• Äldre 25 Jul 08:52
    50167 visningar
    27 svar
    27
    50167

    Operation av yttre hemorrojder

    Har någon här opererat bort yttre hemorrojder?

    Hur blev resultatet? Blev det stort ärr av det?
    Har hört att det ska göra jävligt ont, och dessutom länge, så man vill ju vara säker på att resultatet blir bra efter all den mödan.

    Finns det nån sida med bilder efter hemorrojdoperation? Har inte hittat några, bara före. Och det är jag inte intresserad av.

    Hur lång väntetid är det på en sån operation om man bor i Skåne?

    Ni får gärna skriva om era erfarenheter vad det gäller smärtan efteråt och blödningen osv.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-25 10:03
    Undrar även om operationen kostar något?

  • Svar på tråden Operation av yttre hemorrojder
  • Anonym
    Äldre 25 Jul 09:58
    #1

    Min mamma och moster har haft väldiga problem med sina hemorojder och båda har "opererat" bort dom. Det är någon alternativ metod som går ut på att man sätter små gummiband runt hemorojden så att den skrumpnar ihop och ramlar av. Som jag har förstått det är det näst intill smärtfritt, tar några minuter och det är ingen risk för infektion eller blödning efteråt.

  • Äldre 25 Jul 10:02
    #2
    Anonym skrev 2009-07-25 09:58:38 följande:
    Min mamma och moster har haft väldiga problem med sina hemorojder och båda har "opererat" bort dom. Det är någon alternativ metod som går ut på att man sätter små gummiband runt hemorojden så att den skrumpnar ihop och ramlar av. Som jag har förstått det är det näst intill smärtfritt, tar några minuter och det är ingen risk för infektion eller blödning efteråt.
    Vad jag har förstått så görs detta enbart på inre hemorrojder.
    Jag har tyvärr yttre och det gör jävligt ont att operera har jag hört.
  • ENAOLI­NE
    Äldre 25 Jul 10:14
    #3

    jag har en yttre och den ska väck snart. enligt min läkare så ska det inte göra ont, knappt kännas av...

  • Äldre 25 Jul 10:23
    #4
    ENAOLINE skrev 2009-07-25 10:14:43 följande:
    jag har en yttre och den ska väck snart. enligt min läkare så ska det inte göra ont, knappt kännas av...
    Har din läkare gett dig nån information om hur det går till och så?
    Hur ärret blir tex? Kostar det något?
  • ENAOLI­NE
    Äldre 25 Jul 10:26
    #5

    hon skickade remiss till sjukhuset och jag har högkostnadskort så jag vet inte riktigt om det kostar något?
    hon sa att de kommer att skära bort den. Om ärret menar hon att det är ett så pass litet ingrepp att det kommer i princip att bli osynligt...

  • ENAOLI­NE
    Äldre 25 Jul 10:30
    #6

    eller ett gummiband.. hon visste inte säkert. Det är inte hon som kommer att ta bort den. Om de skär bort den (vilket hon trodde att de skulle göra) så blir det lokalbedövning och det går tydligen jättefort.

  • Äldre 25 Jul 10:43
    #7

    Du vet inte ifall det spelar nån roll hur många "skinnbollar" man har?
    Jag har nämligen fyra! Men dom är ju små liksom.

    Skönt för dig att bli av med din! Hur lång tid kommer det ta från ditt första läkarbesök till operationen blir av?

    Jag ska kontakta min läkare på måndag för att få svar på allt men jag är så himla otålig

  • Anonym (syste­r)
    Äldre 25 Jul 10:59
    #8

    min syster har behandlat både yttre och inre. De yttre sprutade de först in nån vätska som skulle göra att de drog sig tillbaka självmant. Det gjorde sjukt ont på syrran vet jag, men enligt läkaren är detta väldigt ovanligt, det ska inte göra så ont. Efter en sån behandling tar det ett par veckor innan man fortsätter behandlingen. Sen har hon skurit bort några med. Det är ingen direkt stor operation, man får lokalbedövning och så skär de. Sen blöder det ett tag och det kan vara svårt att gå på toa och ömt att sitta.
    Min syster hade ganske mycket och gått med det många år och för henne tog alla dessa behandlingar ett par månader. Men nu säger hon att allt är borta och det ser ut "som vanligt", inga ärr eller så. Hon känner sig äntligen jättefin där nere!!!

    Lycka till!

  • ENAOLI­NE
    Äldre 25 Jul 11:01
    #9
    Mokan skrev 2009-07-25 10:43:17 följande:
    Du vet inte ifall det spelar nån roll hur många "skinnbollar" man har? Jag har nämligen fyra! Men dom är ju små liksom. Skönt för dig att bli av med din! Hur lång tid kommer det ta från ditt första läkarbesök till operationen blir av? Jag ska kontakta min läkare på måndag för att få svar på allt men jag är så himla otålig
    Jag var hos läkaren nu i Juni innan hon gick på semester och jag fick brev från sjukhuset att de har mottagit remissen och kommer att ta kontakt med mig för en operations tid...
    Jag har inte fått någon tid än men nu är det ju semestertider osv. så det blir väl i början av augusti eller något liknande...

    Lycka till!
  • Äldre 25 Jul 11:02
    #10

    Anonym (syster) skrev 2009-07-25 10:59:35 följande:


    min syster har behandlat både yttre och inre. De yttre sprutade de först in nån vätska som skulle göra att de drog sig tillbaka självmant. Det gjorde sjukt ont på syrran vet jag, men enligt läkaren är detta väldigt ovanligt, det ska inte göra så ont. Efter en sån behandling tar det ett par veckor innan man fortsätter behandlingen. Sen har hon skurit bort några med. Det är ingen direkt stor operation, man får lokalbedövning och så skär de. Sen blöder det ett tag och det kan vara svårt att gå på toa och ömt att sitta. Min syster hade ganske mycket och gått med det många år och för henne tog alla dessa behandlingar ett par månader. Men nu säger hon att allt är borta och det ser ut "som vanligt", inga ärr eller så. Hon känner sig äntligen jättefin där nere!!! Lycka till!
    Åh tack för ditt svar! Det låter ju lovande!
Svar på tråden Operation av yttre hemorrojder