• Anonym (:-()
    Äldre 20 Jul 21:24
    110150 visningar
    29 svar
    29
    110150

    Hur länge finns man med i brottsregistret? :-(

    Jag har just börjat ett nytt jobb (anställd som timvikarie)

    När jag börja fick man ju skriva på massa papper, sen skulle man skriva på ett papper som skulle skickas till polisen så man fick ett utdrag från brottregistret. Jag tala dom om för chefen som det var att jag åkt ditt för snatteri när jag var 18 år (är 22 nu) + ett par andra saker när jag var 15. Kommer dom här sakerna alltid stå i mitt brottsregister?

    Om man är anmäld för något men inte dömd (alltså utredningen las ner) finns det med i registret då?

    Fick hem brevet från polisen i dag o ska lämna det oöppnat på jobbet i veckan, jag skulle gärna vilja se vad det står!

  • Svar på tråden Hur länge finns man med i brottsregistret? :-(
  • Anonym (:-() Trådstartaren
    Äldre 20 Jul 21:45
    #11

    Det ÄR inbrottsäkert, brevet alltså.

    Det är ju inga stora saker.

    Anmäld för ringa misshandel när jag var 16 två gånger, vi var ett kompis gäns som blev osams. Jag gav två av dom tjejerna en ÖRFIL.

    När jag var 18 år blev jag tagen för snatteri (KLÄDER) fick böta 2000 tror jag.

    Sen när jag var 20 anmälde jag en person för misshandel o h*n mig sen lades det ner.

    Kommer dom vilja att jag är med när dom öppnar det?

  • Anonym (:-() Trådstartaren
    Äldre 20 Jul 21:46
    #12

    Ni som fått göra detta fick ni vara mednär dom öppna det?

  • Anonym (red.u­t)
    Äldre 20 Jul 21:49
    #13
    krompa skrev 2009-07-20 21:27:49 följande:
    Varför ska det vara oöppnat? Står det något särskilt på brevet?Jag har alltid öppnat och bara lämnat in pappret.
    Det skall vara oöppnat då sidorna från brottsregitret är onumrerade och man kan därför "plocka bort" de som man inte vill ha med.....
  • Anonym
    Äldre 20 Jul 21:51
    #14

    Endast brott som man har dömts för finns med i belastningsregistret. Hur länge uppgifterna finns kvar där beror på vilken typ av påföljd (straff) man fick. Här nedanför kan du själv se när olika påföljder ska gallras ur registret. Om du dömdes till böter så gallras den uppgiften efter 5 år.

    Lag om belastningsregister 17 § Utöver vad som följer av 16 § ska uppgifter om
    1. fängelse- eller förvandlingsstraff för böter gallras tio år efter frigivningen,
    2. fängelsestraff som ska anses helt verkställt genom tidigare frihetsberövande eller från vilket någon genom beslut om nåd helt har befriats gallras tio år efter domen eller beslutet,
    3. fängelsestraff som har fallit bort enligt 35 kap. 8 eller 9 § brottsbalken eller förvandlingsstraff för böter som har fallit bort enligt 18 eller 21 § bötesverkställighetslagen (1979:189) gallras fem år efter det att straffet föll bort,
    4. skyddstillsyn eller villkorlig dom gallras tio år efter domen eller beslutet,
    5. sluten ungdomsvård gallras tio år efter det att påföljden helt verkställts,
    6. ungdomsvård eller överlämnande till vård enligt lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall gallras tio år efter domen eller beslutet,
    7. överlämnande till rättspsykiatrisk vård gallras tio år efter utskrivningen,
    8. ungdomstjänst gallras tio år efter domen eller beslutet,
    9. böter gallras fem år efter domen, beslutet eller godkännandet av strafföreläggandet eller föreläggandet av ordningsbot,
    10. att någon enligt 30 kap. 6 § brottsbalken har förklarats fri från påföljd gallras tio år efter domen eller beslutet,
    11. åklagares beslut att inte åtala en person för brott om han eller hon var under 18 år vid tidpunkten för brottet, gallras tre år efter beslutet,
    12. åklagares beslut att inte åtala för brott i andra fall än som avses i 11, gallras tio år efter beslutet,
    13. beslut om besöksförbud gallras tio år efter beslutet, och
    14. beslut om tillträdesförbud gallras fem år efter beslutet. Lag (2008:47).

  • snilli­s
    Äldre 20 Jul 21:51
    #15

    "Hur länge ett brott finns med i belastningsregistret beror på vilket straffet blev. För villkorlig dom eller fängelse finns namnet i registret i tio år, för böter finns namnet kvar i fem år. Om ett nytt brott begås står namnet kvar i registret en längre tid."

    www.folkbladet.se/nyheter/artikel.aspx

  • Anonym (Smula­n)
    Äldre 20 Jul 21:51
    #16

    Om du har fått böta för snatteriet så har du antagligen skrivit under ett åtalsföreläggande, vilket betyder att du erkänt dig skyldig till brottet men att något formellt åtal med rättegång och allt inte blir av. Då är du dömd för snatteri, och det syns i registren.

    Sedan vet jag inte om även misstankeregistret följer med i sådana papper, för det finns även ett sådant och där är man oxå med i några år.

    Anonym ( ) skrev 2009-07-20 21:45:49 följande:


    Det ÄR inbrottsäkert, brevet alltså. Det är ju inga stora saker. Anmäld för ringa misshandel när jag var 16 två gånger, vi var ett kompis gäns som blev osams. Jag gav två av dom tjejerna en ÖRFIL. När jag var 18 år blev jag tagen för snatteri (KLÄDER) fick böta 2000 tror jag. Sen när jag var 20 anmälde jag en person för misshandel o h*n mig sen lades det ner. Kommer dom vilja att jag är med när dom öppnar det?
  • Anonym (så du vet)
    Äldre 20 Jul 21:53
    #17

    Det som står i brottregistret är bara brott du är dömd för. Om du bllivit anmäld och förundersökningen sedan lades ner är du inte dömd för det och det finns således inte med. Ett utdrag från BR (brottsregistret) kan vara fler än 2 sior... det beror ju på hur många brott du är dömd för..... fler brott tar med pappers-plats liksom... Brotten gallras efter viss tid som följer lag, är lite osäker, men 5 år är det som är vanligast.

  • Anonym (så du vet)
    Äldre 20 Jul 21:55
    #18

    Anonym (Smulan) skrev 2009-07-20 21:51:50 följande:


    Om du har fått böta för snatteriet så har du antagligen skrivit under ett åtalsföreläggande, vilket betyder att du erkänt dig skyldig till brottet men att något formellt åtal med rättegång och allt inte blir av. Då är du dömd för snatteri, och det syns i registren. Sedan vet jag inte om även misstankeregistret följer med i sådana papper, för det finns även ett sådant och där är man oxå med i några år.Anonym ( ) skrev 2009-07-20 21:45:49 följande:
    Du menar nog strafföreläggande och inte åtalsföreläggande.....
  • Anonym (mej)
    Äldre 20 Jul 21:55
    #19

    Det kommer inte alltid stå i ditt brottsregister, efter X antal år försvinner det. Beroende på brott så är det olika. Ring polisen och fråga hur länge sådana punkter som dina brukar stå kvar.

    Saker du inte är dömd för kan ju inte stå i registret. Att bli anmäld för något är inte samma sak som att bli dömd för något.

    Vad är det för jobb du sökt? Vet att vissa är stenhårda. Obs, jag är inte med i brottsregistret men min sambo är, har en jättegammal punkt och han fick inte jobb på ett bemanningsföretag pga det. De tar inte in någon, oavsett vad det är, om man är med i brottsregistret. Men andra jobb har han fått jättelätt.

    Dina punkter låter inte som något större problem men det handlar ju förstås säkert mycket om vilken typ av jobb du sökt. Kan tänka mig att om det är i butik eller hemma hos folk så kanske det inte är så lyckat med en snatteridom.

    Lycka till ändå!

  • Anonym (Smula­n)
    Äldre 20 Jul 22:03
    #20

    Japp, så hette det visst.

    Anonym (så du vet) skrev 2009-07-20 21:55:20 följande:


    Anonym (Smulan) skrev 2009-07-20 21:51:50 följande: Du menar nog strafföreläggande och inte åtalsföreläggande.....
  • Anonym (:-() Trådstartaren
    Äldre 20 Jul 22:04
    #21

    Inom vårdyrket, är mkt hemma hos folk.

    Jag sa till chefen om snatteriet hon sa at jag inte skulle oroa mgi och att vi alla har gjrot dumma saker som unga typ.

    men ja är endå orolig att det där om misshandel grejen ska stå med som hände när jag var 20 Men det blev ju aldrig någon utredning utan den lades ner.

  • Anonym
    Äldre 20 Jul 22:08
    #22

    Anonym ( ) skrev 2009-07-20 22:04:22 följande:


    Inom vårdyrket, är mkt hemma hos folk.Jag sa till chefen om snatteriet hon sa at jag inte skulle oroa mgi och att vi alla har gjrot dumma saker som unga typ.men ja är endå orolig att det där om misshandel grejen ska stå med som hände när jag var 20 Men det blev ju aldrig någon utredning utan den lades ner.
    Eftersom det aldrig väcktes åtal och du inte är dömd för misshandel så står det inte med i belastningsregistret. Snatteriet har du redan berättat om så du behöver nog inte vara orolig.
  • Anonym (:-() Trådstartaren
    Äldre 20 Jul 22:16
    #23

    Tror ni dom vill att man är med när dom öppnar det? Hoppas det..

  • Anonym (så du vet)
    Äldre 20 Jul 22:19
    #24

    Anonym ( ) skrev 2009-07-20 22:16:32 följande:


    Tror ni dom vill att man är med när dom öppnar det? Hoppas det..
    Det vill de nog inte, varför skulle de vilja det? De tycker nog inte det är så spänninande som du verkar tycka De tar nog bara emot det och lägger det bland dina handlingar.....
  • Anonym
    Äldre 20 Jul 22:19
    #25

    Anonym ( ) skrev 2009-07-20 22:16:32 följande:


    Tror ni dom vill att man är med när dom öppnar det? Hoppas det..
    Om du vill det så kan du väl alltid be om att få närvara när dom öppnar brevet.
  • Äldre 19 Jan 10:09
    #26

    Jag var osäkert på om jag finns i min brottregister. Men jag minns några..1.Fylleri

    2 skadegörelse

    3. Fylleri och våld mot tjänsteman.

    ....vad kommer hända när jag har gjort 3 gånger i mitt brottregister. ????

  • Anonym (Tja)
    Äldre 19 Jan 11:04
    #27

    Man vill ju inte ha en snattare och misshandlare inom hemtjänsten så det är bra att de kollar belastningsregistret.

  • Anonym (Kurt)
    Äldre 21 Jan 20:05
    #28
    Anonym ( ) skrev 2009-07-20 21:45:49 följande:

    Det ÄR inbrottsäkert, brevet alltså.

    Det är ju inga stora saker.

    Anmäld för ringa misshandel när jag var 16 två gånger, vi var ett kompis gäns som blev osams. Jag gav två av dom tjejerna en ÖRFIL.

    När jag var 18 år blev jag tagen för snatteri (KLÄDER) fick böta 2000 tror jag.

    Sen när jag var 20 anmälde jag en person för misshandel o h*n mig sen lades det ner.

    Kommer dom vilja att jag är med när dom öppnar det?


    Inga stora saker?!

    Väldigt vad olika perspektiv man kan ha på saker o ting.
  • Äldre 31 Aug 22:23
    #29

    Stöld

    Villkorlig dom

    Dagsböter femtiordning (50)å femtio (50)kr

    8 kap 1 bab

    Hur lång tid det kvar i belastningsregistert

    Hälsningar

    Shadi

Svar på tråden Hur länge finns man med i brottsregistret? :-(