• Äldre 6 Jul 18:15
    9850 visningar
    14 svar
    14
    9850

    Svider men är inte urinvägsinfektion, vad kan det vara?

    För ungefär 1½ vecka sen började det svida när jag kissade. Är nu i vecka 9. Iaf så åkte jag till jourcentralen för att kolla upp om jag hade UVI eftersom det var helg. Men testet var negativt så de skickade hem mig. Men besvären försvann inte så jag fick en tid på vårdcentralen på tisdagen och gjorde ett nytt test som också var negativt! Fick iaf antibiotika eftersom jag är gravid och en odling gjordes. Har dock inte hört från dem hur det gick med den. Ikväll ska jag ta min sista tablett på en veckas kur men det känns fortfarande lika dant! Det har varken blivit bättre eller sämre!
    Någon som har varit med om liknande som vet vad det kan vara?

    Det är inte urinvägsinfektion och det är inte klamydia kan jag tillägga. Så vad är det för fel?

  • Svar på tråden Svider men är inte urinvägsinfektion, vad kan det vara?
  • mammat­otoo
    Äldre 6 Jul 18:20
    #1

    Mot slutet av graviditeten så kan barnet ligga fixerat och trycka mot blygdbenet och det är en svidande konstig känsla. Fast den är inte konstant (har inte varit så för mig iallafall) och då känns det ju lite nu och då och kanske inte alltid då man kissar...

  • Äldre 6 Jul 18:24
    #2

    är i vecka 9 så tror inte det är bebisen som trycker på redan :P Men tack för svaret iaf =)

  • mammat­otoo
    Äldre 6 Jul 18:25
    #3

    *haha* Näää...då är det nog nått annat

  • solske­n
    Äldre 6 Jul 18:51
    #4

    Du kan inte ha fått någon liten spricka då.. det kan ju svida då.

  • Amanda N
    Äldre 6 Jul 18:55
    #5

    Kan bli så om man har haft svamp ett tag..

  • Äldre 6 Jul 21:05
    #6

    Amanda N skrev 2009-07-06 18:55:46 följande:


    Kan bli så om man har haft svamp ett tag..
    Brukar det inte klia om man har svamp?
    Är nog bäst att ringa min BM i veckan och höra ändå.. verkar konstigt iaf.
  • Äldre 8 Jul 20:36
    #7

    Hej TS!

    Jag hade precis likadant och jag var bergsäker på att jag hade UVI flera ggr under grav men prover visade aldrig något och ingen läkare kunde ge ngn förklaring.

  • Äldre 8 Jul 20:42
    #8

    Skönt att jag inte är ensam! Svedan har börjat gå bort nu. Svider bara när jag väntar för länge mellan toabesöken. Var det likadant för dig eller sved det alltid när du kissade?

  • Äldre 9 Jul 14:23
    #9

    är i v33 och har haft dessa besvär under hela graviditeten..det svider som bara den när jag kissar,får sitta jättelänge på toa för att ens kunna tömma hela blåsan,nu har det blivit ännu värre senaste veckan och göt jätteont i typ en timma efter kissning så pass att de små tårarna kryper fram..konstigt-har gjort typ tio odlingar och dom har skickat på analys fast än att odling ej visat ngt men ingen UVI
    helkonstigt..men du fick antibiotika iaf? Det är väl ovanligt att man får? Fick då inte jag..försvann besvär då?

  • Äldre 9 Jul 17:21
    #10
    vimsan06 skrev 2009-07-09 14:23:29 följande:
    är i v33 och har haft dessa besvär under hela graviditeten..det svider som bara den när jag kissar,får sitta jättelänge på toa för att ens kunna tömma hela blåsan,nu har det blivit ännu värre senaste veckan och göt jätteont i typ en timma efter kissning så pass att de små tårarna kryper fram..konstigt-har gjort typ tio odlingar och dom har skickat på analys fast än att odling ej visat ngt men ingen UVI helkonstigt..men du fick antibiotika iaf? Det är väl ovanligt att man får? Fick då inte jag..försvann besvär då?
    Jo, jag fick antibiotika eftersom jag var gravid sa hon, annars hade hon velat vänta tills de hade gjort en odling. Men besvären försvann inte med antibiotikan så troligtvis var det inte UVI jag hade. Under hela kuren kändes det lika dant, blev inte bättre, men däremot förändrades besvären efter några dagar. Nu svider det bara när jag inte har kissat på länge. Plus som du skriver så känns det som urinröret är trängre på nåt sätt för det är svårare att tömma helt.
  • Äldre 15 Jul 17:05
    #11

    Jag hade GBS i urinen och det syns inte på någon urinsticka utan man får skicka på odling... jag fick furadantin och det hjälpte inte... fick selexid och det hjälpte inte och till slut fick jag cefadroxil som hjälpte men då var det för sent och vattnet började läcka i vecka 21+1 så jag hade bett om en GBS odling om jag vore som du.

    Lycka till!!


    KossanMuu skrev 2009-07-09 17:21:30 följande:
    Jo, jag fick antibiotika eftersom jag var gravid sa hon, annars hade hon velat vänta tills de hade gjort en odling. Men besvären försvann inte med antibiotikan så troligtvis var det inte UVI jag hade. Under hela kuren kändes det lika dant, blev inte bättre, men däremot förändrades besvären efter några dagar. Nu svider det bara när jag inte har kissat på länge. Plus som du skriver så känns det som urinröret är trängre på nåt sätt för det är svårare att tömma helt.
    Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig.
  • Äldre 15 Jul 17:20
    #12

    Full av förhoppning skrev 2009-07-15 17:05:36 följande:


    Jag hade GBS i urinen och det syns inte på någon urinsticka utan man får skicka på odling... jag fick furadantin och det hjälpte inte... fick selexid och det hjälpte inte och till slut fick jag cefadroxil som hjälpte men då var det för sent och vattnet började läcka i vecka 21+1 så jag hade bett om en GBS odling om jag vore som du. Lycka till!!
    Fick det tipset av en annan här på FL med. Ska prata med min BM om det på inskrivningen om 3 veckor. För vad jag har förstått är det väl inte farligt så tidigt i graviditeten om det nu skulle vara det?
  • Äldre 15 Jul 19:00
    #13

    jag hade det antagligen redan från början och fick det konstaterat i vecka 10 på inskrivningen, vecka 21+1 gick mitt vatten pga det så det kan jag nog inte hålla med om.


    KossanMuu skrev 2009-07-15 17:20:42 följande:
    Full av förhoppning skrev 2009-07-15 17:05:36 följande: Fick det tipset av en annan här på FL med. Ska prata med min BM om det på inskrivningen om 3 veckor. För vad jag har förstått är det väl inte farligt så tidigt i graviditeten om det nu skulle vara det?
    Var mot andra som du vill att de ska vara mot dig.
  • Äldre 15 Jul 19:10
    #14

    Full av förhoppning skrev 2009-07-15 19:00:01 följande:


    jag hade det antagligen redan från början och fick det konstaterat i vecka 10 på inskrivningen, vecka 21+1 gick mitt vatten pga det så det kan jag nog inte hålla med om.
    Okej, är inne i BGS tråden nu för att få råd iaf.
Svar på tråden Svider men är inte urinvägsinfektion, vad kan det vara?