• Mamma 2b
    Äldre 6 Jul 23:06
    16417 visningar
    21 svar
    21
    16417

    Hur begär man ut sin journal?

    Kanske en dum fråga, men jag undrar lite.. Fick ett mf för ett par månader och sen har inte blivit så där toppen bra bemött av sjukhuset under hela resan kan jag känna. Bl a har jag upptäckt att jag inte fått veta allt som de sett via vul och liknande utan jag har "råkat" se min journal på deras data t ex.
    Undrar om man kan begära ut sin egen journal från sjukhuset och hur man i så fall gör.. ? Finns det nån speciellt precedur eller frågar man bara?
    Dum fråga, jag vet..
    Skulle vilja ha den som underlag om jag behöver på nästa sjukhus.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-06 23:30
    Stavade visst som en kråka men ni förstår väl

  • Svar på tråden Hur begär man ut sin journal?
  • Äldre 6 Jul 23:09
    #1

    Mamma 2b skrev 2009-07-06 23:06:47 följande:


    Kanske en dum fråga, men jag undrar lite.. Fick ett mf för ett par månader och sen har inte blivit så där toppen bra bemött av sjukhuset under hela resan kan jag känna. Bl a har jag upptäckt att jag inte fått veta allt som de sett via vul och liknande utan jag har "råkat" se min journal på deras data t ex.Undrar om man kan begära ut sin egen journal från sjukhuset och hur man i så fall gör.. ? Finns det nån speciellt precedur eller frågar man bara?Dum fråga, jag vet.. Skulle vilja ha den som underlag om jag behöver på nästa sjukhus.
    ett tips är att ringa till sjukhuset ifråga o bara ställa frågan om hur man gör... gör det anonymt om du är osäker... jag tycker iaf att man borde kunna få ut sina journaler från sjukhuset... man kan ju få ut dom från socialen...
  • oOLill­aJagOo
    Äldre 6 Jul 23:09
    #2

    Det är bara att du kontaktar dem på sjukhuset så ska du få den.

  • MissLi­llan
    Äldre 6 Jul 23:10
    #3

    ring dit och fråga hur du kan få en kopia hemskickad. jag fick inte min efter förlossningen så jag ringde till bb de sa att jag skulle maila till kk:s sekreterare och sen fick jag den hemskickad! Du har rätt till att få den!

  • Mamma 2b
    Äldre 6 Jul 23:32
    #4

    Tack för svaren, det känns ju faktiskt som att man borde ha rätt att begära ut den om man vill. Jag gick ändå igenom en hel del på det där sjukhuset och känner nu i efterhand att jag vill se allt vad de gjorde och upptäckte m.m...
    Får ta och ringa helt enkelt och se vad de säger..

  • Hedda8­9
    Äldre 6 Jul 23:37
    #5

    Du har alltid rätt till journail OM din läkare inte anser att det kan ge dig men för livet. (patientedatalag och alla dom andra fina lagarna vi har). Om du vill ha journalen ringer du sekreteraren till din läkare eller till läkaren själv och ber om den. Ringer du till sekreteraen kan det dröja ett tag för dom måste ha godkännande från läkaren.

  • Mamma 2b
    Äldre 6 Jul 23:43
    #6
    Hedda89 skrev 2009-07-06 23:37:58 följande:
    Du har alltid rätt till journail OM din läkare inte anser att det kan ge dig men för livet. (patientedatalag och alla dom andra fina lagarna vi har). Om du vill ha journalen ringer du sekreteraren till din läkare eller till läkaren själv och ber om den. Ringer du till sekreteraen kan det dröja ett tag för dom måste ha godkännande från läkaren.
    Vad svårt, för jag har varit inlagd på kvinnokliniken och kommit dit mitt i natten under akuttid och allt möjligt och haft mååånga läkare. Vart ringer jag då tror du?
  • Hedda8­9
    Äldre 6 Jul 23:49
    #7

    Du har alltid EN medicinskt ansvarig läkare. Egentligen spelar det ingen roll vart du ringer (där du har varit då) för dom kan se i Melior att du varit där och vem du träffat osv. Ring KK och så får dom hjälpa dig tills du vet att du får din journal helt enkelt. Du måste även tala om om du ska ha hela journalen eller bara för det senaste besöket:).

  • Äldre 6 Jul 23:51
    #8

    Patientjournallagen

    16 § En journalhandling inom enskild hälso- och sjukvård skall på begäran av patienten så snart som möjligt tillhandahållas honom eller henne för läsning eller avskrivning på stället eller i avskrift eller kopia, om inte annat följer av 2 kap. 8 § andra stycket eller 9 § första stycket lagen (1998:531) om yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område.
    ---
    Du ringer bara tidbokningen på kliniken där du fått vård och så får de be en sekreterare skriva ut journalen åt dig eller nåt. Dom ska i alla fall ha koll på vilka läkare som varit inblandade!

    Ibland får man betala för journalkopia, ibland skickar de med posten ibland inte, det är helt olika vilket landsting man bor i.

    (Slå ihop skiten för fan så det blir konsekvent! )

    Det är också bäst att begära ut journaler om alla större händelser direkt, för långt i efterhand kan det ta evigheter att få tag i dem-efter ett antal år skickas pappren till ett centralarkiv i tjotahejti (minns inte längre för det var några år sen jag tjafsade med detta senast).

    Ber om ursäkt för irritationen men jag tycker att vårt samhälle är undermåligt vad gäller journaltillgänglighet och hantering.

  • Äldre 6 Jul 23:52
    #9

    Du ringer gynarkivet så har du den snart i brevlådan.

  • Äldre 6 Jul 23:55
    #10

    Förlåt ts att jag kapar din tråd...

    Bimsan: Kommer du ihåg efter hur lång tid journalen skickas till centralarkivet? Jag skulle gärna vilja ha ut en journal som är 4 år gammal...

Svar på tråden Hur begär man ut sin journal?