• NoMerc­y
    Äldre 11 Jul 01:38
    15533 visningar
    163 svar
    163
    15533

    Ska det kosta att åka Ambulans

    I vissa landsting kostar det att åka ambulans (ca 150 kr, precis som en sjuktaxiresa), i andra är det gratis.
    Studier visar att ca 35% av alla ambulanstransporter sker med patienter som inte har något behov av prehospital vård (Hjälte mfl , 2007, fler artiklar på gång).
    Dock är inte de siffrorna relaterade till om det kostar eller inte i området där studien är gjord.

    Skall det kosta pengar att åka ambulans? Är det första omhändertagandet i en akut situtation (som kan vara det som räddar liv) värt 150 kr? Kan det till viss del stävja det "onödiga" åkandet? Så att ambulansen är ledig när någon med livshotande symtom verkligen behöver den?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-11 01:43
    Motivera ditt svar såklart!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska det kosta att åka Ambulans
  • Kajak
    Äldre 16 Jul 17:17

    Jag svarar inte för jag tycker att situationen är olika varje gång.

    Men samtidigt tycker jag att när personen kommer in till akuten med ambulansen som senare visade sig att denne kunde åka bil dit, ska betala en viss summa.

    Jag åkte ambulans en gång.
    Jag fick sonen hemma för vi hann inte till BB. (Det tog ca 40 min från första värk tills han kom)
    Moderkakan fanns kvar i mig och man fick inte klippa navelsträng, bara klämma den.

  • idiblo­n
    Äldre 16 Jul 17:19

    Saknar alternativet: Om personen åkt trots att behov inte fanns.


  • Äldre 16 Jul 17:19

    Nej, jag tycker inte det ska kosta att åka ambulans.
    Det får aldrig bli en klassfråga om man har råd med första hjälpen eller inte. Aldrig!

  • NoMerc­y
    Äldre 16 Jul 17:24
    Bei Bei skrev 2009-07-16 17:19:12 följande:
    Nej, jag tycker inte det ska kosta att åka ambulans. Det får aldrig bli en klassfråga om man har råd med första hjälpen eller inte. Aldrig!
    Men det kostar ju på akuten! Är inte det en klassfråga isåfall? Fler har ju behov av att få hjälp där än att åka med ambulans?
    The best trådkiller EVER!
  • Vasen
    Äldre 16 Jul 18:17

    NoMercy- Du har några gånger skrivit att folk vill betala kontant när de åkt i din ambulans, så jag utgår från att du arbetar i ett landsting där det kostar att åka ambulans? Har det varit gratis tidigare där du arbetar? Så du kan göra en bedömning alltså om det blivit färre som ringer efter ambulans efter avgiftens införande?

  • NoMerc­y
    Äldre 16 Jul 18:20
    Vasen skrev 2009-07-16 18:17:45 följande:
    NoMercy- Du har några gånger skrivit att folk vill betala kontant när de åkt i din ambulans, så jag utgår från att du arbetar i ett landsting där det kostar att åka ambulans? Har det varit gratis tidigare där du arbetar? Så du kan göra en bedömning alltså om det blivit färre som ringer efter ambulans efter avgiftens införande?
    Nej, det har kostat under den tid jag har arbetat.
    Men jag tror Sörmland nyss har infört avgift. Hade varit intressant att kolla där hur det verkar. Tror att jag har nån kontant jag skulle kunna fråga. (får kolla kartan )
    The best trådkiller EVER!
  • Äldre 16 Jul 18:35
    NoMercy skrev 2009-07-16 17:24:48 följande:
    Men det kostar ju på akuten! Är inte det en klassfråga isåfall? Fler har ju behov av att få hjälp där än att åka med ambulans?
    Och akutvård är en klassfråga. Vår är över huvutaget en klassfråga. De finns dem som inte har råd att gå till läkaren eller ta ut viktiga mediciner.
  • NoMerc­y
    Äldre 16 Jul 18:40
    Dr Mupp skrev 2009-07-16 18:35:30 följande:
    Och akutvård är en klassfråga. Vår är över huvutaget en klassfråga. De finns dem som inte har råd att gå till läkaren eller ta ut viktiga mediciner.
    Jag träffar på dom som hävdar att dom inte har det. Jag har full förståelse för några, men inte alla, inte där man snabbt inser att de kanske inte prioriterar sin hälsa före en del andra saker.
    Det finns även ett socialt skyddsnät i Sverige. Om man då inte får hjälp där kan det ju bero på att det finns pengar. Eller har jag fattat det helt fel?
    Det finns och kommer alltid att finnas folk som faller igenom, hur vi än gör. Men ska hela samhället anpassas efter dom? Eller kanske det är bättre med punktinsatser där?
    Oavsett, jag tycker en ambulanstransport skall kosta i egenavgift. Alla betalar i botten, men när du väl utnyttjar det tillkommer en avgift.
    The best trådkiller EVER!
  • kamomi­l
    Äldre 16 Jul 21:48
    NoMercy skrev 2009-07-16 18:20:23 följande:
    Nej, det har kostat under den tid jag har arbetat. Men jag tror Sörmland nyss har infört avgift. Hade varit intressant att kolla där hur det verkar. Tror att jag har nån kontant jag skulle kunna fråga. (får kolla kartan )
    Haha i rest my case! Du jobbar alltså i ett landsting där det kostar pengar att åka ambulans, och sen klagar du på att i samma landsting där du arbetar så ringer flertalet patienter efter ambulans fast att det ej behöver ambulans?Sen undrar du om en avgift skulle hindra obehöriga att träda in i ambulansen. Men då så, då har du själv svarat på frågan, en avgift för att åka ambulans stoppar ej de patienter som egentligen ej behöver ambulansvård, Då handlar ju tråden om ngt annat hahah , då blir det ju en politisk och ideologisk fråga huruvida vård skall kosta el ej! Då säger jag åter NEJ!
  • Elis är min kärlek
    Äldre 16 Jul 21:52

    Alltså, är det så att man MÅSTE ha akutsjukvård under resan så visst, ring 112 och åk ambulans samt betala för det. Vad är grejen liksom??

    Det som stör mig mest är att folk åker ambulans in till akuten för att de tror att vi som jobbar där är lättlurade och tar patienten som åkt ambulans FÖRE alla andra.. Sjukast går först oavsett färdmedel till sjukhuset.

    Dessutom vet jag många som tar ambulans därför att det är billigare än att åka taxi vilket också är helt galet!!!

  • NoMerc­y
    Äldre 16 Jul 22:15

    Hallå vänta lite nu....frågan vi måste ställa oss är om antalet onödiga transporter är större i landsting där det är gratis. Och ännu en fråga, hur hade det sett ut i mitt landsting om det inte hade varit avgift? Det vill jag inte ens veta...vart skriver jag flertalet? 35% är en siffra jag använt. Jag hävdar också att många inte har något medicinskt vårdbehov, men vissa skäl kan ju göra att det ändå känns motiverat att köra dom. Få av transporterna är livsnödvändiga. En stor del hade kunnat ta sig till sjukhus på annat vis, en del hade öht inte behövt till sjukhus.
    Så rest my case....kanske jag har svaret i allt material, men det är inte färdiganalyserat än.
    Så fortsätt hånskratta, det är flertalet inlägg jag skrivit längre bak som du verkar hoppa över och hitta nåt nytt att tracka ner på....
    Men nu börjar det med ditt "hahaha" kännas mer som pajkastning från din sida. Inte helt seriöst...


    The best trådkiller EVER!
  • NoMerc­y
    Äldre 16 Jul 22:17
    Elis är min kärlek skrev 2009-07-16 21:52:15 följande:
    Alltså, är det så att man MÅSTE ha akutsjukvård under resan så visst, ring 112 och åk ambulans samt betala för det. Vad är grejen liksom??Det som stör mig mest är att folk åker ambulans in till akuten för att de tror att vi som jobbar där är lättlurade och tar patienten som åkt ambulans FÖRE alla andra.. Sjukast går först oavsett färdmedel till sjukhuset. Dessutom vet jag många som tar ambulans därför att det är billigare än att åka taxi vilket också är helt galet!!!
    Men du, vet du en sak. Det kvittar hur mkt vi vårdpersonal säger det, för det är inte så ändå...sörru Vår erfarenhet hämtar vi tydligen ur luften. Eller....
    The best trådkiller EVER!
  • Äldre 18 Jul 21:02

    Jag hade inte haft ngt emot att betala 150 kr själv för att åka ambulans, men tyvär så tror jag att det sorterar ut delvis fel personer, dvs dom som är för snåla för att åka, eller som inte har råd, istället för dom som kallt räknar med att det är bekvämare att åka ambulans än taxi.

    Däremot så tycker jag att ambulanspersonalen borde kunna neka i de fallen de inte tycker känns befogat.

    I andra länder har man även enklare typer av "ambulanser" som endast är sjuktransporter med bår, och används när det inte är bråttom, för människor som inte kan komma till sjukhus på annat sätt.

Svar på tråden Ska det kosta att åka Ambulans