• Anonym (Syste­r yster)
    Äldre 29 Jun 23:04
    7012 visningar
    26 svar
    26
    7012

    Återbetalningsskyldig till socialen - hur funkar det?

    Hejsan!

    Min bror har gått på socialen nu i vår men jobbar nu i sommar och kommer börja läsa till hösten.
    Han säger att eftersom han har en väntande inkomst (lön från sommarjobbet och studielån+bidrag) så kommer han bli återbetalningsskyldig för två månader, i juli och augisti (ca 16.000 kr).

    Jag tycker det låter konstigt, tänkte bara höra om det är ngn mer som varit med om det eller vet ngt om det?

    Självklart tycker jag inte det är fel att betala för sig, men jag undrar hur dom tänker..?

    För hela hans lön i juli går ju till att betala av en månad från socialen (ca 8.000 kr) och månaden efter blir det ju samma där, lite lön från sommarjobbet och sen får han ju ta nästan hela sitt studiebidrag och lån - hur ska han då klara sig med hyra och räkningar som måste betalas?

  • Svar på tråden Återbetalningsskyldig till socialen - hur funkar det?
  • Äldre 29 Jun 23:18
    #1

    Låter väldigt konstigt tycker jag men har soc sagt det så har dom en överenskommelse dom emellan...

  • Äldre 29 Jun 23:25
    #2

    Om han jobbar juli och augusti, så är det väl inte konstigt att han inte får från soc de månaderna?

    Jag fattar det som att de betalar honom säg 8000 för juli eftersom han får betalt i efterhand, och sedan när han får lön får han betala tillbaka det.

  • Anonym
    Äldre 29 Jun 23:26
    #3

    Det har jag aldrig hört talas om. Är du säker på att din bror talar sanning. Man får söka för varje månad och har man ingen inkomst så får man ekonomiskt bistånd om man är berättigad. Han borde alltså få för sommaren men så fort han får lön så får han inte längre något bistånd.

  • Anonym (riset­)
    Äldre 29 Jun 23:27
    #4

    Ja det låter ju rimligt. Det är ju inte soc fel att han får lön sent. Klart han ska betala tillbaka...


    arianne03 skrev 2009-06-29 23:25:15 följande:
    Om han jobbar juli och augusti, så är det väl inte konstigt att han inte får från soc de månaderna? Jag fattar det som att de betalar honom säg 8000 för juli eftersom han får betalt i efterhand, och sedan när han får lön får han betala tillbaka det.
  • Anonym (Syste­r yster) Trådstartaren
    Äldre 29 Jun 23:40
    #5

    Hans första lön får han i slutet av juli, och den ska ju räcka till augustis hyra + räkningar.
    Och samma sak i slutet av augusti, då ska lönen räcka till septembers räkningar.

    Men då skulle han bli tvungen att betala tillbaks 8.000 kr respektive månad för månaderna juni och juli som socialen gått in och hjälpt honom.

    Men ska han betala tillbaks så mkt varje månad så kommer han ju alltid ligga back lika mkt till månaden som kommer...

  • Anonym (riset­)
    Äldre 29 Jun 23:42
    #6

    Men du skrev ju i TS att det var för juli och augusti som han var tvungen att betala tillbaka och det låter ju rimligt. Det låter konstigt om han ska betala för juni då han inte ens jobbat. Är du säker på att han inte haft några andra inkomster då som Soc har räknat med så att han egentligen inte var berättigad till understöd?

    Anonym (Syster yster) skrev 2009-06-29 23:40:46 följande:


    Hans första lön får han i slutet av juli, och den ska ju räcka till augustis hyra + räkningar. Och samma sak i slutet av augusti, då ska lönen räcka till septembers räkningar. Men då skulle han bli tvungen att betala tillbaks 8.000 kr respektive månad för månaderna juni och juli som socialen gått in och hjälpt honom. Men ska han betala tillbaks så mkt varje månad så kommer han ju alltid ligga back lika mkt till månaden som kommer...
  • Anonym (Syste­r yster) Trådstartaren
    Äldre 29 Jun 23:49
    #7

    Anonym (riset) skrev 2009-06-29 23:42:43 följande:


    Men du skrev ju i TS att det var för juli och augusti som han var tvungen att betala tillbaka och det låter ju rimligt. Det låter konstigt om han ska betala för juni då han inte ens jobbat. Är du säker på att han inte haft några andra inkomster då som Soc har räknat med så att han egentligen inte var berättigad till understöd? Anonym (Syster yster) skrev 2009-06-29 23:40:46 följande:
    Oj, jag menade att han ska betala tillbaks för sin lön dom två månaderna, juli och augusti.

    I juni nu har han ju jobbat, men får inte pengarna förrän i slutet av juli.

    Några andra inkomster har han inte haft vad jag eller ngn anann känner till.

    Men tycker allt låter lite konstigt och invecklat. Men tycker såklart inte det är fel att betala för sig. Göra rätt för sig vill väl alla människor, iaf dom flesta.
  • Äldre 30 Jun 15:12
    #8

    Han ska ju inte betala tillbaka om återbetalningen innebär att han inte kan betala sin hyra och övriga kostnader. Däremot brukar det vara så när man är student att man får en massa pengar i augusti/september om man sommarjobbat, detta då man dels brukar få studiemedel två gånger + lön. Kanske är det de menar att han ska betala tillbaka sin skuld med. Känner att jag inte riktigt hänger med i vad det är han ska betala tillbaka (för varmt idag) men huvudregeln är iaf att man ska inte betala tillbaka såpass att man återigen hamnar under existensminimum för det finns det ju inget syfte med. Men hans lön kanske är större än hans norm och därför ska han betala tillbaka en del?

  • Äldre 30 Jun 15:13
    #9

    Det låter inte rätt.

    De pengar han får i slutet av juli ska täcka kostnaderna för augusti. Så är det även med socialbidrag. Det socialbidrag han fick i slutet av juni ska täcka för juli. Därför ska han inte bli betalningskydllig.

  • Äldre 30 Jun 15:59
    #10

    Vad jag inte fattar är varför han öht får socialbidrag i juli i så fall?
    Om han får pengar i slutet på juli, så behöver han ju inte socialbidrag i juli!
    Han fick ju i juni, för att täcka juli, och de behöver han ju inte betala tillbaka.
    Varför stoppar de bara inte soc. utbetalningarna from juli?
    Annars får han ju pengar, och måste sedan betala tillbaka samma pengar, medan han lever på sin lön.

Svar på tråden Återbetalningsskyldig till socialen - hur funkar det?