• Anonym (oroli­g)
    Äldre 11 Jul 11:34
    12379 visningar
    7 svar
    7
    12379

    Förhöjda levervärden, leverförfettning ngn mer !!??:(

    Fick reda på när jag sökte akut för mag/ryggsmärtor som satt högt upp att jag hade förhöjt levervärde, misstänkte gallstensanfall men avtog , har varit på skiktröntgen och det visade inga stenar vad det verkade..men har tagit nya leverprover och det är fortfarande förhöjt, har ibland värk under bysten/revbenen..Man blir ju lite orolig så det inte är ngt allvarligt..:(
    ska in på ultraljud med av lever o galla..och kolla levervärdet om några måndader igen..vill ju veta vad det är men min läkare verkar ta ganska lätt på det...jag vet inte...är otroligt trött jämt med, har en liten tjej på snart 5månader.
    Nån som haft liknande , vad var det ? hade även en del förfettning i levern, pratade om att det var bra att gå ner i vikt..är överviktig..(förstår ju jag med att det är bra om jag går ner, men vill ändå veta) Äter bra mat, nyttigt ..men har sockerbehov, o är en godisråtta..
    Snälla nån som känner igen sej och dela med sej av sina erfarenheter!

  • Svar på tråden Förhöjda levervärden, leverförfettning ngn mer !!??:(
  • Anonym
    Äldre 11 Jul 11:50
    #1

    Det behöver ju inte vara något allvarligt man kan få förhöjda levervärden av enklare infektioner o liknande. Är du överviktigt och har ett par kg du kan gå ner så kan ju ju försöka med det kan vara så att levervärderna är förhöjde just pga av förfettningen. Men du vet att när man är överviktig så skaffar man sig fett runt sina organ oxå och går man ner i vikt och äter hälsosamt så försvinner det fettet oxå.

    Vet att det är svårt att gå ner i vikt och sockret är inget att leka med. För ca 10 år sedan var jag grymt sockerberoende fick nog o slutade tvärt. Det var jobbigt må jag säga men efter ett tag så försvann suget och nu om jag tar något godis eller ex socker i kaffet tycker jag det smakar gift.

    Kan se det här med dina levervärden som en sporre att försöka..

    Men tycker nog inte att du ska vara så orolig.
    Jag har oxå haft förhöjde levervärden men de gick tillbaka efter ett par mån antagligen pga av något visrus trodde läkarna

  • FH Mamma
    Äldre 11 Jul 11:52
    #2

    jag hade förhöjda levervärden när jag hade väldigt mycket gallstensanfall..

  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 11 Jul 11:59
    #3

    Tack för era svar!
    Men vad de såg så fanns det inga gallstenar som jag förstod det.
    Men jag har ändå ont i det området av o till..och får ibland som kramp/håll under revbenen..har mkt ryggont med men det verkar vara muskulärt.

  • Anonym (inläg­g 1)
    Äldre 11 Jul 12:49
    #4

    men det du känner i bröstet under revbenen kan oxå vara muskler som spökar det finns en mängd muskler där och muskelfästen i revbenen. Kan vara att du bär bebisen på ett sådant sätt att det "irriterar" musklerna. Detta kan göra jätteont jag hade som håll nedanför revbenen okte faktiskt till akuten det var inget mer än musklerna.. Du kanske är lite spänd o stressad som gör att man spänner musklerna mer.. Jag tycker fortfarande inte du ska vara så orolig för din lever ...

    Är det ditt första barn? det är ju en omställning att bli mamma o det kan kännas i kroppen..

  • FH Mamma
    Äldre 11 Jul 13:20
    #5

    Anonym (orolig) skrev 2009-07-11 11:59:49 följande:


    Tack för era svar! Men vad de såg så fanns det inga gallstenar som jag förstod det. Men jag har ändå ont i det området av o till..och får ibland som kramp/håll under revbenen..har mkt ryggont med men det verkar vara muskulärt.
    gallblåsan kan vara infekterad vet inte om det syns...
    gallstenen kan ha förflyttat sig
    gallgångarna kanske kan krampa (vet inte riktigt)
    Man kan ha gallstenar som är som grys.

    med andra jag vet inte mycket...
  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 11 Jul 19:00
    #6

    tack för era svar, känner mej faktiskt lite lugnare nu..om att det andra kanske är muskulärt med som jag känner.

    det är mitt andra barn.

  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 14 Jul 22:22
    #7

    Nån mer som kan komma med några lugnade ord..funderade på det här med alkohol med, dricker ju väldigt sällan men ibland vill man kunna festa till det lite, är det kört´nu??

Svar på tråden Förhöjda levervärden, leverförfettning ngn mer !!??:(