat när man tecknade men vem tänker på getingbo...
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Äldre 29 Jun 22:53
    #32

    Vi klättrade upp. Jag satt på en sån bräda som är under taket, maken stod på stegen nedanför. Maken höll i en hink med lacknafta i botten och ett lock till hinken. Jag hade nåt att fösa bort boet med. Vi gick ut en sen kväll när det var mörkt, hade mörka kläder, kepsar och stövlar. Jag tog ner boet och han fångade det. Gick fint, men det var svårt att sova för allt adrenalin efteråt...

  • Äldre 29 Jun 23:30
    #33
    Agamemnon skrev 2009-06-29 22:50:53 följande:
    Sjutton, vad orättvist! Sånt skulle man ju ha kollat när man tecknade men vem tänker på getingbo...
    mmm...precis,inte vi..men just innan vi flyttade dit,alltså då vi köpt d ,men bara var i renoverings stadiet så kom dom och tog rätt på ett bo..so mvar stort & gick innåt på vindan ...urk...
    Något år senare,så kom dom igen,men då var de möss som var i farten...Äckligt som sjutton var de....
  • Agamem­non
    Äldre 29 Jun 23:30
    #34
    bambigirl skrev 2009-06-29 22:53:40 följande:
    Vi klättrade upp. Jag satt på en sån bräda som är under taket, maken stod på stegen nedanför. Maken höll i en hink med lacknafta i botten och ett lock till hinken. Jag hade nåt att fösa bort boet med. Vi gick ut en sen kväll när det var mörkt, hade mörka kläder, kepsar och stövlar. Jag tog ner boet och han fångade det. Gick fint, men det var svårt att sova för allt adrenalin efteråt...
    Hahaha, ser framför mig hur min man ska fånga ett getingbo! Den bilden kommer jag att skratta gott åt ett tag. Det är definitivt inte ett alternativ för oss, så modiga (eller själmordsbenägna ) är vi tyvärr inte.
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • snuttP
    Äldre 29 Jun 23:36
    #35

    Jag har folksam som villaförsäkring. Har inget som helst tillägg för getingar och ändå så ingår det. Va bara att ringa aticimex så kom dom och fixade. Ingen självrisk ingen kostnad alls.. toppen!! Tog dock 1 vecka innan han kom, dom brukar ha super mycket att göra..

  • Agamem­non
    Äldre 29 Jun 23:37
    #36
    snuttP skrev 2009-06-29 23:36:16 följande:
    Jag har folksam som villaförsäkring. Har inget som helst tillägg för getingar och ändå så ingår det. Va bara att ringa aticimex så kom dom och fixade. Ingen självrisk ingen kostnad alls.. toppen!! Tog dock 1 vecka innan han kom, dom brukar ha super mycket att göra..
    Jag vet inte vilken villaförsäkring ägaren har men hon ska kolla upp det när hon kommer hem igen - på fredag. Jag har iaf mailat dem, det kanske inte är tokdyrt om man låter dem komma "privat"?
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • snuttP
    Äldre 29 Jun 23:41
    #37

    Ingen aning om vad det kostar. Men om hon har folksam som borde det ju va skumt om anticimex inte kan komma och tar bort det.

  • MaJen0­9
    Äldre 29 Jun 23:44
    #38

    Vi kontaktade försäkringsbolaget, vi har sveland och sen bad dom oss ringa till anticimex. Anticimex ingår i vår försäkring så de kostade inte oss ett öre. Tog några dagar sen kom dom hem till oss och tog kål på dom rackarna!

  • köttbu­llelyd­nad
    Äldre 29 Jun 23:45
    #39
    snuttP skrev 2009-06-29 23:41:51 följande:
    Ingen aning om vad det kostar. Men om hon har folksam som borde det ju va skumt om anticimex inte kan komma och tar bort det.
    Mig veteligen så har Folksam kontrakt med Anticimex, men jag är osäker på hur det är med Länsförsäkringar. Däremot så har de alltid fruktansvärt mycket att göra under just sommarmånaderna när alla plötsligt ska ut till sina sommarstugor överallt och upptäcker att "Hoppsan! Här är det myror/getingar/möss..."
  • Äldre 30 Jun 13:10
    #40
    köttbullelydnad skrev 2009-06-29 23:45:02 följande:
    Mig veteligen så har Folksam kontrakt med Anticimex, men jag är osäker på hur det är med Länsförsäkringar. Däremot så har de alltid fruktansvärt mycket att göra under just sommarmånaderna när alla plötsligt ska ut till sina sommarstugor överallt och upptäcker att "Hoppsan! Här är det myror/getingar/möss..."
    Länsförsäkringar har inte kontakt med just Antisomex,dom har ett annat företag,som dom i sin tur "lejer" anitsimex(,ialla fall här uppe...) för att åka ut till folk...
    Precis som du säger så har Folksam kontrakt med antisimex  ,det vet jag sedan jag hade Folksam
  • Frosts­tar
    Äldre 30 Jun 15:43
    #41

    Vi brukar ha en hel del av dem här hemma, största var nog som en fotboll. Annars brukar vi gå rundor överallt mellan sen april och juni för att upptäcka bon som håller på att byggas. Det vi vanligtvis gör är att vi tar ett långt rör eller ett långt teleskopskaft från ett verktyg, slår ner boet (snabbt och med ett slag) och springer in i huset, stallet eller förrådet sedan, beroende på var boet var. Om inte man lyckas med första slaget så får man springa ändå och göra ett nytt försök senare. Man kan även röka ut dem, jag har hört från en som provat det i sin gamla carport, vi har dock aldrig haft möjlighet/tillfälle till det.

  • Christ­er 063
    Äldre 9 Aug 10:34
    #42

    Dammsugaren är inte så dum när man ska ge sig på getingar. Läste följande inlägg på Dammsugning.se om att få bort getingar: www.dammsugning.se/detail.asp&id=355
    Kan man spraya Radar i dammsugarpåsen först och sedan dammsuga upp getingarna? Ja, det borde väl gå. Eller vad tror ni?

Svar på tråden Hur få bort getingbo?