• Äldre 26 Jul 16:32
    1161 visningar
    12 svar
    12
    1161

    Får man åka utomlands medans man har fp?

    Jag vet att man kan åka på kortare resor utomlands, men..

    Om man skulle vilja vistas utomlands medans man har fp finns det några speciella regler på HUR LÄNGE man får vara borta från sverige och samtidigt ta ut fp?

    Har en väninna som skulle vilja åka hem till Iran och stanna där ett tag medans bebisen är liten. Handlar om några månader.

    /kristina

  • Svar på tråden Får man åka utomlands medans man har fp?
  • Mickis­H
    Äldre 26 Jul 17:04
    #1

    Ja, det ska inte vara några problem så länge hon har barnet med sig. Det är det enda kravet jag vet att Fk har.
    Men hör med Fk för säkerhets skull.

  • Mrs Cykel
    Äldre 26 Jul 17:41
    #2

    Vad jag har förstått så är det ok. Om man däremot "skriver sig" i ett annat land så ska man få barnbidraget därifrån, iaf om det är inom EU.

    Att "bara" resa iväg eller runt är det ju ingen som kan ha några invändningar emot. Egentligen kan de ju inte ens veta om det.

  • Äldre 26 Jul 18:35
    #3

    Jo barnet ska med, hon vill visa upp bebisen för släkten.

    Tycker inte heller det borde va nga problem men tänkte jag skulle kolla på fl och se om det var någon som var tvärsäker på motsatsen.

    /K

  • Äldre 26 Jul 19:38
    #4

    Om man är borta längre än ett år ska man bli utskriven från svensk försäkring.

    Ett tips är att använda chatten på FKs hemsida och höra dig för där

  • Mrs Cykel
    Äldre 26 Jul 19:46
    #5

    När jag ringde till FKs EU-kontor och frågade vad som händer med min FP om vi flyttade utomlands så sa hon att jag hade dagarna kvar och att vi fortsatte att vara en del av den svenska socialförsäkringen tills dess att dagarna tog slut.

    Dock är det helt säkert skillnad mellan EU och andra delar av världen osv, så inte mitt svar som "rätt" eller någon form av garanti.

  • Äldre 26 Jul 19:48
    #6

    Mrs Cykel skrev 2009-07-26 19:46:19 följande:


    När jag ringde till FKs EU-kontor och frågade vad som händer med min FP om vi flyttade utomlands så sa hon att jag hade dagarna kvar och att vi fortsatte att vara en del av den svenska socialförsäkringen tills dess att dagarna tog slut.Dock är det helt säkert skillnad mellan EU och andra delar av världen osv, så inte mitt svar som "rätt" eller någon form av garanti.
    Helt rätt, andra regler gäller för tex Iran eftersom de inte är med i EU
  • Äldre 26 Jul 20:17
    #7

    Mrs Cykel skrev 2009-07-26 19:46:19 följande:


    När jag ringde till FKs EU-kontor och frågade vad som händer med min FP om vi flyttade utomlands så sa hon att jag hade dagarna kvar och att vi fortsatte att vara en del av den svenska socialförsäkringen tills dess att dagarna tog slut.Dock är det helt säkert skillnad mellan EU och andra delar av världen osv, så inte mitt svar som "rätt" eller någon form av garanti.
    Jaha?!? Nær jag chattade med FK och frågade vad som hænder med FP och alla dagar som jag har kvar om jag flyttar till Norge (Ræknas som EU-land, eftersom de ær med i EES) så sa hon att alla dagar som ær kvar førsvinner om man skriver sig i Norge. Måste nog ringa och kolla det hos FKs EU-kontor. Jag hoppas att det ær så som du skriver!
  • Mrs Cykel
    Äldre 26 Jul 21:10
    #8
    Jaz1 skrev 2009-07-26 20:17:30 följande:
    Mrs Cykel skrev 2009-07-26 19:46:19 följande:
    Jaha?!? Nær jag chattade med FK och frågade vad som hænder med FP och alla dagar som jag har kvar om jag flyttar till Norge (Ræknas som EU-land, eftersom de ær med i EES) så sa hon att alla dagar som ær kvar førsvinner om man skriver sig i Norge. Måste nog ringa och kolla det hos FKs EU-kontor. Jag hoppas att det ær så som du skriver!
    Usch då, det var ju dåligt tecken. Det "läskiga" med FK är ju att man får olika svar varje gång, så man vet ju aldrig vad man ska tro.

    Kanske kan det ändå ha att göra med att Norge faktiskt inte tillhör just EU? Någon skillnad måste det ju då vara, trots att de är med i EES - eller?!

    Om du ringer dem imorgon får du gärna skriva ditt svar här!
  • Äldre 26 Jul 21:13
    #9

    Ska man inte landa i Sverige minst en gång i halvåret? En bekant som för tillfället bor i Dubai har det så. Däremot måste hon inte lämna flygplatsen, bara hon varit i Sverige...

  • Mrs Cykel
    Äldre 26 Jul 21:19
    #10

    emma enhörning skrev 2009-07-26 21:13:17 följande:


    Ska man inte landa i Sverige minst en gång i halvåret? En bekant som för tillfället bor i Dubai har det så. Däremot måste hon inte lämna flygplatsen, bara hon varit i Sverige...
    Ytterligare ett exempel på FKs underbara regler...
  • Äldre 26 Jul 21:22
    #11

    Mrs Cykel skrev 2009-07-26 21:10:45 följande:


    Usch då, det var ju dåligt tecken. Det "läskiga" med FK är ju att man får olika svar varje gång, så man vet ju aldrig vad man ska tro. Kanske kan det ändå ha att göra med att Norge faktiskt inte tillhör just EU? Någon skillnad måste det ju då vara, trots att de är med i EES - eller?! Om du ringer dem imorgon får du gärna skriva ditt svar här!
    Just av den anledningen, att man alltid får olika svar, mailar jag numer mina frågor till fk. Skulle jag sedan ha gjort "fel" har jag ju bevis på att jag bara gjort som jag blev tillsagd!!!
  • Mrs Cykel
    Äldre 26 Jul 21:25
    #12

    emma enhörning skrev 2009-07-26 21:22:44 följande:


    Mrs Cykel skrev 2009-07-26 21:10:45 följande:
    Just av den anledningen, att man alltid får olika svar, mailar jag numer mina frågor till fk. Skulle jag sedan ha gjort "fel" har jag ju bevis på att jag bara gjort som jag blev tillsagd!!!
    Mmm, jag har gjort samma faktiskt, eller snarare använt deras chat. Visst är det irriterande och hemskt att det är så?!!
Svar på tråden Får man åka utomlands medans man har fp?