• Anonym (drabb­ad)
    Äldre 16 Jul 22:58
    9133 visningar
    15 svar
    15
    9133

    Ansiktsförlamning

    Jag har idag fått diagnosen ansiktsförlamning. Finns det någon som haft det som kan berätta lite om hur det gått för er med läkning, värk osv?

  • Svar på tråden Ansiktsförlamning
  • Anonym (M)
    Äldre 16 Jul 22:59
    #1

    Har inte haft ansiktsförlaming så kan ej berätta om läkning mm,

    Vet man varför du fått detta? Vad är dina symptom?

  • Anonym (Har varit)
    Äldre 16 Jul 23:02
    #2

    Jag var ansiktförlamad i halva ansiktet när jag var 6 år. Nu minns jag inte allt jätte klart eftersom det var länge sen men jag minns starkast var det inte var själva aniktsförlamningen som gjorde ont och var jobbig utan smärtan efter ryggmärgsproven de tog på mig och även den allergiska reaktionen jag fick mot medicin de gav mig. Låg på sjukhuset en vecka och efter ytterliggare ett par veckor blev jag som vanligt igen.

  • Anonym (drabb­ad) Trådstartaren
    Äldre 16 Jul 23:08
    #3

    Har inte en aning om varför eller hur jag fått detta. Symptomen är att ena ansiktshalvan är förlamad, alltså kan jag inte göra några rörelser med tex. ögonlock eller mun.

    Idag tar de lyckligtvis inte ryggmärgsprov.

  • Anonym (Har varit)
    Äldre 16 Jul 23:26
    #4

    Skönt att du slipper det iaf. Nu var jag såpass liten så jag vet inte om det var lättare för mig att ta mig igenom förlamningen men jag har aldrig upplevt den tiden som något hemskt. Jag kunde heller inte röra varken ögonlock eller mun och gick med någonslags "kupa" över ögat för att det skulle hålla sig fuktigt. De fick aldrig reda på vad som bidrog till att jag blev förlamad utan det gick som sagt bort utav sig självt.

    Vad har läkarna sagt?

  • Achill­ea
    Äldre 16 Jul 23:28
    #5

    Fick en mindre förlamning efter en piercing i näsan, träffade en nerv som i sin tur gjorde att jag tappade känseln.
    Som du nog vet känns det hemskt obehagligt.
    Dock självläkte det, tog ca  ett och ett halvt år innan jag började återfå känseln.
    Vet dom inte vad detta beror på då?
    Så det inte är något alvarligt som en blodpropp i hjärnan eller liknande..

  • Anonym (liten parvel­)
    Äldre 16 Jul 23:33
    #6

    Jag hade ansiktisförlamning när jag var i 10-årsåldern (är nu 31). Hade haft huvudvärk en längre tid och andra influensasymptom och gick på en äcklig pencilinkur i 1 vecka utan någon verkan. Sedan när förlamningen kom så var det ilfart till sjukhuset och efter ryggmärgsprov konstaterades det att jag hade hjärnhinneinflammation (tror jag det heter). Låg inne på sjukan i 2 veckor och fick antibiotika. Led inte alls av fölamningen utan av den fruktansvärda huvudvärken. Kunde inte blunda med ögat och använda halva munnen, men det var mest min omgivning som led Fick salva på ögat när jag skulle sova och förlamningen släppte ganska fort efter att påbörjad antibiotikakur (intravenöst).

  • Anonym (drabb­ad) Trådstartaren
    Äldre 17 Jul 00:11
    #7

    Läkarna har bara sagt att det är ansiktsförlamning, ej orsakad av något särskilt. De har gjort diverse tester för att utesluta alla möjliga orsaker.

    Jag har fått kortisontabletter mest för att dämpa.

  • Anonym
    Äldre 17 Jul 00:15
    #8

    Jag har en bekant som drabbades av ansiktsförlamning. Tror att de sa att det var stressrelaterat. Det fick tillbaka, kommer inte ihåg hur lång tid det tog men som sagt så gick det tillbaka utan behandling. Hon drabbades som tonåring eller om det var i 20-årsåldern

    En annan bekant är också drabbad och där har man inte heller hittat någon orsak. Men hon fick behandling med akupunktur för att se om det blev bättre, vet dock ej hur det gått då vi inte pratat på länge.

  • Äldre 17 Jul 00:18
    #9

    Det kan också var herpes. Jag fick Aciklovir när jag hade ansiktsförlamning för ett år sedan. Läkaren sa att det kanske var herpes som orsakade ansiktsförlamningen. Visst låter det konstigt! Idag är jag helt bra.

  • Anonym (drabb­ad) Trådstartaren
    Äldre 17 Jul 13:41
    #10

    Okej. Det kan ju helt klart bero på många olika saker. Idag fick jag garanterat svar att det inte är Borrelia i alla fall.

  • MrsSch­äring
    Äldre 17 Jul 15:07
    #11

    Hej!
    Jag är ledsen för din skull, jag vet hur jobbigt det är..
    Fick min första ansiktsförlamning när jag var 7 år. Hade suttit i korsdrag i bilen strax innan det hände. Läkarna undersökte mig miljooner ggr men kunde inte hitta nån anledning till förlamningen. Mkt märkligt..
    Dom sa att det finna fler som fått ansiktsförlamning efter att ha suttit i korsdrag, men det finns inga "bevis" heller för att det kan hända.
    Jag var helförlamad i ca 6månader och det var fruktansvärt jobbigt, kunde inte äta el dricka. Men det gick tillbaks helt!
    Andra ggn jag fick det var jag 10 år. Vaknade en morgon med hög feber (kände direkt att ngt var allvarligt fel) men jag ville inte låtsas om som nåt va fel så jag gick t skolan iaf. Väl där vart jag snabbt sämre och så small det till och anisktshalvan förlamades igen! Samma sida även denna gång...
    Gick igenom samma helvette igen och läkarna kunde inte heller denna gång hitta ngt fel. Det värsta var att den gången gick det inte tillbaks helt... =(
    Nervtrådarna läkte fel.."satte sig i fel skidspår" som neurologen säger..
    Och så har det varit sen dess. Mitt öga hänger inte riktigt med och munnen e sne..och så har jag hemska ryckningar i vänster öga, kan inte sova pga dom.
    Fick även nya känningar förra året när jag hade meningit..så det spökar ibland..
    Har mått PISS sen ja va 10 år...har känt mig som ett "freak" helt sne i ansiktet..det har varit extremt jobbigt.
    I våras fick jag botox-behandling mot nervrycken i ögat så nu e det bättre.
    Hoppas det går tillbaks helt för dig! Lycka till!
    Du kan alltid mejla mig om du har några frågor!!

  • Anonym (drabb­ad) Trådstartaren
    Äldre 17 Jul 15:52
    #12
    MrsSchäring skrev 2009-07-17 15:07:33 följande:
    Hej! Jag är ledsen för din skull, jag vet hur jobbigt det är.. Fick min första ansiktsförlamning när jag var 7 år. Hade suttit i korsdrag i bilen strax innan det hände. Läkarna undersökte mig miljooner ggr men kunde inte hitta nån anledning till förlamningen. Mkt märkligt.. Dom sa att det finna fler som fått ansiktsförlamning efter att ha suttit i korsdrag, men det finns inga "bevis" heller för att det kan hända. Jag var helförlamad i ca 6månader och det var fruktansvärt jobbigt, kunde inte äta el dricka. Men det gick tillbaks helt! Andra ggn jag fick det var jag 10 år. Vaknade en morgon med hög feber (kände direkt att ngt var allvarligt fel) men jag ville inte låtsas om som nåt va fel så jag gick t skolan iaf. Väl där vart jag snabbt sämre och så small det till och anisktshalvan förlamades igen! Samma sida även denna gång... Gick igenom samma helvette igen och läkarna kunde inte heller denna gång hitta ngt fel. Det värsta var att den gången gick det inte tillbaks helt... =( Nervtrådarna läkte fel.."satte sig i fel skidspår" som neurologen säger.. Och så har det varit sen dess. Mitt öga hänger inte riktigt med och munnen e sne..och så har jag hemska ryckningar i vänster öga, kan inte sova pga dom. Fick även nya känningar förra året när jag hade meningit..så det spökar ibland.. Har mått PISS sen ja va 10 år...har känt mig som ett "freak" helt sne i ansiktet..det har varit extremt jobbigt. I våras fick jag botox-behandling mot nervrycken i ögat så nu e det bättre. Hoppas det går tillbaks helt för dig! Lycka till! Du kan alltid mejla mig om du har några frågor!!
    Tack för att du delade med dig av din historia. Så tufft att du fick tillbaka det och fick bestående men. Det är jag rädd för att få, vet inte om man har rätt till plastik om det blir bestående. Jag måste komma ihåg att fråga när jag ska på återbesök om det finns en ökad risk att få det igen när man väl haft det.
  • Anonym (drabb­ad) Trådstartaren
    Äldre 21 Jul 19:57
    #13

    Min förlamning har gått något tillbaka nu, hoppas på fortsatt bra tillfrisknande.

  • MrsSch­äring
    Äldre 21 Jul 20:40
    #14

    Å va skönt för dig!
    Hoppas att det läker helt och att du slipper få mer problem!
    Krya på dig!!!
    *styrkekram*

  • Anonym (drabb­ad) Trådstartaren
    Äldre 22 Jul 12:12
    #15
    MrsSchäring skrev 2009-07-21 20:40:49 följande:
    Å va skönt för dig! Hoppas att det läker helt och att du slipper få mer problem! Krya på dig!!! *styrkekram*
    Tack!
Svar på tråden Ansiktsförlamning