• Pucko Buffy
    Äldre 24 Jul 01:42
    128061 visningar
    1340 svar
    1340
    128061

    Problem med sköldkörteln? Del 14

    Problem med sköldkörteln? Del 13
    Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

    Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

    Bra länkar:
    www.thyroid.se

    Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 23:14
    Ytterligare några länkar som kan vara bra att läsa. Alla har legat i tidigare trådar.

    www.ingmarsson.com/struma.htm

    www.lakartidningen.se/includes/07printArticle...

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Hittade även detta på nätet:

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Denna sista är inte så rolig läsning. Men den är matnyttig ändå

    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....

  • Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14
  • Pucko Buffy
    Äldre 24 Jul 01:43
    #1

    Välkomna alla gamla och nya sköldpaddor till den nya tråden.

    Kram PB

  • Pucko Buffy
    Äldre 24 Jul 11:18
    #2

    Hallå alla sköldisar. Jag måste bara berätta att jag träffade min doktor på VC igår och han är faktiskt riktigt bra. Det är inga konstigheter med honom och man känner att han lyssnar på en och tar en på allvar. Jag är lite ledsen över att han ska gå i pension nu i höst, men har jag tur så jobbar han kvar lite på deltid ett tag till. Nu väntar jag på nya provsvar både på tyreodea och B12 samt folsyra. Något är fortfarande vajsing så nu återstår det att se vad proven säger. Jag tror faktiskt min kära doktor har läst på lite om min sjukdom och det känns väldigt bra.

    Sköt om er och massor av kramar PB

  • Äldre 24 Jul 12:27
    #3

    Lämnar bara ett litet avtryck så jag kan hänga med i tråden och se vad som sägs.
    Nu mera gravid i v 40 och har toppen värden med min Hypo och alla andra gravid värden också och mår bättre än någonsin förutom svullna fingrar och fötter och att jag känner mig som en strandad val

  • NoMerc­y
    Äldre 24 Jul 12:28
    #4
    "Jag följde strickt ett matschema som en "expert" hade gjort upp för mig.Vi hade kontakt en gång per månad och hon gav mig riktlinjer...Ja, jag antar att jag bara förmodade njurproblem; hade då vansinningt ont just i det området..

    Jag hoppas att du får ut vad du vill ha; av LCFH..

    Sen är det (väl??) så att om sköldkörteln inte funkar, så spelar det ingen roll vilken metod du använder..Är du ute efter en viktnedgång är det helt klart supersvårt om t ex inte levaxinet är rätt inställt..

    Ha en fin dag hursomhelst.."


    Ovan skrev Kosmosblomma i förra tråden.

    Du skrev till mig att dina njurar la av pga LCHF, nu säger du att du grundar det på att du hade ont i det området....vem var experten? utbildning? Känns inte helt seriöst att ha en diskussion med dig om det är det du grundar dig på Ingen läkare som undersökt dig och tagit relevanta njurprover? Eller missförstår jag dig?

    Jag är ute efter både viktnedgång och ett skönare liv med hjäp av LCHF. Då insulinet är en springade punkt i kosten, dvs att minska det känns det viktigt att få ihop helheten. Insulinet är ett hormon och vi det är andra hormoner som ställer till problem i kroppen. Hur hänger det ihop? Kan LCHF gynna mig, eller kan det med vissa förutsättningar stjälpa mig? Allt är inte svart eller vitt så jag försöker verkligen få fram vad som är "rätt" på pappret och sen omsätta det i praktiken.

    Så den baksida du kommer med vad gäller LCHF skulle jag gärna villa få lite mer konkret fakta om. Om du vill.
    Ha en bra dag du med.
    Äcklak
  • schmul­an
    Äldre 24 Jul 12:37
    #5

    Nu har jag hittat tillbaka hit.

    Ang måltider och viktnedgång har jag funderat en hel del under sista tiden. Efter min sköldkörtel blev bortopererad har min kropp inte helt oväntat hamnat i underfunktion. Ämnesomsättningen är alltså låg. Jag försöker att äta regelbunder för att på så sätt hålla igång ä-omsättningen men jag är mer fundersam över om jag ska äta snabba eller sega kolhydrater, eftersom kroppen ändå arbetar så sakta....

    Äter idag 125 mikrogram Levaxin. Hoppas snart få ordning på värden.

    Lycka till alla ni andra med att finna balansen!

  • NoMerc­y
    Äldre 24 Jul 12:49
    #6
    schmulan skrev 2009-07-24 12:37:42 följande:
    Nu har jag hittat tillbaka hit.Ang måltider och viktnedgång har jag funderat en hel del under sista tiden. Efter min sköldkörtel blev bortopererad har min kropp inte helt oväntat hamnat i underfunktion. Ämnesomsättningen är alltså låg. Jag försöker att äta regelbunder för att på så sätt hålla igång ä-omsättningen men jag är mer fundersam över om jag ska äta snabba eller sega kolhydrater, eftersom kroppen ändå arbetar så sakta....Äter idag 125 mikrogram Levaxin. Hoppas snart få ordning på värden.Lycka till alla ni andra med att finna balansen!
    Nu vet jag inte, utan spekulerar bara Men jag antar att du jobbar för att hålla din vikt? Inte minska?
    När man äter kolhydrater så stiger ju blodsockret, olika fort beroende på vilken typ av kolhydrater, vitt mjöl, socker osv får blodsockret att stiga snabbt, kroppen producerar insulin (ett hormon) som får blodsockret att sjunka till en normal nivå. Insulinet är även ett hormon som enkelt förklarat hjälper fettet att komma in i cellerna. Äter du långsamma kolhydrater så får du inte lika stort insulinpåslag. Högt insulin gör ju också att sockret sjunker fortare och man blir snabbare sugen igen.
    När det gäller att kroppen går långsammare i sin förbränning tror jag det bästa är att välja långsamma (snabba är aldrig nyttiga om man ska vara krass, förutom vid långdistansträning typ).
    Dessutom ät nyttiga fetter, var inte fettskrämd och välj lightprodukter: Du blir mättare av de fullfeta och äter på sikt mindre kalorier (tror jag ) Istället kan du dra ner på kolhydrater öht.
    Äcklak
  • Äldre 24 Jul 13:04
    #7
    craft skrev 2009-07-22 21:05:16 följande:
    Pucko Buffy skrev 2009-07-22 17:03:12 följande:
    Du svarar Helena men eftersom jag är i ungefär samma situation så tycker jag det du skrev var intressant. Var har du fått info om Tsh och graviditet? Jag vill gärna läsa om det. Jag tycker TSH 6,2 kändes jättehögt men du skriver över 9 är orsak till oro... då kanske jag inte behöver oroa mig så mycket som jag gör, har svårt att tänka på annat. Jobbigt

    Craft, jag var upp på 7,6 i vecka 7 och hade rätt struliga värden i början men läkarna sa till mig att så länge T4 låg hyfsat och att jag framför allt inte hade för låga värden på TSH- Hyper så kunde jag var lugn. Jag fick ta nya prover varannan vecka och sen var 4 vecka i början och ändra min dos upp och ner efterhand som det behövdes.
  • kosmos­blomma­n
    Äldre 24 Jul 16:01
    #8
    NoMercy skrev 2009-07-24 12:28:38 följande:
    "Jag följde strickt ett matschema som en "expert" hade gjort upp för mig.Vi hade kontakt en gång per månad och hon gav mig riktlinjer...Ja, jag antar att jag bara förmodade njurproblem; hade då vansinningt ont just i det området..Jag hoppas att du får ut vad du vill ha; av LCFH..Sen är det (väl??) så att om sköldkörteln inte funkar, så spelar det ingen roll vilken metod du använder..Är du ute efter en viktnedgång är det helt klart supersvårt om t ex inte levaxinet är rätt inställt..Ha en fin dag hursomhelst.."Ovan skrev Kosmosblomma i förra tråden.Du skrev till mig att dina njurar la av pga LCHF, nu säger du att du grundar det på att du hade ont i det området....vem var experten? utbildning? Känns inte helt seriöst att ha en diskussion med dig om det är det du grundar dig på Ingen läkare som undersökt dig och tagit relevanta njurprover? Eller missförstår jag dig?Jag är ute efter både viktnedgång och ett skönare liv med hjäp av LCHF. Då insulinet är en springade punkt i kosten, dvs att minska det känns det viktigt att få ihop helheten. Insulinet är ett hormon och vi det är andra hormoner som ställer till problem i kroppen. Hur hänger det ihop? Kan LCHF gynna mig, eller kan det med vissa förutsättningar stjälpa mig? Allt är inte svart eller vitt så jag försöker verkligen få fram vad som är "rätt" på pappret och sen omsätta det i praktiken. Så den baksida du kommer med vad gäller LCHF skulle jag gärna villa få lite mer konkret fakta om. Om du vill. Ha en bra dag du med.
    Ärligt talat har jag varken lust eller ork att dividera mera med dig kring detta...Har precis fått avslag på min sjukpenning igen och är helt f*ucking knäckt nu..

    Har vart utan pengar sen i Mars..Får inte hjälp fr sociala heller..

    Så jag tackar för mig..
  • Hallon­snören
    Äldre 24 Jul 16:07
    #9

    Har precis avslutat ett samtal med min läkare.

    Nu har jag en fråga till er som är mera insatta.
    Läkaren sa att den enda sjukskrivningen som gick att få var om man hade giftstruma, då kunde man få en månads sjukskrivning vid insjuknandet/diagnosen. Sedan fanns det ingen annan sjukskrivning att tillgå.

    Jag tycker det låter konstigt. Någon som vet om det är rätt eller fel?

  • Mamma 2b
    Äldre 24 Jul 16:35
    #10

    Hej på er alla, hänger väl på i nya tråden också.

    Har nyss fått tid på en ny vc i grannkommunen dit jag ska nu om ett par veckor först (sommar antar jag) och då ska jag ta med journalerna från gamla vc och hoppas att den här läkaren visar mig betydligt mer hänsyn och förståelse samt att han lyssnar på mig!
    Håller tummarna för det.

    Jag vill ner på tsh 0,1 så att jag slipper oroa mig för graviditetsproblem och mf igen. Att det ska vara så svårt att få tag i en bra läkare för en så enkel sak som underfunktion.. helt sjukt.


    ~ Längtan är stor, men vägen är lång ~
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14