• Nennie­Pennie
    Äldre 29 Jun 08:57
    65927 visningar
    20 svar
    20
    65927

    Att bleka håret hemma

    Är det möjligt?

    Utgå ifrån att jag har mörkt hår, riktigt mörkbrunt alltså, nästan svart. Och det är färgat för ett tag sedan.

    Håret kondition är helt OK, det är inte torrt, dock slitet i topparna.

    Jag vill bli ungefär i denna tonen farm1.static.flickr.com/170/459617154_712e8e4e66_o.jpg alltså med lite slingor.

    Hur gör man, är det möjligt utan att mitt hår faller av eller att jag ser ut som en, jag vet inte vad, efteråt?

  • Svar på tråden Att bleka håret hemma
  • miss nöjd
    Äldre 29 Jun 09:00
    #1

    Det är MKT MKT svårt att få ett bra resultat hemma. och hos frisören också om du verkligen vill försöka få så blont hår...
    Jag har mörkt brunt hår- gick till frisör för att få det blondaste (med slingor) som gick och blev snyggt. Jag fick en guldblond nyans- väldigt snyggt men inte så jätteblont...
    Spanar in tråden här med spänning om ngn lyckats - för jag vill också ha blont hår i sommar

  • Äldre 29 Jun 09:04
    #2
    NenniePennie skrev 2009-06-29 08:57:12 följande:
    Är det möjligt?Utgå ifrån att jag har mörkt hår, riktigt mörkbrunt alltså, nästan svart. Och det är färgat för ett tag sedan. Håret kondition är helt OK, det är inte torrt, dock slitet i topparna. Jag vill bli ungefär i denna tonen farm1.static.flickr.com/170/459617154_712e8e4... alltså med lite slingor.Hur gör man, är det möjligt utan att mitt hår faller av eller att jag ser ut som en, jag vet inte vad, efteråt?
    Lyd rådet och gå till en frisörsalong!!
  • April Mamma
    Äldre 29 Jun 09:05
    #3

    Vill inte låta negativ,men att få denna "look" hemma är inte lätt...
    Nicoles hår har typ flera nyanser i håret, bland annat "sandfärgade" slingor..för att få den tonen så måste man oftast lägg på sak som gör att det blekta håret nedmattas .

    Hemma blekningar blir oftast åt det gula hållet...tyvärr. Sedan om du i dag har mörkhår så krävs det rätt mycket för att avfärga håret osv.

    Gå till frissan är mitt tips..om du är rädd om håret =)

  • Nennie­Pennie
    Äldre 29 Jun 09:08
    #4

    Har inte råd att gå till frisör tyvärr.. ÄR sååå sugen på att blondera det! Hade ljust tidigare, fattar inte varför jag färgade mörkt..

    men hur blir det om man avfärgar, sedan bleker och sedan lägger i slingor?

    Förresten, April Mamma, hur menar du med att matta ner det blekta håret? Hur gör man det ?

  • April Mamma
    Äldre 29 Jun 09:11
    #5
    NenniePennie skrev 2009-06-29 09:08:24 följande:
    Har inte råd att gå till frisör tyvärr.. ÄR sååå sugen på att blondera det! Hade ljust tidigare, fattar inte varför jag färgade mörkt.. men hur blir det om man avfärgar, sedan bleker och sedan lägger i slingor? Förresten, April Mamma, hur menar du med att matta ner det blekta håret? Hur gör man det ?
    Spara hellre i hop pengar än att mixtra hemma...

    Man lägger på nått gegg som mattar ner det gula/guldiga i håret...finns nog bara hos frissan.

    En kompis till mig skulle bleka håret hemma..det slutade med att hon blev korthårig..hon kunde dra loss stora tussar av hår.......
  • Äldre 29 Jun 09:12
    #6
    NenniePennie skrev 2009-06-29 09:08:24 följande:
    Har inte råd att gå till frisör tyvärr.. ÄR sååå sugen på att blondera det! Hade ljust tidigare, fattar inte varför jag färgade mörkt..men hur blir det om man avfärgar, sedan bleker och sedan lägger i slingor?Förresten, April Mamma, hur menar du med att matta ner det blekta håret? Hur gör man det ?
    Då sparar du ihop det. GÖR DET INTE HEMMA! Vet allt för många som förstör sitt hår.
  • Nennie­Pennie
    Äldre 29 Jun 09:13
    #7

    ungefär vad kostar det hos frisör?

  • Nennie­Pennie
    Äldre 29 Jun 09:27
    #8

    ingen? :)

  • Äldre 29 Jun 09:28
    #9
    NenniePennie skrev 2009-06-29 09:13:49 följande:
    ungefär vad kostar det hos frisör?
    Svårt att svara på...det beror ju å vart du bor och hur mycket som behövs i just ditt hår. Så gå och får ett förslag iaf..
  • Äldre 29 Jun 09:32
    #10
    NenniePennie skrev 2009-06-29 09:08:24 följande:
    Har inte råd att gå till frisör tyvärr.. ÄR sååå sugen på att blondera det! Hade ljust tidigare, fattar inte varför jag färgade mörkt..men hur blir det om man avfärgar, sedan bleker och sedan lägger i slingor?Förresten, April Mamma, hur menar du med att matta ner det blekta håret? Hur gör man det ?
    Efter allt du kommer behöva köpa själv för att bli nöjd med färgen, så kommer det ha gått på lika mycke som att gå till frissören. Och du kommer ångra att du inte gjorde det från början. Jag talar av erfarenhet. Tyvärr är jag en sån som inte lär mig av mina misstag, och gör om samma flera ggr.... Men nu för tiden kör jag enbart på frissör, då mitt hår blev gummi tillslut efter alla mina blekningar och avfärgningar.
    www.(får inte skriva för det reklam).se/lini
  • April Mamma
    Äldre 29 Jun 11:10
    #11
    NenniePennie skrev 2009-06-29 09:13:49 följande:
    ungefär vad kostar det hos frisör?
    Beror ju på vart du bor och till vilket ställe du går till osv..

    Men du får nog räkna med runt 1500 kr i alla fall...
  • Lincon
    Äldre 29 Jun 11:14
    #12

    Jag gjorde en miss och färgade håret brunt (som jag visst har på denna bilden). Jag lade i blondie slingor, använde hättan som medföljde och utnyttjade typ alla hål i hättan.

    Resultatet blev jättesnyggt, men jag vet inte alls hur det skulle se ut om håret varit svart... därefter har jag färgat som vanligt med en uppljusande färg, bleker alltså vanligtvis aldrig håret då jag är ganska ljus i mig själv.

  • Äldre 29 Jun 11:25
    #13

    suck, att folk inte vågar bleka sitt hår för att det kan bli fult...de har tydligen aldrig varit tonåring *himla med ögonen*

    Det som ställer till det för dig är att du har färgat håret. Det gör det alltid mycket svårare att bleka håret och det är svårt att inte få tuggummihår.
    En avfärgning är samma sak som blekning fast lite mildare. Du kan ex. göra bleachbaths - man blandar lite balsam med blekningsmedel (vet inte mer ingående då jag inte gjort det själv)
    Sen ska man aldrig bleka håret flera ggr på rad, det måste gå minst en vecka i mellan (helst mer förstås) annars tar andra blekningen oftast inte alls utan bara sliter på håret.
    Jag använder mood ultrablond och har alltid håret i en plasthuva eller invirat med plastfolie för att blekningsmedlet inte ska torka under verkningstiden (för då slutar det ta). Man ska heller inte överskrida verkningstiden för det sliter bara på håret. obs, blir det onormalt varmt så ta av plasten (blir dock alltid lite varmt)

    Det kan ta många blekningar innan håret är ljust (jag satsar alltid på vitt) och för att dämpa gula toner i håret kan man lägga i en askblondering, eller använda silvershampo/toning (blått/lila pigment).
    För att få just den hårfärgen du vill ha med massa slingor är det nog frisören som gäller, men grundarbetet kan man göra själv.

    och viktigt, ta hand om håret under tiden. inte kamma när det är blött, använda inpackningar, inte föna eller styla håret då det sliter.
    Men nog kan man se ut "som den" efteråt, håret blir så jäkla urtorkat så det bästa är att köra på balsammetoden för att det inte ska burra sig.

    lite tips från en som blekt håret många gånger och lärt från misstag, även från svartfärgat (då gick håret av, tur det var kort).

  • Äldre 29 Jun 19:50
    #14

    spar hellre pengar o gå till en frisör.. blir aldrig samma resultat hemma.. Jag har blekt och blekt och blekt hemma men sen orkade jag itne så nu går jag alltid till frisör och jag har ALDRIG haft så här blondt hår förut även fast jag blekte flera ggr på rad. Det blir inte samma lyster i håret och samma blonda färg när man färgar hemma..

    Nee ja röstar för frisören ;)

  • Nennie­Pennie
    Äldre 29 Jun 22:05
    #15
    Nathalie009 skrev 2009-06-29 19:50:03 följande:
    spar hellre pengar o gå till en frisör.. blir aldrig samma resultat hemma.. Jag har blekt och blekt och blekt hemma men sen orkade jag itne så nu går jag alltid till frisör och jag har ALDRIG haft så här blondt hår förut även fast jag blekte flera ggr på rad. Det blir inte samma lyster i håret och samma blonda färg när man färgar hemma..Nee ja röstar för frisören ;)
    har du blekt från väldigt mörkt någon gång hos frisör?..
  • sanna8­8a
    Äldre 30 Jun 10:21
    #16
    NenniePennie skrev 2009-06-29 22:05:20 följande:
    har du blekt från väldigt mörkt någon gång hos frisör?..
    jag har gjort det! hade svart hår, fick gå i omgånagr och göra slingor. efter 5-6 frisörbesök blev jag nöjd! då blev jag blond! klippte mig varje gång, så jag la ut ungefär 7-8000 kr :S
  • Äldre 30 Jun 14:38
    #17
    NenniePennie skrev 2009-06-29 22:05:20 följande:
    har du blekt från väldigt mörkt någon gång hos frisör?..
    jag hade mörkbrunt när jag började bleka hos frisör. Det tog ca 5 frisörbesök innan det var riktigt blondt. ;Men det var min kompis som är frisör som fixade det så jag betalade itne lika mkt.. men de va helt klart värt det
  • Carrie­e
    Äldre 1 Jul 03:23
    #18

    Efter att min vän bokstavligen utan min vetskap öst på blekningsmedel i håret då jag skulle blondera mig och mitt hår började falla av rekomenderar jag det inte. När håret bleks fel bleker man bort pigmenten och håret kan få gröna nyanser (hände mig). Att färga håret hemma går bra men just när det gäller blekning är det mycket bättre att gå till frisör.

  • Äldre 20 Jan 14:00
    #19

    hej!

    jag hade svarthår och har nu blondt, nästan platina blondt, och gjort det själv hemma.
    Blekte det gång på gång med "Moods ultrablond".  Använde Balsamspray och leave in hårinpackning mellan varven.
    Körde även i en avfärgning från åhlens när håret blekts till ljusbrunt.
    sedan om håret blir orangeaktigt kan jag rekomendera färgen ljuspärlblond för när jag sköljde ur den rann nästan allt det röda pigmentet ur håret, vattnet blev rött.
    Man får ju räkna med att man tappar hår. Jag har iaf lyckats behålla längden på håret tror det är mest för jag lagt i mkt inpackningar just i topparna. Sedan har ju håret blivit tunnare, men inte mycket alls!

    Lycka till alla ni som vill bleka hemma.

  • Äldre 4 Aug 22:29
    #20

    Om man vill bleka från mörkbrunt till typ mellanblond, kan man göra en avfärgning och sen slänga i en mörkare blond färg?


    cachorrinho.blogg.se ♥ Mamma till: ♥ Sandra 061124 ♥ Nelly 081009 ♥ William 100330 ♥
Svar på tråden Att bleka håret hemma