• Äldre 7 Jul 11:21
    10387 visningar
    9 svar
    9
    10387

    Distansutbildning socionom

    Hej! Jag sitter och letar utbildningar, syo på min skola (komvux) sa att det inte finns någon distans utbildning för socionom men högskolan i Gävle verkar ha det!
    Någon som har någon aning om om det finns fler? Eller någon som rent av har studerat till socionom i Gävle eller någon annanstans på distans? Bor i Stockholm och det verkar sjukt svårt att komma in här och har barn så jag kan inte tänka mig att flytta nämligen....

  • Svar på tråden Distansutbildning socionom
  • linjes
    Äldre 7 Jul 12:54
    #1

    Studieform Studietid Studieort Antal platser Anmälningskod
    Distans
    100% studietakt. 2009-2013 Hudiksvall 6
    Distans
    100% studietakt. 2009-2013 Gävle 12
    Distans
    100% studietakt. 2009-2013 Bollnäs 6
    Distans
    100% studietakt. 2009-2013 Norrtälje 6

  • Tecken
    Äldre 7 Jul 17:50
    #2

    Om du vill gå en distansutbildning på annan ort - kolla upp om det är några obligatoriska träffar på studieorten + om du kan göra praktik i din hemkomun/närområde.

  • Äldre 7 Jul 19:20
    #3

    Men när jag tog upp detta med syo sa hon att det inte finns distans.....mycket märkligt. Men jag ska höra mig för. Hur fungerar det med praktik, kan man inte få sin praktik där man bor om man studerar på annan ort? Det kanske man ska höra sig för om då också.

  • Kramiz­Banani­z
    Äldre 7 Jul 19:29
    #4

    Jag studerar på distans, men till lärare (Karlstads Universitet). Vi får göra praktiken i hemkommunen.

  • saris2­008
    Äldre 7 Jul 19:34
    #5

    Det där med praktik är ett hett ämne, det är nämligen så att de olika högskolorna/universiteten har första tjing på praktikplatser på vissa orter, jag skulle tippa att du säkert själv får försöka ordna din praktikplats då jag inte tror att tex gävle skulle hjälpa dig att hitta en plats i stockholm. Så var det iallfall när jag gjorde min praktik, alla som ville göra den utanför universitetes upptagningsområde fick fixa det helt själv. Jag vet att det inte är helt enkelt att hitta praktikplats och vet många kursare som fick skitplatser rent ut sagt då de bara ville ha i en särskild stad. Du kan ju ringa runt till den skola om har på distans och fråga hur det fungerar med praktik. Det är ju viktigt att det blir en bra plats där du bor.

  • Äldre 7 Jul 20:03
    #6

    Ok ja det låter ju klokt att i sånt fall ordna med det väldigt tidigt. Jag ska kika runt lite och kolla på socionomutbildningar så kanske man hittar nåt :) för övrigt är det någon som vet om det är svårare att komma in på en distans utb?

  • Tecken
    Äldre 7 Jul 20:05
    #7

    För poängstatistik: www.vhs.se

  • Äldre 7 Jul 20:45
    #8

    Tack!

  • Äldre 8 Jul 15:15
    #9

    vill bara rekommendera nystartade forumet för socionomer/blivande socionomer

    www.socionom.net

Svar på tråden Distansutbildning socionom