• sanna8­8a
    Äldre 20 Jul 13:54
    3249 visningar
    11 svar
    11
    3249

    om man inte är berättigad csn lån

    om man inte är berättigad csn lån finns det nån annat sätt/annanstans man kan få bidrag/lån ifrån för att studera?

  • Svar på tråden om man inte är berättigad csn lån
  • sanna8­8a
    Äldre 20 Jul 15:06
    #1

    puttar

  • Tyche8­2
    Äldre 20 Jul 17:26
    #2

    Ingen aning, men kanske kan man söka stipendier?
    Hjälper till att puffa upp tråden i alla fall.

  • sanna8­8a
    Äldre 20 Jul 17:27
    #3

    tack för ditt svar! vet ingenting alls om stipendier men det kan vara värt att kolla upp.

  • Äldre 20 Jul 17:28
    #4

    Är inte alla berättigade CSN lån? Du är ju inte gammal nog att ha använt upp alla veckor redan.

  • Mamma 2b
    Äldre 20 Jul 17:31
    #5

    Man måste bli beviljad, det beror inte bara på om man har veckor kvar eller ej. De kollar ju visst på tidigare studieresultat också.
    Själv riskerar jag att bli utan csn öht för att jag avbrutit en tidigare utbildning, så det finns ju fler saker som spelar in.


    ~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • Mamma 2b
    Äldre 20 Jul 17:31
    #6

    Men jag undrar också vad man ska leva av om man inte blir beviljad csn.


    ~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • sanna8­8a
    Äldre 20 Jul 17:34
    #7

    nej nej, det handlar om min man inte om mig. han har bara tillfälligt uppehållstillstånd och får söka permanent nästa år.
    csn beviljar han inte lån eftersom han inte har permanent.

  • Mamma 2b
    Äldre 20 Jul 17:38
    #8

    Jaha men då återstår ju bara soc. Frågan är väl om de låter honom plugga samtidigt bara.
    Ska han läsa sfi eller?


    ~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
  • Äldre 20 Jul 17:43
    #9

    I de allra flesta fallen så får man inte soc om man går en utbildning som berättigar till csn även om man själv kanske inte är berättigad.
    Jag vet inte om det krävs permanent uppehållstillstånd för att få introduktionsersättning, men det kan ju vara en bra lösning oavsett när han kan få den. vad ska han plugga?

    Kolla här tex
    http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c0/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gjU-9AJyMvYwN3jxBDAyNjT0sfdy9PAwMLI_2CbEdFAND7dZU!/?WCM_PORTLET=PC_7_25KQB2J30GHT1023I9LGJI0087_WCM&WCM_GLOBAL_CONTEXT=/
    wps/wcm/connect/goteborg.se/goteborg_se/politikoorganisation/organisation/stadsdelsforvaltningar/sdf+biskopsgarden/art_n117_hisingen_introduktionsenheten


    Det finns i några olika städer, vet inte var ni bor.

  • sanna8­8a
    Äldre 20 Jul 17:43
    #10

    Mamma 2b skrev 2009-07-20 17:38:22 följande:


    Jaha men då återstår ju bara soc. Frågan är väl om de låter honom plugga samtidigt bara. Ska han läsa sfi eller?
    det är sas han ska läsa. sas kommer efter sfi. han är klar med sfi.

    okej :/ tror kanske inte att de ens beviljar han pengar eftersom vi fortfarande har pengar över från mina pengar efter räkningarna är betalda. och sen har vi ett sparkonto med.
  • Äldre 20 Jul 17:45
    #11
    Oj det blev en lång och trasig länk.
    Googla "introduktionsenheten" så kanske du hittar rätt och i rätt stad.
Svar på tråden om man inte är berättigad csn lån