• Mamma 2b
    Äldre 6 Jul 23:06
    16422 visningar
    21 svar
    21
    16422

    Hur begär man ut sin journal?

    Kanske en dum fråga, men jag undrar lite.. Fick ett mf för ett par månader och sen har inte blivit så där toppen bra bemött av sjukhuset under hela resan kan jag känna. Bl a har jag upptäckt att jag inte fått veta allt som de sett via vul och liknande utan jag har "råkat" se min journal på deras data t ex.
    Undrar om man kan begära ut sin egen journal från sjukhuset och hur man i så fall gör.. ? Finns det nån speciellt precedur eller frågar man bara?
    Dum fråga, jag vet..
    Skulle vilja ha den som underlag om jag behöver på nästa sjukhus.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-06 23:30
    Stavade visst som en kråka men ni förstår väl

  • Svar på tråden Hur begär man ut sin journal?
  • Äldre 7 Jul 00:02
    #11
    Cinza skrev 2009-07-06 23:55:29 följande:
    Kommer du ihåg efter hur lång tid journalen skickas till centralarkivet? Jag skulle gärna vilja ha ut en journal som är 4 år gammal...
    Jag skulle tro att de flesta sjukhus nu har gått över till datorjournaler, och då finns journalerna kvar "för evigt". Sen beror det ju på när bytet från pappersjournaler har skett... I Region Skåne tror jag det var strax efter år 2000 som man gick över till datorjournaler.
  • Äldre 7 Jul 00:03
    #12

    white cheese skrev 2009-07-07 00:02:23 följande:


    Jag skulle tro att de flesta sjukhus nu har gått över till datorjournaler, och då finns journalerna kvar "för evigt". Sen beror det ju på när bytet från pappersjournaler har skett... I Region Skåne tror jag det var strax efter år 2000 som man gick över till datorjournaler.
    Tack för svaret.
  • Äldre 7 Jul 00:05
    #13

    Vet ju inte om det fungerar annorlunda på vuxna men på sonen gjorde vi bara så att vi sa till första bästa sjuksköterska att vi ville ha ut hans journaler så pratade hon med en läkare åt oss som sen kontaktade oss bara för att fråga om vi ville ha ut journalerna sen var det inte mer med det. Han gav klartecken och en vecka senare hade vi journalerna i posten.

  • Mandra­gora
    Äldre 7 Jul 00:09
    #14

    Jag skulle vilja ha min journal från när jag låg på sjukhus 1985. Ringer man bara sjukhuset och frågar?


  • Mamma 2b
    Äldre 7 Jul 12:06
    #15

    Ok, tack för alla svar. Jag får prova att ringa tidsbokningen till kk eller kanske växeln till själva sjukhuset (???) och fråga mig fram.
    Det är bara det att de varit så jobbiga på det där sjukhuset så jag bävar lite.. Men ska göra det!

  • Draken­berg
    Äldre 7 Jul 12:13
    #16

    Om det var på Akademiska så kan jag leta reda på numret åt dig.

  • Mamma 2b
    Äldre 7 Jul 12:24
    #17
    Drakenberg skrev 2009-07-07 12:13:59 följande:
    Om det var på Akademiska så kan jag leta reda på numret åt dig.
    Nej, Danderyd.. Men jättesnällt av dig ändå
  • Mamma 2b
    Äldre 7 Jul 15:40
    #18

    Ah, man fick helt enkelt skriva till dem och begära en kopia. Så skönt.. Då kommer den väl snart hoppas jag.

  • Äldre 7 Jul 17:15
    #19

    Mamma 2b skrev 2009-07-07 12:06:57 följande:


    Ok, tack för alla svar. Jag får prova att ringa tidsbokningen till kk eller kanske växeln till själva sjukhuset (???) och fråga mig fram.Det är bara det att de varit så jobbiga på det där sjukhuset så jag bävar lite.. Men ska göra det!
    Om det är jobbigt ruinger du växeln så blir du kopplad till en sekriterare direkt. Du behöver inte prata med någon sköterska alls, utan det ordnar h*n.
  • Äldre 27 May 08:51
    #20
    Patientjournalen kan också bidra till att du blir mer delaktig i din vård. ... Du kan antingen ringa eller skriva och begära att  läsa din journal av den som du har ... Om du vill ha en kopia av journalen är det vanligt att en kopieringskostnad tas ut. ... Då ska läkaren också skicka med en förklaring till sitt beslut så att IVO kan ...
  • Äldre 27 May 08:54
    #21

    Ni vet väl att man i flera landsting kan man logga in på 1177 och läsa sin journal där? :) Bättre för miljön och ni slipper ringa om man känner sig osäker :)

Svar på tråden Hur begär man ut sin journal?