• Anonym
    Äldre 1 Aug 22:15
    90618 visningar
    50 svar
    50
    90618

    Han har mycket vatten i lungan, proppar, cancer? Så orolig så jag inte vet var jag ska ta vägen....

    Min man är på akuten, han har haft mycket vatten i lungan, den låg och flöt där inne..
    Han har haft svårt att andas och haft jätteont i några veckor nu. Han har inte varit förkyld eller nåt sånt. Han har astma och allergier. Jag gråter och är SÅ OROLIG att det är cancer eller nåt annat farligt!!! Han som hatar sjukhus också, och de ska tappa bort vattnet i lungan strax och det gör JÄTTont det sa t om doktorn.. Proppar var det första de hade pratat om. Någon som har någon erfarenhet om liknande?

  • Svar på tråden Han har mycket vatten i lungan, proppar, cancer? Så orolig så jag inte vet var jag ska ta vägen....
  • Anonym
    Äldre 1 Aug 22:22
    #1

    Har inga egna erfarenheter, men vill gärna skicka en styrkekram. Det kommer att gå bra ska du se!

  • Anonym
    Äldre 1 Aug 22:35
    #2

    Min sambo hade oxo vatten i lungorna en gg..om han inte skulle hunnit till sjukhuset skulle han hamnat i koma så du har tur att han e där nu. Min mans hjärta stanna dock, men han blev återupplivad o han mår bra som vanligt nu :) han stannade 19 dagar i sjukhuset för att tillfriskna. Men han hade oxo dubbel lung inflammation så...vet ej vad din man har.

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 1 Aug 22:37
    #3

    Tack så mycket! Jag tänker på värsta tänkbara.. de hade frågat massa frågor om cancer och så vidare. =( Han har cancer i släkten. Jag vill bara vara hos honom nu och hålla om honom. Men ingen får vara där, de har ju knappt plats för patienterna ens. Vi har en snart 3-årig son, så jag hoppas på GODA besked imorgon att det inte är något farligt så jag kan/orkar ta hand om sonen och att hans pappa ska få leva i MÅNGA fler år!!! Hur sjutton ska man kunna sova =(

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 1 Aug 22:43
    #4

    inlägg 2: vet du varför din man hade fått vatten i lungorna??

  • lax32
    Äldre 1 Aug 22:48
    #5

    Jag tycker att du kan slappna av....att man har vatten
    i lungorna kan bero på många många saker....flesta av de ofarliga....man kan ha lunginflammation,lungembolier(proppar i lungorna),hjärtsvikt, och visst man kan ha cancer.....men jag förutsätter att man har rtg lungorna på honom när man sett vätskan och då hade man även sett eventuella tumörer/metastaser....
    en sak kan jag definitivt lugna dig med och det är att det inte alls behöver vara något smärtsamt att tömma ut vätskan....vi gör det flera ggr i veckan på mitt jobb och det är väldigt få patienter som säger aj.....
    ta det lugnt så ska du se att det ordnar sig.....
    visst inga regler utan undantag men det är min erfarenhet.
    Lycka till och kram och du....sov gott!

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 1 Aug 22:55
    #6

    lax32: TACK för ditt svar, nu känner jag mig lite lugnare. Han var på vårdcentralen förra veckan där en doktor först trodde det var lunginflammation, men så fick han reda på att han hade astma osv, så då trodde han inte det, han har ju ej varit förkyld eller något innan heller utan detta bara kom.
    De tog iaf prover på honom då, och då sa doktorn att han hade en infektion i lungan. Så han fick antibiotika.

    Men nu har han fått mer och mer ont, så vi åkte till doktorn idag igen som lyssnade när han andades, och hon märkte att han hade svårare att andas på höger sida, det är på den sidan han har så ont. Han har även en liten knöl som ömmar och gör ont (stor som 2 ärtor ca) typ 10cm under armhålan på höger sida.
    OM det hade varit cancer, hade de inte sett det på blodproverna då? De hittade inget fel på blodet. Men de har ställt massa frågor om cancer, och för några år sedan tog han bort en stor mörk leverfläck på ryggen som då inte var farlig, de frågade massor om den också.. =((

  • Neko
    Äldre 1 Aug 23:04
    #7

    Lunginflammationer kan visst bara komma, jag hade det när jag var liten. Märkte knappt av något alls, var lite trött så fick åka till läkare så de sade att det var lunginflammation. Hoppas allt går bra med din sambo!!

  • Anonym Trådstartaren
    Äldre 1 Aug 23:19
    #8

    Neko: Min man har inte lunginflammation visade det sig, utan han hade infektion på lungan.
    Så lite dumt att den första doktorn på vårdcentralen inte skickade min man till röntgen.
    Han har röntgats idag, och det var MYCKET vatten vid höger lunga, den låg helt och flöt =( Han har även stickningar och det bränner säger han... usch..

    Tack igen lax32 för ditt svar, jag har iaf slutat gråta nu, det känns mycket lugnare.. Bara det inte är tumörer längre nedanför lungorna som de inte såg på lungröntgen. =/

  • lax32
    Äldre 1 Aug 23:19
    #9

    Vad skönt att jag kunde ge dig lite lugn...oftast är det de anhöriga som är oroligast...det e ju de som får sitta hemma och fundera....ofta
    i ensamhet oxå...
    Det är svårt att svara på frågorna när man inte vet mer för man vill ju inte säga fel saker,
    Det beror ju på vad de tagit för prover men oftast så ser man ju förändringar på basproverna om det är så att man har någon cancerform.
    Jag kan ju inte säga att din man absolut inte har cancer för då kanske jag skulle ljuga men jag kan LOVA att det är mycket, mycket större chans att det är något annat som orsakar vätskan än just cancer.
    Om du är så orolig för just det,vilket jag förstår att du är som anhörig så tycker jag att du ska be att få prata med hans doktor och honom i morgon.
    Skriv ner alla dina frågor som "pluppar" upp nu i kväll och i natt och be om ett samtal i morgon.Fråga då tex vad man såg på röntgenbilderna....
    men jag hoppas att du iallafall kan koppla bort rädslan att det gör ont när man tömmer ut vätskan.Vi lägger i allafall alltidrikligt med bedövning först.
    Det man kan känna av är just när man går igenom själva lungsäcken för den går tyvärr inte bedöva----men det kommer gå jättebra.
    Han ringer dig väl när det är gjort.?
    Försök att ta det lugnt och fråga
    gärna om du har mer funderingar så kan vi se om jag kan svara på de;)
    kram på dig

  • lax32
    Äldre 1 Aug 23:27
    #10
Svar på tråden Han har mycket vatten i lungan, proppar, cancer? Så orolig så jag inte vet var jag ska ta vägen....