• Diorlo­ver
    Äldre 21 Jul 17:30
    17460 visningar
    27 svar
    27
    17460

    Mat till kräftskiva förrutom kräftor!

    Ska ha kräftskiva och alla uppskattar inte kräftor ju vad kan man mer bjuda på?

    Och fr man som gravid äta kräftor?

  • Svar på tråden Mat till kräftskiva förrutom kräftor!
  • Diorlo­ver
    Äldre 21 Jul 17:46
    #11

    Vad bra.. får väl åka och beställa några kilo de är ju så himla goda. men får man äta rökta räkor som gravid då? minns inte vad man får eller inte får.

  • Äldre 21 Jul 17:48
    #12

    Jag är en av kräftvägrarna men äter räkor och lax. Tänk dock på att de flesta som inte gillar kräftor, inte heller gillar andra former av skaldjur som räkor. Så jag skulle nog köra på något grillat eller paj + sallad.


    Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • Äldre 21 Jul 17:48
    #13
    Diorlover skrev 2009-07-21 17:46:53 följande:
    Vad bra.. får väl åka och beställa några kilo de är ju så himla goda. men får man äta rökta räkor som gravid då? minns inte vad man får eller inte får.
    Ja, inga problem med varken räkor eller lax Längtar till kräftskiva *mums*.
  • Äldre 21 Jul 17:48
    #14

    Fransk potatissallad låter också gott och mycket bröd är viktigt! När jag äter kräftor behöver jag i och för sig inget annat än bara kräftor, men de flesta är ju inte lika galna i sånt som jag...hoppas ni får det trevligt!

    PS. Rökta räkor vet jag inget om, men rökt lax tror jag gravida avråds från att äta. DS.

  • Diorlo­ver
    Äldre 21 Jul 17:51
    #15

    Tänkte grava laxen själv, citrongravad...

  • Äldre 21 Jul 17:52
    #16
    Sirling skrev 2009-07-21 17:48:44 följande:
    Fransk potatissallad låter också gott och mycket bröd är viktigt! När jag äter kräftor behöver jag i och för sig inget annat än bara kräftor, men de flesta är ju inte lika galna i sånt som jag...hoppas ni får det trevligt! PS. Rökta räkor vet jag inget om, men rökt lax tror jag gravida avråds från att äta. DS.
    Nej då, rökt lax är inga problem. Är mer rått man ska undvika typ sushi och även för mycket av vissa sorters svensk fisk.

    Önskar att vår familj va lite mindre tokig i kräftor så det blev mer över till mig{#lang_emotions_djavulsk}
    Bara min lillebror som inte äter men resten slåss om dem
  • Äldre 21 Jul 17:54
    #17

    Här har du en sida som visra vilka fisksorter som går bra att äta och lax är inga problem

    www.vardguiden.se/Tema/Gravid/Livsstilsfragor/Mat-att-undvika/

  • St Stephe­ns Green
    Äldre 21 Jul 17:54
    #18

    Vi gör alltid fetaostpaj och Janssons frestelse. Det blir en god kombination med skaldjuren.

  • Äldre 21 Jul 17:54
    #19

    Moonis: Du har nog rätt, blandade ihop det med gravad lax tror jag...nuförtiden får man faktiskt äta sushi med lax bara man vet om att laxen är fräsch...men det kan ju kännas onödigt att chansa...

    Jag gillar att äta kräftor med min man(fast helst ett paket själv ) för han äter bara några stjärtar och sen får jag resten...

  • Äldre 21 Jul 17:56
    #20
    Sirling skrev 2009-07-21 17:54:45 följande:
    Moonis: Du har nog rätt, blandade ihop det med gravad lax tror jag...nuförtiden får man faktiskt äta sushi med lax bara man vet om att laxen är fräsch...men det kan ju kännas onödigt att chansa... Jag gillar att äta kräftor med min man(fast helst ett paket själv ) för han äter bara några stjärtar och sen får jag resten...
    Lyckos dig
  • Äldre 21 Jul 17:56
    #21

    Moonis: Jag är visst helt ute och cyklar: "Var försiktig med gravad, rökt fisk och sushi." står det ju på sidan du skickade...det är lustigt med det som står om mögelostar. Tydligen fanns det ett fall på 70-talet där sjukvården drog ett samband mellan Listeria och mögelost, men inget mer finns dokumenterat om det...

  • Äldre 21 Jul 17:57
    #22
    Moonis skrev 2009-07-21 17:56:25 följande:
    Lyckos dig
  • Diorlo­ver
    Äldre 21 Jul 18:01
    #23

    Har för mig min bm sa man kan äta det en gång i månaden men inte heeela tiden. va typ 7 mån sen jag åt det sist..

    Jag hatar att skala kräftorna.. haha.. men förra gången vi hade kräftksiva köpte vi för mkt. de flesta blev för fulla. hatar när det blir så. denna gången är det barn med så folk får hålla sig till 2 snaps.

  • Äldre 21 Jul 18:09
    #24
    Sirling skrev 2009-07-21 17:56:41 följande:
    Moonis: Jag är visst helt ute och cyklar: "Var försiktig med gravad, rökt fisk och sushi." står det ju på sidan du skickade...det är lustigt med det som står om mögelostar. Tydligen fanns det ett fall på 70-talet där sjukvården drog ett samband mellan Listeria och mögelost, men inget mer finns dokumenterat om det...
    Oftast brukar det inte hända något men dom avråder för att changsen är större med vissa produkter. Men trodde det fanns fler fall dokumenterat om jag ska vara ärlig{#lang_emotions_undecided}
    Diorlover skrev 2009-07-21 18:01:16 följande:
    Har för mig min bm sa man kan äta det en gång i månaden men inte heeela tiden. va typ 7 mån sen jag åt det sist.. Jag hatar att skala kräftorna.. haha.. men förra gången vi hade kräftksiva köpte vi för mkt. de flesta blev för fulla. hatar när det blir så. denna gången är det barn med så folk får hålla sig till 2 snaps.
    För mycket fylla brukar inte va så kul men vi är oftast med min mamma och syskon så mycket fylla är inget jag behöver oroa mig för som tur är. Men kan man verkligen ha för mycket kräftor{#lang_emotions_dreamer}
    Ska mana på att vi köper mycket denna gången så man slipper kasta i sig för att hinna få många
  • Utopia
    Äldre 21 Jul 18:13
    #25
    Diorlover skrev 2009-07-21 17:41:19 följande:
    jo efterätt ska vi klart ha.. västerbottenpaj har jag aldrig gjort eller ätit. hur smakar det?
    Smakar underbart gott

    jag ska äta kräfftor för 4 gången i år älskar det och det får man äta som gravid
    021229, 040817, 070111, planerad BF 100112 Jag är nu i V 16
  • Äldre 21 Jul 18:16
    #26

    Ingen fara att äta lax eller någon annan fisk för den delen heller. Du ska dock vara försiktig med viltfångad fisk från Vänern, Vättern och Östersjön.

    www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Gravida/


    Vill du kika in hos mig? Hojta till så fixar jag det :)
  • Äldre 21 Jul 18:18
    #27

    Jag är oxå en kräftvägrare eller skaldjursvägrare, men någon får av paj är ett bra tips.
    Känner man inte alla gästerna jättebra så är det alltid bra att ha ett alternativ

Svar på tråden Mat till kräftskiva förrutom kräftor!