• NoMerc­y
    Äldre 11 Jul 01:38
    15560 visningar
    163 svar
    163
    15560

    Ska det kosta att åka Ambulans

    I vissa landsting kostar det att åka ambulans (ca 150 kr, precis som en sjuktaxiresa), i andra är det gratis.
    Studier visar att ca 35% av alla ambulanstransporter sker med patienter som inte har något behov av prehospital vård (Hjälte mfl , 2007, fler artiklar på gång).
    Dock är inte de siffrorna relaterade till om det kostar eller inte i området där studien är gjord.

    Skall det kosta pengar att åka ambulans? Är det första omhändertagandet i en akut situtation (som kan vara det som räddar liv) värt 150 kr? Kan det till viss del stävja det "onödiga" åkandet? Så att ambulansen är ledig när någon med livshotande symtom verkligen behöver den?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-11 01:43
    Motivera ditt svar såklart!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska det kosta att åka Ambulans
  • vadska­jaghet­adå
    Äldre 11 Jul 01:39
    #1

    Ja, men ska inte behöva betalas på plats vilket är ganska logiskt. he he


  • Lundby­87
    Äldre 11 Jul 02:48
    #2

    Ja det tycker jag då det kanske minskar lite detta med att man ringer bara för att få en lätt transport in. Sen så måste man ju få in pengar på något sätt så antingen genom högre skatter eller att varje enskild person betalar för sig. Sen så är detta inte speciellt dyrt om läget är sämre än sämst

  • Äldre 11 Jul 03:41
    #3

    nej det tycker jag inte. det har hänt flera av de gånger jag åkt ambuland att jag inte kunnat åka bil (fast sambon varit hemma) eller sjuktaxi och vissa gånger har vi inte haft pengar att de skulle gått runt... varken månaden jag åkte ambuland eller månden efter...

  • Äldre 11 Jul 05:24
    #4

    Nej!

    Jag har redan betalt vården via skatten, så jag ska inte behöva betala den två gånger.

  • JA77
    Äldre 11 Jul 05:54
    #5
    TigerLinn skrev 2009-07-11 03:41:56 följande:
    nej det tycker jag inte. det har hänt flera av de gånger jag åkt ambuland att jag inte kunnat åka bil (fast sambon varit hemma) eller sjuktaxi och vissa gånger har vi inte haft pengar att de skulle gått runt... varken månaden jag åkte ambuland eller månden efter...
    Du har alltså åkt ambulans för att du inte haft råd att ta dig til sjukhus på annat sätt? Det är att slösa på samhällets resurser, och när man hör detta vill man att ambulansen avgiftsbeläggs på sådana som likväl kunnat ta sig dit på annat sätt! DEt medicinska ska avgöra.
  • Clobbe­rella
    Äldre 11 Jul 07:14
    #6

    Det KOSTAR alltid att åka ambulans. Frågan är ju bara vem som ska stå för den kostnaden. Kanske finns det annat inom sjukvården så är bättre att lägga pengar på än just transport, så jag tycker nog att det är helt ok att patienten får betala. (Jag antar att soc går in och står för kostnaden om man verkligen inte har råd?)

  • Äldre 11 Jul 07:28
    #7
    Clobberella skrev 2009-07-11 07:14:09 följande:
    Det KOSTAR alltid att åka ambulans. Frågan är ju bara vem som ska stå för den kostnaden. Kanske finns det annat inom sjukvården så är bättre att lägga pengar på än just transport, så jag tycker nog att det är helt ok att patienten får betala. (Jag antar att soc går in och står för kostnaden om man verkligen inte har råd?)
    Alla som har dålig ekonomi lever inte på soc.
  • Clobbe­rella
    Äldre 11 Jul 07:30
    #8
    Dr Mupp skrev 2009-07-11 07:28:26 följande:
    Alla som har dålig ekonomi lever inte på soc.
    Nej men om man verkligen inte har råd att betala ambulansräkningen så kanske det är dags att vända sig dit?
  • Äldre 11 Jul 07:52
    #9
    Clobberella skrev 2009-07-11 07:30:41 följande:
    Dr Mupp skrev 2009-07-11 07:28:26 följande: Nej men om man verkligen inte har råd att betala ambulansräkningen så kanske det är dags att vända sig dit?
    Även om man inte är beviljas socbidrag? Kan ju vara skulder eller annat som gör att man lever fattigt.
  • Tant Green
    Äldre 11 Jul 08:13
    #10

    Får man verkligen åka ambulans även om det inte behövs? Är det inte ambulanspersonalen som bedömer om man behöver åka eller inte?

Svar på tråden Ska det kosta att åka Ambulans