• The butter­fly
    Äldre 7 Aug 07:46
    62873 visningar
    33 svar
    33
    62873

    Min 5 månaders bebis sover så dåligt.. Tips & råd, tankar och idéer önskas...

    God morgon..

    Jo, nu är det 5:e natten här hemma där min fem månaders bebis inte sover alls bra. Helt otroligt. Han vaknar, utan att överdriva två gånger i timmen. HELA NATTEN. Och jag måste gå upp och gå med honom då. Ingenting annat hjälper, annars somnar han inte om.

    Från det att han somnar på kvällen och fram till 6 på morgon vaknar han alltså två gånger i timmen. Förut så sov han i alla fall 3 timmar i streck ibland. Men det känns som att det här bara blir värre. Det är som han heller inte är riktigt vaken när han blir ledsen, han blundar och vrålar, vrider sig på mage och börjar klättra i sömnen så att säga. Men tar man inte upp honom vaknar han till och då blir det värre.

    Han är världens piggaste och gladaste unge på dagen, han är tidig med det mesta enligt BVC och väldigt, väldigt aktiv. Han börjar även få en tand i underkäken, det sticker upp en liten vass kant. Jag tänker om det är tanden som spökar? Att det är därför han sover så orolig? Jag har provat att ge panodil innan läggdags ifall det skulle vara tanden, ingen skillnad.

    Jag är ensam nu (mannen bortrest) och jag har ingen annan som direkt kan ge mig avlastning. Så därför känner jag att jag skulle behöva lite tankar, åsikter eller vad som angående det här?

    Han sover heller inte under dagarna (mer än sammanlagt 1 timme) men det har BVC förklarat att alla barn är olika och att han tar den sömn han behöver. Jag fösöker att natta honom även på dagarna ibland just för att jag är helt förvånad över hur pass lite sömn han faktiskt får. Hur han orkar vet i tusan.

    Nu blev inlägget lite lång. Men kan ni kanske tro till lite och spekulera i vad det kan röra sig om? Borde jag ringa BVC och fråga?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-07 07:49
    Borde tillägga att 9 gånger av 10 när han vaknar så spänner han sig, och tar i, nästan som att han bajsar eller är dålig i magen.. Men han bajsar precis normalt, varje dag och är inte hård så jag tror inte att det kan ha & göra med magen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-07 09:14
    Jag ringde precis till BVC för att få lite råd och hon sa så här till mig.. "Ja i det här läget så känns det som att det enda alternativet är att låta honom skrika. Du kan stå brevid och klappa lite ibland men du får absolut inte ta upp honom. Annars kommer det hela bara eskalera och bli ännu värre."

    Hon bad mig börja med den här metoden redan ikväll, och det skulle ta ett par dagar men sen sa hon att han skulle somna.

    Ja, klart han somnar till sist om han får skrika sig till sömns tänker jag. Vad tycker ni? Är detta en metod man kanske ska använda?

    De på BVC fick det att låta som att detta är min enda lösning just nu..

  • Svar på tråden Min 5 månaders bebis sover så dåligt.. Tips & råd, tankar och idéer önskas...
  • The butter­fly
    Äldre 7 Aug 09:09
    #21
    Brunello skrev 2009-08-07 08:46:32 följande:
    äter han sig riktigt mätt på natten eller snuttar han mest? Om du bara ammar på natten kan det ju finnas risk att han inte klarar att öka produktionen tillräckligt nu?
    Han äter en ordentlig gång och sen andre gången snuttar han mest, bara för att. Verkar inte hungrig.
  • The butter­fly
    Äldre 7 Aug 09:12
    #22
    Brunello skrev 2009-08-07 08:45:32 följande:
    Då tycker jag att du bums skaffar dig en sele som slipper plåga din rygg och som gör att din kille kan få bli buren så mycket han vill.Kolla in begagnatmarknaden, på t.ex. www.sjalbarn.se eller nya på t.ex. www.edenbaby.se Det går dessutom ganska ofta att hitta på både tradera och blocket. titta t.ex. efter manduca som jag tycker är en bra sele om man vill bära på både mage och rygg eftersom den går att korsa i ryggen, MEN om du själv är väldigt liten och späd kan det vara svårt att spänna den ordentligt, edenbaby har en jättebra översikt över olika selar och när de passar bra. Jag förstår att du är slutkörd, det blir man. Försök hitta lite extra krafter och släpp prestige och andra "måsten" just nu, låt bli tvätt och städ och allt annat och fokusera bara på att hitta ett sätt som gör att din kille SOVER, sover han på din mage när du ligger i soffan så sov så då, huvudsaken just nu är att du hittar ett sätt som fungerar, när ni båda är lite mer utvilade kan du fundera på om du vill ändra på något och i så fall vad. Tänk inte så mycket på vad du "borde" göra eller "hur det ska vara", lyssna på DITT barn, vad säger HAN till dig? Sätt dig ner och försök att verkligen KÄNNA vad det är han vill säga dig, jag är övertygad om att du kan kommunicera med ditt barn, även om det är ordlöst, men det krävs att man går in i hela situationen ganska förutsättningslöst och utan förväntningar och bara LYSSNAR.Hitta lite mer kraft så klarar du att vända det här!!
    Ja, jag är rätt liten till kroppen. Men ska kika runt på andra alternativ, skulle vilja ha en bärsele där jag kan ha honom på ryggen hur som helst. Tack för dina tips.

    Ja, han vill gärna ha närheten, så han sover ju jätte bra i bärselen på mig. Och det går an på dagarna men jag kan ju inte gärna sitta med honom i bärselen på nätterna

    Och sova med honom på mig går inte, han kravlar runt så mycket. Jag har provat att ha honom på mig på magen men han är så stor och vill gärna inte ligga stilla så jag vågar inte somna så. Han skulle säkerligen kunna trilla ner då..

    Tack för ditt svar.
  • Äldre 7 Aug 09:12
    #23

    The butterfly skrev 2009-08-07 09:09:06 följande:


    Han äter en ordentlig gång och sen andre gången snuttar han mest, bara för att. Verkar inte hungrig.
    Ge vatten istället då när han vill snutta. kanske är han bara hungrig. tar han napp?
  • The butter­fly
    Äldre 7 Aug 09:16
    #24
    viseversa skrev 2009-08-07 09:12:57 följande:
    The butterfly skrev 2009-08-07 09:09:06 följande:
    Ge vatten istället då när han vill snutta. kanske är han bara hungrig. tar han napp?
    Han tar nappen däremellan. Han är jätte tuttig. Så den vill han ha hela tiden. När den inte hjälper så ger jag bröstet ifall han är hungrig.
  • Brunel­lo
    Äldre 7 Aug 09:21
    #25
    viseversa skrev 2009-08-07 08:48:38 följande:
    Så du menar att ts barn skulle känna sig otrygg om hon slutade vagga? Det tror jag inte ett dyft på. Finns andra sätt att ge närhet på. Ligga bredvid klappa sjunga och bara finnas där. Visst ts barn gillar att vaggas men det betyder inte att det är det enda som ger barnet trygghet. Det har blivit en vana och visst är det mysigt för barnet. Men jag tror knappast hennes barn skulle bli otrygg av att det mönstret bryts. Att ligga nära mamma ger också trygghet.Visst barn ska vara trygga men som mamma måste man få må bra också. Man kan inte ge upp sig själv och all sin sömn för att ens barn måste vaggas till sömns. Ts måste tänka på sig själv också. OCH på sin onda rygg.Hon måste ju orka med dagarna också eftersom ett barn är ett heltidsjobb. och försök att jobba 24 timmar om dygnet på 2 timmars osammanhängande sömn!Får hon som mamma sova så kommer hon bli en lugnare med harmonisk mamma och det i sin tur gör barnet lugnare och tryggare. Kan säga att mina barn är VÄLDIGT trygga människor fast vi inte vaggat dom någonsinn. Tror inte det ligger i att vagga eller inte utan mer hur man är som mamma och om man ger sina barn den närhet dom behöver.
    Vi är inte överens i denna fråga och jag har ingen avsikt att "gräla" om det här med dig heller.

    Jag anser inte att man på något sätt alls kan skämma bort eller ge en 5-månaders bebis dåliga vanor.

    Och nej, allt är inte tillåtet "bara för att mamma ska må bra".

    Om ett barn gillar att vaggas, varför ska man inte vagga det då? Finns det något slags egenvärde i att INTE göra det som man vet att ens barn mår bra av? Så, om det finns andra sätt också? Då kan man väl göra alla? Varför vill man inte göra ALLT för att ens barn ska må bra?

    Jag är också övertygad om att man klarar extremt mycket mer än vad man till en början tror - men man måste TRO PÅ SIG SJÄLV och sin FÖRMÅGA och sluta upp att "anta" en massa om hur saker och ting "bör" vara, DET är den största fällan dagens föräldrar går i, att man lyssnar för mycket på andra som säger "om du gör så blir det så här" eller "om du inte gör så får du aldrig" - typ. Istället för att bara sätta sig ner och lyssna på SITT barn och skita i vad andra tycker om det. So What om man får bo i soffan i en vecka, vad gör det om hundra år?

    Barnen är små en så extremt kort tid (även om det känns som eoner när man sitter där), de ändrar sig också från dag till dag, det som fungerar idag fungerar inte i morgon och så håller det på. Man måste liksom vara beredd att bara flyta med och ta dagen som den kommer, inte planera för mycket och inte tro en massa
  • Brunel­lo
    Äldre 7 Aug 09:21
    #26
    The butterfly skrev 2009-08-07 09:09:06 följande:
    Han äter en ordentlig gång och sen andre gången snuttar han mest, bara för att. Verkar inte hungrig.
    tar han napp?
  • The butter­fly
    Äldre 7 Aug 09:24
    #27
    Brunello skrev 2009-08-07 09:21:54 följande:
    tar han napp?
    Ja, han tar nappen jätte bra. Vill ha den hela tiden Mest på dagarna.
  • Brunel­lo
    Äldre 7 Aug 09:25
    #28
    The butterfly skrev 2009-08-07 09:12:29 följande:
    Ja, jag är rätt liten till kroppen. Men ska kika runt på andra alternativ, skulle vilja ha en bärsele där jag kan ha honom på ryggen hur som helst. Tack för dina tips. Ja, han vill gärna ha närheten, så han sover ju jätte bra i bärselen på mig. Och det går an på dagarna men jag kan ju inte gärna sitta med honom i bärselen på nätterna Och sova med honom på mig går inte, han kravlar runt så mycket. Jag har provat att ha honom på mig på magen men han är så stor och vill gärna inte ligga stilla så jag vågar inte somna så. Han skulle säkerligen kunna trilla ner då.. Tack för ditt svar.
    har du en lekhage eller kan du låna en? Då kan du lägga dig där och slumra och så kan han krypa omkring bäst han vill han kanske rentav somnar han med?

    Eftersom han sover bra i bärselen låter det ju som om upphöjd sängände skulle kunna fungera, har du borttagbar sida på spjälsängen? kan du ställa den precis intill din säng?
  • Brunel­lo
    Äldre 7 Aug 09:29
    #29
    The butterfly skrev 2009-08-07 09:24:08 följande:
    Ja, han tar nappen jätte bra. Vill ha den hela tiden Mest på dagarna.
    Tar han napp men ändå vill snutta på bröstet så låter det ju faktiskt som om han har lite uppstötningar - kanske har han lite reflux ändå? Läs lite om det och se om du känner att det stämmer.
  • moonwe­b
    Äldre 7 Aug 14:04
    #30

    Exakt så hade vi det, det berodde på mjölkprotein- och äggallergi. Inga andra symtom, förutom lite utslag runt munnen/på kinderna ibland.

    Efter att jag uteslöt all mjölkprotein och ägg ur min mat (och givetvis ur hans mat också) så blev han som en ny pojke, helt otroligt.

    Lyssna inte på BVC i det här fallet, barn behöver vara nära och få massor med trygghet, speciellt om de har ont!


    En sekund i taget
  • moonwe­b
    Äldre 7 Aug 14:07
    #31
    Brunello skrev 2009-08-07 09:21:37 följande:
    Vi är inte överens i denna fråga och jag har ingen avsikt att "gräla" om det här med dig heller. Jag anser inte att man på något sätt alls kan skämma bort eller ge en 5-månaders bebis dåliga vanor. Och nej, allt är inte tillåtet "bara för att mamma ska må bra". Om ett barn gillar att vaggas, varför ska man inte vagga det då? Finns det något slags egenvärde i att INTE göra det som man vet att ens barn mår bra av? Så, om det finns andra sätt också? Då kan man väl göra alla? Varför vill man inte göra ALLT för att ens barn ska må bra? Jag är också övertygad om att man klarar extremt mycket mer än vad man till en början tror - men man måste TRO PÅ SIG SJÄLV och sin FÖRMÅGA och sluta upp att "anta" en massa om hur saker och ting "bör" vara, DET är den största fällan dagens föräldrar går i, att man lyssnar för mycket på andra som säger "om du gör så blir det så här" eller "om du inte gör så får du aldrig" - typ. Istället för att bara sätta sig ner och lyssna på SITT barn och skita i vad andra tycker om det. So What om man får bo i soffan i en vecka, vad gör det om hundra år? Barnen är små en så extremt kort tid (även om det känns som eoner när man sitter där), de ändrar sig också från dag till dag, det som fungerar idag fungerar inte i morgon och så håller det på. Man måste liksom vara beredd att bara flyta med och ta dagen som den kommer, inte planera för mycket och inte tro en massa
    Mycket bra inlägg, förresten.
    En sekund i taget
  • Äldre 7 Aug 14:42
    #32
    Brunello skrev 2009-08-07 09:21:37 följande:
    Vi är inte överens i denna fråga och jag har ingen avsikt att "gräla" om det här med dig heller.Jag anser inte att man på något sätt alls kan skämma bort eller ge en 5-månaders bebis dåliga vanor. Och nej, allt är inte tillåtet "bara för att mamma ska må bra".Om ett barn gillar att vaggas, varför ska man inte vagga det då? Finns det något slags egenvärde i att INTE göra det som man vet att ens barn mår bra av? Så, om det finns andra sätt också? Då kan man väl göra alla? Varför vill man inte göra ALLT för att ens barn ska må bra?Jag är också övertygad om att man klarar extremt mycket mer än vad man till en början tror - men man måste TRO PÅ SIG SJÄLV och sin FÖRMÅGA och sluta upp att "anta" en massa om hur saker och ting "bör" vara, DET är den största fällan dagens föräldrar går i, att man lyssnar för mycket på andra som säger "om du gör så blir det så här" eller "om du inte gör så får du aldrig" - typ. Istället för att bara sätta sig ner och lyssna på SITT barn och skita i vad andra tycker om det. So What om man får bo i soffan i en vecka, vad gör det om hundra år? Barnen är små en så extremt kort tid (även om det känns som eoner när man sitter där), de ändrar sig också från dag till dag, det som fungerar idag fungerar inte i morgon och så håller det på. Man måste liksom vara beredd att bara flyta med och ta dagen som den kommer, inte planera för mycket och inte tro en massa
    Kunde lika gärna ha varit jag som skrev ditt inlägg.
    Vi delar, exakt, samma åsikter!
  • Eirun
    Äldre 9 Aug 21:32
    #33

    Hej!
    Har ej läst hela tråden, men tänkte att om barnet börjat med smakportioner, välling, gröt osv, så kan det ju vara magknip.

    Tycker inte att han/hon ska skrika sig till sömns speciellt inte när du misstänker magknip/bajsning.

Svar på tråden Min 5 månaders bebis sover så dåligt.. Tips & råd, tankar och idéer önskas...