• Äldre 30 Jul 19:18
    12130 visningar
    30 svar
    30
    12130

    Tvillingpappa - panik!

    Vi väntar tvillingar och jag fick panik efter beskedet. Nu har iofs det mesta lugnat ner sig en aning men är samtidigt intresserad hur ni andra tvillingföräldrar reagerat och hur det sedan blev.

    För mig kom paniken för att det var ytterligare en jobbig sak att hantera för mig när allt redan var så jobbig. En gravid sambo som även denna graviditet drabbats av HG och samtidigt skulle ge vår fyraåring uppmärksamhet på hans sommarlov. Jag kände mig helt enkelt otillräcklig och såg alla tvillingsaker som negativa jobbiga saker. Jag reagerade med många mörka tankar varav många jag inte ens vill nämna. Bla kändes inte ett missfall helt plötsligt som en katastrof för mig.

    Dessutom blev jag inte speciellt upplyft av att läsa på lite om tvillinggraviditeter och hur mycket jobbigare det kan vara för min sambo. Som tur är finns det några lite bra bloggar om livet som tvillingförälder.

    Det har sakta sjunkit in men fortfarande är jag inte odelat positiv hela tiden över tvillinggraviditeten. Det låter hemskt jag vet men jag vet samtidigt att jag kommer älska dem enormt när det väl är födda.

    Hur har ni andra tvillingföräldrar tagit ert besked?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-30 19:28
    HG=Hyperemensis Gravidarium=extremt graviditetsillamående dygnet runt med konstant sängläge. Konstanta kräkningar och yrsel. I min sambos fall kommer hon inte ur sängen ens för att gå på toaletten utan min hjälp att leda henne dit. All mat (det lilla hon lyckas äta) serverar jag i sängen (frukost på sängen, baha).

  • Svar på tråden Tvillingpappa - panik!
  • WilmaO­chEmil­ia
    Äldre 30 Jul 19:51
    #1

    "Det har sakta sjunkit in men fortfarande är jag inte odelat positiv hela tiden över tvillinggraviditeten. Det låter hemskt jag vet men jag vet samtidigt att jag kommer älska dem enormt när det väl är födda."

    hej!
    min man reagerade ungefär som du medans jag blev överlycklig och naiv att två kan ju inte vara så mycket jobbigare än en (första barnen för oss).
    min erfarenhet var att min man var bättre mentalt inställt och klarade därför den första tiden bättre än mig som fick en chock när det blev jobbigare än vad jag hade trott.
    men min tröst är att jag redan tycker att det går lättare och lättare för varje dag som går och dom är snart 5 månader.
    jag tror att det är bra att inte bara ta tvillingbesked med ett glädjeskutt utan även ställa in sig på de jobbiga delarna.
    lycka till =)

  • Äldre 30 Jul 20:15
    #2

    Det är en stor omställning när man tror att man skall få en till och så skall det komma två. Min man kände nog lite som du medans jag var lugnare.
    Finns det ingen kurator på MVC (eller spec mvc) som ni/du kan få prata med?

    Våra tjejer är nu nyss fyllda 2 och det blir lättare. Tänk på hur fort tiden med er 4-åring har gått, det är ngr jobbiga år. Jag mådde jätte illa dygnet runt i 8 veckor med twinsen och min tvillinggraviditet var jobbigare än med enlingen.
    Vi älskar alla våra 3 barn och ibland är det jobbigt men det blir lättare ju äldre de blir

    Tyvärr så tror jag inte att det är så många tvillingpappor i detta forumet.

    Lycka till och ta ett steg i taget.

  • Gullpu­ckotMe
    Äldre 30 Jul 21:53
    #3

    Min sambo reagerade ungefär som du o såg mest de lite mer "jobbiga" o påfrestande delarna i att bli tvillingförälder , medans jag tog det hela med ett glädjetjut.

    Allt eftersom magen blev större o han kände alla sparkar så ändra han uppfattning o längtade verkligen efter våra små!

    Nu är tjejerna visserligen bara 1månad gamla men vi njuter i fulla drag även fast det kan vara lite jobbigt ibland.
    så tycker nog att det kan vara bra att se de mindre positiva delarna i det hela!

    och som du själv säger, när dom kommer så kommer du älska dom otroligt mycket! Klart att en tvillinggraviditet,förlossning och föräldraskap är ett stort besked o tar lite tid att smälta in!

    hoppas din sambo blir bättre snart o lycka till med allt!

  • zigzig
    Äldre 31 Jul 01:39
    #4

    Vi fick båda en shock när vi fick besked om tvillingar. Ingen av oss var överlycklig direkt. Det tog ett tag att sjunka in. Nu är våra killar 1 år och det har varit lätt och roligt att ha tvillingar. Vi tycker att det är lättare att ha tre barn än bara ett, för de kan leka och underhålla varandra. Sen ahr vi barn som alla sover 10 timamr epr natt vilekt gör våra liv underbara.

  • Wirre
    Äldre 31 Jul 01:43
    #5

    mitt ex blev väl inte överlycklig direkt och för att vara ärlig så var det nog en av skälen till att vi idag är separerade...
    Han blev aldrig "glad" och behandlade dom annorlunda mot storasyster..
    hoppas att din panik går över för ni/vi är speciella.
    Det är så häftigt med tvilligar. Visst är det dubblet jobb och meck men man lär sig. Tänk istället på att mysigt du får dubbelt av, första leendet, första gången dom kallar dig pappa, ha två som snosar på magen osv osv
    lycka till

  • Simvin­76
    Äldre 31 Jul 08:51
    #6

    Jag reagerade precis tvärtom. Jag har velat ha tvillingar sedan innan jag ville ha barn. Min fru var lite långsammare att ta till sig och uppskatta det hela.
    Jag tyckte att det var hur kul som helst att börja hitta lösningar på den nya situationen. Ny bil, babyskydd, vagn, sängar osv.

    Jag vet att det inte bara kommer vara guld och gröna skogar, men jag är överlag väldigt positiv till det hela.
    Allteftersom graviditeten har fortskridit har min fru blivit sämre och sämre. Hon har inte de problem som din fru har, men nu på slutet har hon blivit väldigt dålig. Mycket problem med att röra sig osv.
    Det har givit framförallt två saker: Då min fru nu inte kan bära och lyfta vår snart två-åriga dotter har dottern blivit pappig modell xtravaganza. Alltid mig hon ropar efter vilket är en liten egokick (lite mindre kick mitt i natten dock). Det andra är att det syns vilken slacker jag är och hur dålig jag är på att städa.

    Sedan kommer det säkert bli apjobbigt när dom kommer. Kolik, dom ser till att vara vakna i skift och en avundsjuk storasyster i trotsåldern. Mjölk, toapapper och blöjer tar slut samtidigt som båda päronen är sjuka...

    Men jag tycker att det är så jäkla läckert med tvillingar!

  • Äldre 31 Jul 09:20
    #7

    Jag blev väldigt glad - och är väldigt lycklig över mina två killar- snart 6 år gamla.

    Kom ihåg i allt negativt som skrivs att det även finns väldigt mycket positivt:

    4 ggr så många roliga upptåg, massa bebisfnitter hela tiden, de har alltid en jämnårig att leka med etc.

    Du kommer få sköna armmuskler av att bära 2, lära dig prioritera på ett helt annat sätt och ingår i en skön och härlig samling av unika människor.

    Kom ihåg:
    Vem som helst får inte tvillingar.

    Det är bara väldigt dugtiga mogna människor med balans i livet, stort tålamod, varma hjärtan med tillräckligt med kärlek för två, självinsikt att se att man ibland inte kan vara perfekt och med trygga säkra förhållanden som utses till tvillingföräldrar.

    Tvillingförälder är unika människor

    Vi är dessutom försedda med ett självförtroende av härdat stål och skulle kunna ta över världen men är alldeles för ödmjuka för det

  • Äldre 31 Jul 10:14
    #8

    Jag hade också en rätt svart bild utav framtiden uppmålad (även om jag aldrig blev ledsen över tvillingbeskedet), och det blev inte direkt bättre utav all skit som finns att läsa eller av alla tråkiga kommentarer man fick under graviditeten.

    Jag kan dock säga att jag blev positivt överaskad! Att ha tvillingar var inte så jobbigt som jag hade trott.
    Visst är det dubbelt med jobb i bland - men det är inte dubbelt så jobbig.
    Däremot är det dubbelt så kul!

    Mina är i dag strax över året.

    Lycka till!

  • Äldre 31 Jul 19:48
    #9

    Tack alla som delat med sig av sina tankar kring att bli tvillingförälder. Det alltid lite skönt att pysa ur sig lite och samtidigt få lite inblick i andras funderingar så jag upptäcker att jag inte är så jäkla unik iaf.

    Jag har pratat enskilt med BM och har även fått nummer till en psykolog/terapeut att prata med. Hoppas det hjälper lite ytterligare att få rätsida på min skalle.

    // Jocke

  • Wirre
    Äldre 31 Jul 21:46
    #10
    Angelven skrev 2009-07-31 09:20:51 följande:
    Jag Kom ihåg:Vem som helst får inte tvillingar.Det är bara väldigt dugtiga mogna människor med balans i livet, stort tålamod, varma hjärtan med tillräckligt med kärlek för två, självinsikt att se att man ibland inte kan vara perfekt och med trygga säkra förhållanden som utses till tvillingföräldrar.
    Tvillingförälder är unika människor Vi är dessutom försedda med ett självförtroende av härdat stål och skulle kunna ta över världen men är alldeles för ödmjuka för det
    Så rätt.. blir verkligen varm i hjärtat när man läser dom orden... Det stämmer ju så väl

    Och ett natt-tips. Vaknar en av barnen ta upp och mata/byt på den andra oxå så slipper du gå upp två gånger
Svar på tråden Tvillingpappa - panik!