• The butter­fly
    Äldre 7 Aug 07:46
    62906 visningar
    33 svar
    33
    62906

    Min 5 månaders bebis sover så dåligt.. Tips & råd, tankar och idéer önskas...

    God morgon..

    Jo, nu är det 5:e natten här hemma där min fem månaders bebis inte sover alls bra. Helt otroligt. Han vaknar, utan att överdriva två gånger i timmen. HELA NATTEN. Och jag måste gå upp och gå med honom då. Ingenting annat hjälper, annars somnar han inte om.

    Från det att han somnar på kvällen och fram till 6 på morgon vaknar han alltså två gånger i timmen. Förut så sov han i alla fall 3 timmar i streck ibland. Men det känns som att det här bara blir värre. Det är som han heller inte är riktigt vaken när han blir ledsen, han blundar och vrålar, vrider sig på mage och börjar klättra i sömnen så att säga. Men tar man inte upp honom vaknar han till och då blir det värre.

    Han är världens piggaste och gladaste unge på dagen, han är tidig med det mesta enligt BVC och väldigt, väldigt aktiv. Han börjar även få en tand i underkäken, det sticker upp en liten vass kant. Jag tänker om det är tanden som spökar? Att det är därför han sover så orolig? Jag har provat att ge panodil innan läggdags ifall det skulle vara tanden, ingen skillnad.

    Jag är ensam nu (mannen bortrest) och jag har ingen annan som direkt kan ge mig avlastning. Så därför känner jag att jag skulle behöva lite tankar, åsikter eller vad som angående det här?

    Han sover heller inte under dagarna (mer än sammanlagt 1 timme) men det har BVC förklarat att alla barn är olika och att han tar den sömn han behöver. Jag fösöker att natta honom även på dagarna ibland just för att jag är helt förvånad över hur pass lite sömn han faktiskt får. Hur han orkar vet i tusan.

    Nu blev inlägget lite lång. Men kan ni kanske tro till lite och spekulera i vad det kan röra sig om? Borde jag ringa BVC och fråga?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-07 07:49
    Borde tillägga att 9 gånger av 10 när han vaknar så spänner han sig, och tar i, nästan som att han bajsar eller är dålig i magen.. Men han bajsar precis normalt, varje dag och är inte hård så jag tror inte att det kan ha & göra med magen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-07 09:14
    Jag ringde precis till BVC för att få lite råd och hon sa så här till mig.. "Ja i det här läget så känns det som att det enda alternativet är att låta honom skrika. Du kan stå brevid och klappa lite ibland men du får absolut inte ta upp honom. Annars kommer det hela bara eskalera och bli ännu värre."

    Hon bad mig börja med den här metoden redan ikväll, och det skulle ta ett par dagar men sen sa hon att han skulle somna.

    Ja, klart han somnar till sist om han får skrika sig till sömns tänker jag. Vad tycker ni? Är detta en metod man kanske ska använda?

    De på BVC fick det att låta som att detta är min enda lösning just nu..

  • Svar på tråden Min 5 månaders bebis sover så dåligt.. Tips & råd, tankar och idéer önskas...
  • Äldre 7 Aug 07:52
    #1

    Var sover han? Har du prövat om han sover bättre någon annanstans? Hur ofta äter han på natten? Mår han bra på dagen (så han inte är förkyld eller så)?
    Tänder kan vara besvärliga. Men hur är det med magen? Har han börjat äta något nytt?


    So invite me!
  • Äldre 7 Aug 07:57
    #2

    Jag vet att du säget att han inte somnar om du inte går runt med honnom. Men jag säger att du måste bryta det mönstret snarast. Han har vat sig vid att bli vaggad. Klart han vaknar när det blir stilla igen!

    Jag hadde bestämt redan när jag var gravid att ALDRIG vagga/vysha mina barn tills sömns någonsinn. För jag ville inte gå nätterna igenom med ett barn på armen som bara kan somna av att bli vaggad. Kan säga att det var vääldigt svårt att hålla på dom principerna när min yngsta dotter fick kolik som väldigt liten.

  • The butter­fly
    Äldre 7 Aug 08:00
    #3
    lövet2 skrev 2009-08-07 07:52:24 följande:
    Var sover han? Har du prövat om han sover bättre någon annanstans? Hur ofta äter han på natten? Mår han bra på dagen (så han inte är förkyld eller så)?Tänder kan vara besvärliga. Men hur är det med magen? Har han börjat äta något nytt?
    Han sover med mig i sängen, eller i spjälsängen. Jag har testat andra ställen. Som vagnen med fläkten på, det brukade funka men inte längre. Han kravlar sig upp och bökar minst lika mycket där och vaknar.

    Han äter två gånger på natten. Han har inte börjat äta någonting nytt.. Han har ätit samma saker, potatis och majs pure nu i flera veckor.. Lite grann varje dag vid lunch.. Han äter ersättning på dagen och bröstet på natten..

    Tack för ditt svar..
  • The butter­fly
    Äldre 7 Aug 08:01
    #4
    viseversa skrev 2009-08-07 07:57:39 följande:
    Jag vet att du säget att han inte somnar om du inte går runt med honnom. Men jag säger att du måste bryta det mönstret snarast. Han har vat sig vid att bli vaggad. Klart han vaknar när det blir stilla igen!Jag hadde bestämt redan när jag var gravid att ALDRIG vagga/vysha mina barn tills sömns någonsinn. För jag ville inte gå nätterna igenom med ett barn på armen som bara kan somna av att bli vaggad. Kan säga att det var vääldigt svårt att hålla på dom principerna när min yngsta dotter fick kolik som väldigt liten.
    Ja, faktiskt.. Nu när du säger det så somnar han ju inte om han inte får vara i bärselen och gungas... Fanken.. kan det vara så enkelt? Att han vaknar för att det inte gungar? Hur bryter man det på bästa sätt då?
  • Fry
    Äldre 7 Aug 08:03
    #5

    Har samma problem,vaknar dock "bara" 2 elr 3 ggr på en natt o måste matas..hon har gjort detta sen födseln typ..så inte en enda natt med hel sömn på läänge.
    Hon vaknar inte utan gnyr..men blir tyst när jag matar.
    Jag prövade sempers magdroppar i början då jag trodde att hon hade ont i magen o de hjälpte lite faktiskt men nu vet jag inte vad hon gnyr om,e 6 mån så kan ju va drömmar..o en tand e på g..

  • Äldre 7 Aug 08:05
    #6

    The butterfly skrev 2009-08-07 08:01:53 följande:


    Ja, faktiskt.. Nu när du säger det så somnar han ju inte om han inte får vara i bärselen och gungas... Fanken.. kan det vara så enkelt? Att han vaknar för att det inte gungar? Hur bryter man det på bästa sätt då?
    Trappa ner påd et. det kommer bli jopbbigt som f.n i början. Men jag tror du kommer tycka det är skönt när han börjar sova UTAN att vaggas.

    tror inte du kan sluta tvärt men gör det bara när det är ABSOLUT nödvändigt och han kanske är totalt omöjlig och ledsen.

    Kan säga att det är svårt. Men jag kan säga att mina barn sov hela nätter vid 4mån just för att jag hoppade över vaggningen. Det krävs viljestyrka men det är det värt för att få sova. Både för barnet och föräldern =).
  • Fry
    Äldre 7 Aug 08:05
    #7

    Vet inte om det e bra elr dåligt men finns ju såna där tassar o köpa till spjälsängs fötterna,då kan man väl vagga sängen lite..

  • The butter­fly
    Äldre 7 Aug 08:05
    #8
    Fry skrev 2009-08-07 08:03:56 följande:
    Har samma problem,vaknar dock "bara" 2 elr 3 ggr på en natt o måste matas..hon har gjort detta sen födseln typ..så inte en enda natt med hel sömn på läänge.Hon vaknar inte utan gnyr..men blir tyst när jag matar.Jag prövade sempers magdroppar i början då jag trodde att hon hade ont i magen o de hjälpte lite faktiskt men nu vet jag inte vad hon gnyr om,e 6 mån så kan ju va drömmar..o en tand e på g..
    Okej, men du matar henne alltså varje gång hon vaknar? Vaknar hon fortfarande 2-3 gånge varje natt?

    Tack för ditt svar..
  • The butter­fly
    Äldre 7 Aug 08:08
    #9
    Fry skrev 2009-08-07 08:05:34 följande:
    Vet inte om det e bra elr dåligt men finns ju såna där tassar o köpa till spjälsängs fötterna,då kan man väl vagga sängen lite..
    Ja det är sant MEN förut så har jag nattat honom i vagnen just för att jag inte orkar att gå runt med honom hela nätterna (ryggproblem), och vaggningen han får ifrån vagnen hjälper inte alls längre. Så det enda som verkar hjälpa är att han får komma upp i famnen..

    Men visst, det kanske skulle kunna funka..
  • Fry
    Äldre 7 Aug 08:10
    #10

    Ja tyvärr får jag ju mata för det e det enda hon somnar om på..har försökt med vatten,eget rum,mörkt ja allt tror jag men inget hjälper,ändå äter hon välling som ska mätta mer trodde jag..
    Så matar 2 ggr typ varje natt..Hoppas det blir bättre för dig för det tär på en o inte få sova!!

Svar på tråden Min 5 månaders bebis sover så dåligt.. Tips & råd, tankar och idéer önskas...