• Vira84
    Äldre 10 Jul 12:07
    15612 visningar
    18 svar
    18
    15612

    Tips inför alanya resan nästa vecka?

    Hej :)

    Jag och min familj ska åka till alanya på torsdag är det någon som har några bra tips till mig?

    Vad ska man göra i alanya?
    Vad ska man titta på nr man är där?
    Vart finns bästa shoppingen?
    Vilken är den godaste maten?

    mm

    Alla tips är välkomna!

  • Svar på tråden Tips inför alanya resan nästa vecka?
  • Äldre 10 Jul 16:31
    #1

    hej där. vi åker till alanya i augusti så ni får väl tipsa när ni kommer hem, vilket bolag åker ni med och var ska ni bo? själva ska vi på green garden så man är ju lite nyfiken!

  • Vira84
    Äldre 10 Jul 17:44
    #2

    Vi åker med Nazar och ska bo på hotell kandelor.

  • luttel­in
    Äldre 10 Jul 17:49
    #3

    Vi har varit i Alanya flera ggr. Den turkiska maten är kanon.
    Det kan gå rätt höga vågor på Cleopatrastranden. Pamukkale (bomullsbergen) är värt ett besök om man åker med lite äldre barn (är en bit att åka).
    Finns även ett bra vattenland en bit utanför Alanya (kommer tyvärr inte ihåg namnet)
    Shopping finns det överallt inne i centrala Alanya.

    Hotellens egna stränder är ofta jättefina. Smidigt att slippa bära med pengar ner till stranden, bara att sätta upp på rummet.

  • Tiniwi­nisen
    Äldre 11 Jul 09:16
    #4

    Tycker även att vattenlandet som ligger centralt i Alanya är riktigt bra.

  • Äldre 11 Jul 09:21
    #5

    Turkiet...

    Eh Skygglappar ? Turkar är apjobbiga!

    :O)

  • luttel­in
    Äldre 11 Jul 09:44
    #6
    Tiniwinisen skrev 2009-07-11 09:16:57 följande:
    Tycker även att vattenlandet som ligger centralt i Alanya är riktigt bra.
    Sist vi var där höll de på att bygga det vattenlandet. En av stadens bästa restauranger fick lämna plats tyvärr. Men kan tänka mig att vattenlandet blev bra.
  • Chilir­äkan
    Äldre 11 Jul 09:50
    #7

    Vi ska till Alanya i september, så det skulle vara jättekul om du tog med dig lite tips hem
    Vi åker med Fritidsresor och bor på Pacha Bay. Det ligger en bit utanför Alanya, men det är ju super att få lite tips på bra restauranger och annat kul inne i Alanya eller runt omkring.
    Vi är två vuxna och en tvååring och ska vara där i två veckor.

    Trevlig semester

  • Myslan me Zac
    Äldre 11 Jul 20:51
    #8

    Vi åker också till Alanya om ca 1 månad och 8 dagar, vi var där för 2 år sen och det finns massor med shopping nere i centrum, det är ett virrvarr med gator och gränder så man kan faktiskt tappa bort sig lätt. Vi var mest på Östra stranden då och där var också vågor när det blåste men nu kommer vi att bo närmare Cleopatra, någon som vet hur botten och så är där, är den stening ? Det finns en tacosresturang i Alanya som har jättegod mat men de flesta resturanger är helt OK. Vi var på vattenlandet i Alanya och det är helt OK, dumt bara att man inte får ta med egen dricka eller mat in där.

  • Romii
    Äldre 11 Jul 22:08
    #9

    var nyss i alanya.. vattenlandet i centrala alanya är superbra.. betala på plats och inte av hotelerna!! dom tar sånna överpriser att man nästan blev arg!! heheheh
    dalmatas heter hållplaten och du kan ta bussen som kostar 1lira per pers.. förutom barn det åker gratis..

    jeep safari är roligt.. igen betala inte på hotelet utan fråga på hotelet och sedan frågar ni runt på de olika resebyråer som finns överallt.. ta det bästa priset eftersom alla turer ser likadana ut..

    och vill du bli brun och fin utan att stressa på stranden.. rekomenderar jag en dag på båt.. man blir brun även om man sitter i skuggan och under tak så ta på dig solskydd.. ta inte me småbarn då de kan döö av bli utråkad och av värmen hehe..

    hamam.. turkiskt bad är jättebra.. men samma sak där med hotelet det tar överpriser!! och undvik de stora företag för att det känns som man är i ett rullande band och hela iden med hamam är juh att njuta och slappna av.. går du till nån som är för populär så känns det opersonligt och du får gå i grupper.. så hör dig för..
    det tog kanske 3tim för oss att vara där.. men behandligen tog bara kanske 2tim knappt!! och det var för att man fick vänta på allt och alla att bli färdiga..

  • Vira84
    Äldre 12 Jul 18:04
    #10

    Romii: Tack för ett jättebra svar, mycket tänkvärt.

    Vattenparken i centrala alanya är det många som har pratat om. vad heter detta?

  • MK84
    Äldre 12 Jul 18:07
    #11

    Vad är det för ålder på dina barn, hur många är ni som åker?

  • Romii
    Äldre 13 Jul 22:28
    #12

    den heter aquacenter och ligger på dalmatash vid kleopatra sidan.. du har burgerking precis brevid och en bensinmack..

  • Chilir­äkan
    Äldre 13 Aug 18:21
    #13

    hur hade ni det i Alanya?


    Ge barnen kärlek, mer kärlek och ännu mer kärlek, då kommer folkvettet av sig självt.
  • Äldre 13 Aug 19:21
    #14

    Blev också nyfiken på hur ni hade det? Besökte ni vattenlandet inne i Alanya?? Vi ska åka till Alanya nästa vecka, så om ni gjorde nå skoj värt att rekommendera så gör gärna det! Hoppas ni hade det trevligt iaf!

  • Vira84
    Äldre 17 Aug 12:09
    #15

    Hej på er!

    Vi hade en underbar vecka i alanya, väldigt varmt bara ca 45 grader på dagen och 38 på natten.

    Vi var inte på vattenlandet inne i alanya men vi var på ett annat som låg utanför kommer inte håg vad det hette, men det var jätte dyrt och inget att ha.

    Ni bara måste gå på turkisk bad, det var helt underbart härligt. Vi bodde vid Cleopatra stranden ska ni göra det så kan jag tipsa o att vattnet är helt gudomligt närmast klippan (Thailand vatten).

    Hoppas ni får en trevlig resa, önska att jag fick följa med :)

  • Äldre 17 Aug 15:43
    #16

    vilken bra tråd med tips man kan göra i alanya, vi åker dit i sep ;)

  • border­line
    Äldre 18 Aug 13:37
    #17

    Vi åker också i september, den 9/9.
    Jag har googlat och varit inne på massa forum. Nu har jag verkligen planerat en underbar vecka med allt från dagsutflykt med båt, flotte på floden, marknad och vattenland med delfinshow...vad min karl har gjort?!?
    Det undrar jag med...undrar om han ens minns att det vart Turkiet vi ska åka till.
    Nåväl...ungarna e inte sena med att hänga med på äventyr!

  • Äldre 18 Aug 13:48
    #18

    I alanya tycker jag man ska åka på en tur med badbåtarna. jättemysigt och massa sol

    Ataturk (har jag för mig?)heter shoppingstråket och där finns det mesta.

    något som verkligen rekommenderas är tisdagsmarknaden. där kan man pruta till de bästa priserna. vi kom därifrån med allt som vi velat köpa på andra ställen till mycket bättre priser.

    Turkisk afton om man åker med fritidsresor är värt pengarna.


    Planering är a och o......
Svar på tråden Tips inför alanya resan nästa vecka?