• Queen7­0
    Äldre 29 Jun 13:37
    12619 visningar
    182 svar
    182
    12619

    Varför uppkom seden att täcka sin kropp?

    Jag funderade igår när jag var på djurpark med familjen. Det var stekHETT...gick knappt å röra sig. Och där såg jag ett par mammor kuta efter sina yrväder, iklädda tajt polo i svart med långa ärmar som gick ned en bit över handlederna, över detta en löst hängande tunika och en sjal lindad runt huvud, hals och panna. Det såg så FRUKTANSVÄRT hemskt ut. Jag har inget emot religionsfrihet och att man får ha på sig vilka kläder man vill, men i rådan situation igår så skulle jag nästan jämställa den där klädordningen med tortyr. I alla fall så fick det mig att fundera. I och med att denna klädkod uppkommit i väldigt varma länder, så funderade jag ¨på om det i själva verket handlade mer om att kontrollera kvinnans rörelsefrihet än att skydda henne från mannens blickar på hennes kropp, för vem fan orkar hitta på dumheter eller ens gå ut ur huset i den munderingen om man inte måste.

  • Svar på tråden Varför uppkom seden att täcka sin kropp?
  • Mamma 2b
    Äldre 29 Jun 13:42
    #1

    Jag är överkänslig mot extrem värme, ungefär som jag skulle kalla den här värmeböljan just nu. Allt över 22 strecket får mig att explodera.

    Jag skulle aldrig klara av att gå i polo och lager på lager.

    Men det är inte heller nödvändigt för en muslimsk kvinna!

  • Queen7­0
    Äldre 29 Jun 13:50
    #2

    men många tolkar ju seden så. Och jag kan inte låta bli att ifrågasätta om syftet verkligen är så godhjärtat som folk gärna vill påstå. Ursprungligen alltså.

    Mamma 2b skrev 2009-06-29 13:42:50 följande:


    Jag är överkänslig mot extrem värme, ungefär som jag skulle kalla den här värmeböljan just nu. Allt över 22 strecket får mig att explodera. Jag skulle aldrig klara av att gå i polo och lager på lager. Men det är inte heller nödvändigt för en muslimsk kvinna!
  • Milkin­a cerka
    Äldre 29 Jun 13:51
    #3

    Såg en kvinna med barnvagn o. ett litet barn som gick bredvid, hon hade slöja, visst men den såg tunn o. luftig ut i vacker syrenlila färg dessutom. När jag körde förbi henne så satt jag just o. funderade på hur varmt det kunde vara jag med..

    Gissar att några av våra vänner här som är muslimer, kan förklara om dessa olikheter beror på att människorna vi sett Ts o. jag tillhör olika grenar av religionen eller om det är ett utslag av personlig smak.

  • lokiss­e
    Äldre 29 Jun 13:56
    #4

    fast oftast är det svalare att ha slöja och en stor vid "klänning" än att inte ha nagot alls.


    snorkrakornas barn heter snorungar
  • Mamma 2b
    Äldre 29 Jun 13:59
    #5
    Queen70 skrev 2009-06-29 13:50:32 följande:
    men många tolkar ju seden så. Och jag kan inte låta bli att ifrågasätta om syftet verkligen är så godhjärtat som folk gärna vill påstå. Ursprungligen alltså. Mamma 2b skrev 2009-06-29 13:42:50 följande:
    Om folk tolkar sin egen religion fel så är det deras egen förlust. Det finns ingen anledning för en muslimsk kvinna att svettas mer än andra. Själv bär jag ingen sjal, men jag kan mycket väl tänka mig att det stämmer som de som gör det säger.
    Dvs att det svalkar med en tunn slöja mot solen. Förutsatt att man till det bär tunna, ej åtsittande kläder.
    Och tittar man på de här varma länderna där hijab är normen så går ingen runt i polokrage och lager på lager utan där är det abaya som gäller i huvudsak...
  • Queen7­0
    Äldre 29 Jun 14:07
    #6

    Har mer förståelse för de där vida tälten, därunder får man ju i alla fall lite skydd av solen, men dessa kvinnor jag såg var verkligen maximalt exponerade för värmen samtidigt som deras kläder inte gav någon svalka, med dessa tajta tröjor och sjalen lindad tajt runt hals och panna.


    Milkina cerka skrev 2009-06-29 13:51:50 följande:
    Såg en kvinna med barnvagn o. ett litet barn som gick bredvid, hon hade slöja, visst men den såg tunn o. luftig ut i vacker syrenlila färg dessutom. När jag körde förbi henne så satt jag just o. funderade på hur varmt det kunde vara jag med..Gissar att några av våra vänner här som är muslimer, kan förklara om dessa olikheter beror på att människorna vi sett Ts o. jag tillhör olika grenar av religionen eller om det är ett utslag av personlig smak.
  • Queen7­0
    Äldre 29 Jun 14:08
    #7

    Är Burkor alltid svarta?

  • Mamma 2b
    Äldre 29 Jun 14:09
    #8
    Queen70 skrev 2009-06-29 14:08:49 följande:
    Är Burkor alltid svarta?
    Nope.
  • lokiss­e
    Äldre 29 Jun 14:12
    #9
    Queen70 skrev 2009-06-29 14:08:49 följande:
    Är Burkor alltid svarta?
    oftast bla...
    snorkrakornas barn heter snorungar
  • Mamma 2b
    Äldre 29 Jun 14:14
    #10
    Queen70 skrev 2009-06-29 14:07:51 följande:
    Har mer förståelse för de där vida tälten, därunder får man ju i alla fall lite skydd av solen, men dessa kvinnor jag såg var verkligen maximalt exponerade för värmen samtidigt som deras kläder inte gav någon svalka, med dessa tajta tröjor och sjalen lindad tajt runt hals och panna.
    Ja du, de har ju valt det själva. Helt obefogat, men likväl deras val.
Svar på tråden Varför uppkom seden att täcka sin kropp?