• ACK
    Äldre 10 Aug 19:20
    15694 visningar
    12 svar
    12
    15694

    Jobba på Apotek - vilken utbildning

    Måste man vara apotekare eller receptarie eller kan man ha annan utbildning?

  • Svar på tråden Jobba på Apotek - vilken utbildning
  • Äldre 10 Aug 19:21
    #1

    Du ska ha utbildning som apotekare eller receptarie.

  • Äldre 10 Aug 19:23
    #2

    De har även apoteksassistenter som hjälper till och plockar varor, sitter i kassan i den receptfria delen osv, man kan även få utbildning för läkemeldesrådgivning för det receptfria sortimentet.

  • Äldre 10 Aug 19:25
    #3
    Emerun skrev 2009-08-10 19:23:42 följande:
    De har även apoteksassistenter som hjälper till och plockar varor, sitter i kassan i den receptfria delen osv, man kan även få utbildning för läkemeldesrådgivning för det receptfria sortimentet.
    Fast det är ju bara större apotek som har en sådan servicedel. De mindre har ju inte såna tjänster.
  • ACK
    Äldre 10 Aug 19:30
    #4

    OK. tack för svar....satt just och kollade på en distansutbildning, heltid (receptarie)....180p, det är väl tre år eller hur...

  • MissLi­llan
    Äldre 10 Aug 19:32
    #5

    farmacevt är väl samlingsnamnet för de som jobbar inom apotek...

  • Äldre 10 Aug 19:35
    #6
    Analoga skrev 2009-08-10 19:25:47 följande:
    Fast det är ju bara större apotek som har en sådan servicedel. De mindre har ju inte såna tjänster.
    Gav det som ett alternativ då jag inte vet vart TS bor.
    Har sett att även små apotek har asssistenter som plockar varor osv...
  • ACK
    Äldre 10 Aug 19:39
    #7
    Emerun skrev 2009-08-10 19:35:34 följande:
    Gav det som ett alternativ då jag inte vet vart TS bor.Har sett att även små apotek har asssistenter som plockar varor osv...
    och det var ett MKT bra alternativ!! Visserligen bor jag på en liten ort men apoteket här har ju en receptfri disk också {#lang_emotions_laughing}
  • Äldre 10 Aug 19:41
    #8
    MissLillan skrev 2009-08-10 19:32:46 följande:
    farmacevt är väl samlingsnamnet för de som jobbar inom apotek...
    Jag är inte bombsäker - men jag tror att en farmaceut kallas farmaceut och en apotekare för apotekare En apotekare har en högre grad än en farmaceut.
  • ACK
    Äldre 10 Aug 19:45
    #9
    ACK skrev 2009-08-10 19:30:12 följande:
    OK. tack för svar....satt just och kollade på en distansutbildning, heltid (receptarie)....180p, det är väl tre år eller hur...
    Förlåt en korkad fråga men  vad betyder detta förresten?

    Behörighet: Biologi B, Kemi B, Matematik C
  • ACK
    Äldre 10 Aug 19:47
    #10
    Utdrag från högskolan i Kalmar :

    Sverige behöver fler receptarier! Apoteksväsendet ska avmonopoliseras och antalet apotek kommer att öka.
    Farmaceututbildningen passar dig som vill arbeta med människors hälsa. Den ger dig yrkestiteln Receptarie och du blir expert på läkemedel och kan ge människor råd om läkemedels användningsområden och effekter.

    Yrkesliv
    Receptarier arbetar framförallt på apotek och många receptarier finns här i arbetsledande position.
    För närvarande är det stor brist på receptarier och kommer att vara så flera år framöver!
  • MissLi­llan
    Äldre 10 Aug 19:50
    #11

    att du har läst de ämnerna inär du söker in och har godkänt betyg i dem.


    ACK skrev 2009-08-10 19:45:25 följande:
    Förlåt en korkad fråga men  vad betyder detta förresten? Behörighet: Biologi B, Kemi B, Matematik C
    det är mycket möjligt!
    Analoga skrev 2009-08-10 19:41:40 följande:
    Jag är inte bombsäker - men jag tror att en farmaceut kallas farmaceut och en apotekare för apotekare En apotekare har en högre grad än en farmaceut.
  • Exi
    Äldre 10 Aug 23:11
    #12

    Apotekstekniker vill jag plugga till...

    www.studentum.se/Apotekstekniker_KY_10963.htm

Svar på tråden Jobba på Apotek - vilken utbildning