• godisä­lskare­n
    Äldre 5 Jul 20:35
    70388 visningar
    29 svar
    29
    70388

    Barn som ofta/alltid är lös i magen men som inte är magsjuka

    Hej

    Har en dotter på drygt 2 år som ofta/alltid är mer eller mindre lös i magen ibland diarré. Hon har inte ont eller några andra besvär men det är lite jobbigt för oss vuxna som måste vara på allerten och byta blöja snabbt eftersom det annars läcker. Hon bajsar allt från 1-5 ggr/dag. Har varit så här ända sedan hon föddes. När hon äter grönsaker/frukt/mycket fullkorn blir det såklart värre. "Tråkigt" nog älskar hon just dessa saker, gillar inte vitt bröd, skulle kunna leva på frukt och grönsaker. Hon får majsvälling 2ggr/dag för det hjälper lite grann. Är det någon mer som har det så här och vad ger nu era barn för mat?


    mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • Svar på tråden Barn som ofta/alltid är lös i magen men som inte är magsjuka
  • Silver­blå
    Äldre 5 Jul 20:49
    #11

    Båda mina (2½ år och 11 månader) är precis som du beskriver! Enl. Bvc inget att oroa sig för, men klart man undrar vad det beror på! Märker att det blivit värre när det varit nya tänder på G, men 2½ åringen är ju liksom färdig med sina tänder för stunden så det kan ju inte bero på det. "Tyvärr" är dom precis som din tjej väldigt förtjusta i grovt bröd, grönsaker och frukt. Vad gör man!

  • Äldre 5 Jul 20:53
    #12

    Kan som andra sagt, vara laktosintolerans. Det behöver inte ge ont i magen- det får ej mina gossar, men bajsar som du beskriver och det luktar surt/syrligt. Riktigt äckligt när de får i sej mjölk.

  • godisä­lskare­n
    Äldre 5 Jul 20:56
    #13

    Tack för alla svar. Kommer att ringa BVC och kolla vad dom tycker. Kan ju alltid själv byta ut mjölkprodukterna mot laktosfria under en period och se om det hjälper om jag inte får någon hjälp från BVC.


    mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • godisä­lskare­n
    Äldre 6 Jul 10:28
    #14

    Pratade med BVC på morgonen. Ska prova att utesluta laktos i 14 dagar och se vad som händer, ska sen ta kontakt igen och prata med dem. Undrar vad jag ska köpa för välling, tror det komemr att vara största "problemet", att hitta en sort hon gillar.


    mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • vittra
    Äldre 6 Jul 10:39
    #15
    godisälskaren skrev 2009-07-06 10:28:36 följande:
    Pratade med BVC på morgonen. Ska prova att utesluta laktos i 14 dagar och se vad som händer, ska sen ta kontakt igen och prata med dem. Undrar vad jag ska köpa för välling, tror det komemr att vara största "problemet", att hitta en sort hon gillar.
    Ett alternativ kan ju vara att sluta med vällingen och ge alternativ mat som tex gröt eller bara helt vanlig frukost/kvällsfika, kan ju vara vad som helst egentligen. Hon är ju ändå drygt 2 år, och ska ni krångla med en massa nya vällingsorter kanske det är enklare att sluta helt? Bara ett förslag.
  • Silver­blå
    Äldre 6 Jul 10:48
    #16

    Vi provade laktosfritt på min 2½ åring i ca 1 månad, dock utan att märka någon förändring. Hoppas det funkar bättre för er! Att hålla laktosfri kost var faktiskt enklare än jag trott! Vi har aldrig börjat med välling så vi hade inte det problemet, men jag tycker "vittra"s hade en bra tanke att byta bort välling helt! Beror ju såklart på hur välling-kär hon är!

    Lycka till!

  • godisä­lskare­n
    Äldre 6 Jul 10:49
    #17

    Ja, vi får kanske ge upp vällingen men hon gillar den så mycket. Ligga och mysa i soffan medflaskan morgon och innan läggdags är nog det bästa hon vet. Det är bra också då hon varit magsjuk har hon iallafall tagit vällingen ganska bra. Ska prova med någon annan sort men gillar hon det inte så får det nog vara.


    mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • godisä­lskare­n
    Äldre 6 Jul 10:51
    #18

    Går det bra att köra Låglaktosprodukter eller ska det vara helt laktosfritt, produkter baserat på ris eller havre? Någon som vet.


    mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • vittra
    Äldre 6 Jul 11:03
    #19
    godisälskaren skrev 2009-07-06 10:51:45 följande:
    Går det bra att köra Låglaktosprodukter eller ska det vara helt laktosfritt, produkter baserat på ris eller havre? Någon som vet.
    Det beror ju på hur känslig hon är, det där är ju helt individuellt... vår tjej klarar av viss mängd laktos, tex så äter hon ju vanligt smör, hon får vanlig glass emellanåt osv. Men säkrast är väl att försöka köra helt laktosfritt i de produkter ni byter ut så märker ni nog rätt omgående om det är det som är problemet. Då vet ni ju, sen kan man ju i så fall testa lite om det fungerar med låglaktos framöver.
  • godisä­lskare­n
    Äldre 6 Jul 11:07
    #20

    Tack. Ska till affären nu och inhandla lite laktosfritt. Hoppas det fungerar.


    mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • vittra
    Äldre 6 Jul 11:25
    #21

    Förövrigt så är ju ris- och havreprodukter HELT mjölkfria, det finns ju en mängd mjölkprodukter som ändå är laktosfria. Stor skillnad. Ris- och havre är ju för dem som inte kan/vill inta mjölkprodukter över huvudtaget. Då är det ofta allergi mot mjölkproteinet det handlar om och alltså inte laktos, eller tex av veganska skäl.

  • gluffg­luff
    Äldre 6 Jul 11:39
    #22

    Min kille var mycket lös i magen, och det berodde på att vi inte var så noga med flaskrengöringen när han blev större. Pinsamt, dålig mamma... Fibrer gjorde ju också sitt till.

  • Gröt
    Äldre 6 Jul 12:17
    #23

    Man kan göra mjölkfri (=laktosfri också) välling på Solhavre och EnaGo grötpulver (banansmaken godast), det smakar bättre än risvällingen tyckte vår son. Kanske inte det bästa näringsmässigt i längden men en 2åring äter ju mat också och borde klara sig ändå, så kan vällingen bara vara för "mys".

  • Äldre 6 Jul 12:39
    #24

    Hej!

    Pratade med bvc angående Alex nu är ju han lite yngre 15 månader är han.
    Han har ofta lös avföring, men mest torr hy/eksem över hela kroppen och i ansiktet. Så vi misstänker allergi. BVC tanten sa att små barn oftast inte är laktosintolerant utan att det då är mjölkproteinet som dom är allergiska emot.

    Jag ska ringa allergimottagningen och hoppas vi får komma och göra ett test eller också får vi också utesluta all mjölk i några veckor.
    Han är ju redan inskriven på allergimottagningen pga astman så tror inte det ska vara några problem att få komma dit. Astman och det ständigt slemmiga rosslandet kan ju höra ihop med någon allergi.

    Hoppas hon blir bättre, annas be om en remiss till allergimottagningen

  • godisä­lskare­n
    Äldre 6 Jul 16:05
    #25

    Har varit och storhandlat laktosfritt. Hittade ingen helt laktosfri välling så det blev ingen alls, hur det kommer emottas i kväll undrar jag. Tänkte erbjuda en flaska havremjölk istället men det tror jag inte hon kommer att acceptera. Undrar om hon kommer att dricka någon av "mjölk"sorterna jag köpte? Det smakar ju inte som mjölk men kanske tycker hon det är gott iallafall.


    mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • Äldre 6 Jul 16:08
    #26

    min dotter (2,5) är också lös i magen. Vi var hos barnläkare och blev utredda. Men hon hittade inget fel. Vissa barn är lösa i magen - de kallas tydligen för toddlers diaree och växer oftast bort. Men visst är det jobbigt när det läcker igenom. Vi har alltid bajsiga kläder att bära hem från dagis....

  • vittra
    Äldre 6 Jul 17:03
    #27
    godisälskaren skrev 2009-07-06 16:05:31 följande:
    Har varit och storhandlat laktosfritt. Hittade ingen helt laktosfri välling så det blev ingen alls, hur det kommer emottas i kväll undrar jag. Tänkte erbjuda en flaska havremjölk istället men det tror jag inte hon kommer att acceptera. Undrar om hon kommer att dricka någon av "mjölk"sorterna jag köpte? Det smakar ju inte som mjölk men kanske tycker hon det är gott iallafall.
    Det där är en typisk "vuxengrej" tror jag att man är känslig bara för att det inte smakar "mjölk", är helt övertygad om att små barn inte bryr sig ett skit om det
    Vår dotter har hittills druckit alla möjliga märken och sorter vi har köpt åt henne
  • Morbid Mistre­ss
    Äldre 6 Jul 17:08
    #28

    Våran äldsta hade det. Vi gick till läkare för vit trodde det var allergi men han avfärdade det till 90% säkerhet och ordinerade mjölksyrebakterier. Vi handlade det i kapselform på hälsokost och gav henne det i maten. Efter en dryg vecka var det borta.

    Enligt läkaren berodde det antagligen på att hon fått ersättning nästan direkt på födseln och att hon då inte fått fullgod tarmflora.


  • godisä­lskare­n
    Äldre 6 Jul 21:14
    #29

    Har nu testat några produkter på dottern. Yosa yoghurt: jätteäcklig. Havremjölk: inte så god men går kanske att tycka om. Laktosfri mjölk: gott, gick tom ner som välling! ända kommentaren var att det var kallt.
    Synd bara att sambon gett ett helt päron under dagen så hon var extra lös i magen pga det. Inget snabbt resultat idag då {#lang_emotions_wink}


    mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
Svar på tråden Barn som ofta/alltid är lös i magen men som inte är magsjuka