• Anonym (Lite orolig­)
    Äldre 2 Jul 11:17
    31414 visningar
    6 svar
    6
    31414

    Vad kan förhöjt ALP betyda??

    Jag har varit överviktig de senaste 5 åren, dessförinnan var jag normalviktig men olika omständigheter, bl a medicinering med antidepressiva, har gjort att jag nu är ganska kraftigt överviktig. Det senaste året har jag haft påverkade ALAT-värden. Detta har man inte riktigt noterat förrän för någon månad sedan då man också upptäckte att jag har stegrat ALP. Jag genomgick ultraljud lever, galla och bukspottkörtel som var helt normal. Misstankarna först var att jag hade fettlever och att ALAT-värdena berodde på detta men någon fettlever har jag inte enligt ultraljudet. Dock verkar ALAT-värdet vara på väg ned och nu tror läkaren att det kan ha varit den antidepressiva medicinen som åstadkom stegringen.

    Läkaren verkade lite mer bekymrad över det stegrade ALP-värdet (2,11 senast) och när jag googlar så hittar ju jag en massa hemskheter förstås. Det handlar om malignitet (cancer) och gallvägssjukdomar.

    Är det någon som är lite medicinskt kunnig som vet om ALP-stegringen jag har är hög? (2,11) Har försökt hitta referensen för normalvärde men inte hittat. Kan övervikten eller den antidepressiva medicineringen vara orsak även till detta? Om en vecka ska jag ta förnyade prover så man följer upp detta iallafall men jag är ju både nyfiken och lite orolig...

  • Svar på tråden Vad kan förhöjt ALP betyda??
  • Anonym (Lite orolig­) Trådstartaren
    Äldre 2 Jul 14:53
    #1

    *puffar lite*

  • Anonym (?)
    Äldre 2 Jul 15:14
    #2

    Vad är referensvärdet på ALP värdet då?

  • Anonym
    Äldre 2 Jul 15:17
    #3
  • Anonym
    Äldre 2 Jul 15:20
    #4

    Ref är 0,6-1,8 så du har en måttlig höjning som inte verkar alarmerande i sig.
    ALP stiger vid gallvägsbekymmer såsom gallsten , gallvägsstas och inflammation. Brukar vara snälla åkommor vid lätt höjning men det är jättebra att det följs upp.

  • Anonym (Galla­)
    Äldre 2 Jul 15:22
    #5

    Jag har förhöjda GT, Asat, Alat och Alp värden och har haft länge...pga galla... Så tror inte du behver va orolig..!! Det är ingen kraftig höjning.

  • Anonym (Lite orolig­) Trådstartaren
    Äldre 2 Jul 15:56
    #6

    Tack så mycket för svaren! Känner mig genast lugnare!

Svar på tråden Vad kan förhöjt ALP betyda??