• 060810

    Epilepsitråden 9

    Epilepsitrådens skyddsängel Vilmer vakar över våra barn. Saknar er ellie2. Tack för allt stöd.

    Välkommen till Familjelivs epilepsi tråd där vi diskuterar allt om epilepsi, misstänkt epilepsi, leva med epilepsi eller om du bara vill beklaga dig eller har frågor/är nyfiken om epilepsi. Ni är alla välkommna.
    Tonen i tråden är trygg och varm och om någon uttrycker sig klumpigt försök att "missförstå rätt".
    Nedan följer en kort beskrivning av några av oss som tjattrar här mest.

    Schnappi i magen: Mino född mars 2008. Medicinerar med Trileptal. Vi bor i Knislinge i Skåne.

    AnnaSC: Axel född april 2007. Medicinerar med Lamictal, Ergenyl och Iktorivil. Hörby, Skåne

    Mopsan: Lusken född juli 2004, Lamictal, Falköping Skaraborg

    Triplet lady: Joar född juni 2008. Medicinerar med kortison och Sabrilex. Bor utomlands.

    Myran 2008: Myran född Augusti 2008. Medicinerar med Fenemal, Sabrilex + genomgår Synachten behandling. Bor i Göteborg.

    Smuliz: Amanda född Maj 2008. Medicinerar med Absenor och Iktorivil. Går på USÖ Örebro.

    lillis23: Elliot född juli 2008. Medicinerar just nu med Absenor och Iktorivil. Bor i Värmland.

    Happy2: Född 80 och medicineras med tegritol och Keppra, bor i Södertäje.

    MrsEkka: Alvin född juli 2008. Mediciner just nu: Fenemal, Iktorivil och Tegretol. Bor i Dalarna.

    Per Se: dotter maj 2007. Ergenyl, Iktorivil, Lamotrigin, Trileptal. Simrishamn, Skåne

    Eldo: D född 2003. Trileptal, Iktorivil, Lamotrigin. Bor i Skåne.

    Eela: M född 2005, medicineras med Tegretol, bor i Värmland

    Tjiho!: Eddie född 2007. Mediciner just nu: Keppra, Lamotrigin, Nitrazepam, Inovelon, Betapred o Melatonin. Vi bor i Uppsala.

    Kryztina: Wilmer född 2005. Mediciner just nu: Ergenyl och Trileptal. Bor i Halmstad.

    Morrisey: Emil född 2008. Mediciner just nu: Sabrilex och Topimax. Bor i Malmö.

    Busfrömamman: Dotter född nov 2005. Mediciner just nu: Trileptal och Keppra. Bor i Skåne

    olle04: Son född april 2007 medicinerar just nu Topimax och Orfiril.

    Little fisch: Ida född 2004 medicinerar just nu Lamictal. Bor i Karlskoga.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-11 15:41
    Länk till vår sida med info och länkar bla.
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m46201548.html

    Länk till vår träff-tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-60/m45001916.html

  • Svar på tråden Epilepsitråden 9
  • sana70

    Du kommer att få kallelse, det fick vi i alla fall, vi fick åka in dagen innan och fick alla info (vi tillhör Lund). Jag fick vara med tills hon började sova men jag ville vara med tills hon somnade helt men fick inte. Det tog nästan tre timmar innan jag fick gå till uppvakningen men dem gjorde ett ryggmärgsprov på min flicka och därför dröjde det extra länge. Vi fick svar direkt på det grova så att säga (igen tumör eller blödning) men resten väntar vi på fortfarande, nu har det gått två veckor i fredags.

  • sana70

    Ups. du har redan fått kallelse jag menar när du ringer får du info och samma sak när ni åker för att skrivas in. Räkna med några timmar där, vi hade tid kl.14 men det var bara inskrivning, läkare träffade vi vid 17,00.

  • Mopsan

    hmmm kikade just in på fass (ja vet man blir paranoid) men men gjort är gjort och djävlar Lusk kvalar in en hel hurv med biverkningar. framförallt kraftig diarre ifrån helvetet, magsmärtor, trötthet, yrsel, illamående, långsam tankeverksamhet, ont i hela kroppen mm mm. sen är det ju även många han prickar in men även innan han ens började med topimax men det är ju en annan femma. En annan sak jag har inte fått honom att äta nånting annat än en smörgås idag det är stört omöjligt. Han blev helt hysterisk när vi lagade mat och han kände lukten av maten för han blev så illamående.

    Topimaxens vara eller icke vara känns även den riktigt ifrågasatt.

  • Puff 2008

    Mopsan, jo FASS är min bästa vän ibland. Så jag förstår dig.
    Stackars Lusk. Jag vet inte vad jag skall säga. Det är ingen vanlig magsjuka eller så? Du är säker på att det är ep/medicinrelaterat? Klart du inte kan vara säker, men magkänsla?
    Hur har natten varit? Hoppas du har fått lite lugn i natt, man blir så ofantligt utmattad av att gå omkring i "uttrycknings-mode". Tänker på er massor.

    Jo, det är ju på sätt och vis skönt att vi nu vet att det finns en orsak. Fast det ha jag vetat länge på sätt och vis. Hon har ju för många problem för att det skulle vara slumpen. Och de har ju inte orsakat varann så då måste det ju finnas en grundorsak.
    Vet inte om det gör behandlingen enklare att veta dock. Vi skall prata med läk om detta om ett par veckor så kanske får jag svar på någon fråga då.

  • nunny

    orolig mamma
    Hej
    Jag är en mamma tillen liten kille på snart sex år,som fått diagnosen ep,just nu äter han orifil och iktorivil.Efter sin ep diagnos har han blivit helt personlighets förändrad,har vart tvungen att få resurs på dagis,han får utbrott och blir aggressiv och är helt hyperaktiv,nu går han på utredning om de ligger nån bakomliggande sjukdom eller om de e ep och medicinerna som gör att han blir sån,har någon liknande erfarenheter som mig och fått svar va de beror på??jag tror inte de e nån bakomliggande orsak,då skulle man väl märkt de innan sjukdomen kom??tacksam för svar jenny

  • Mopsan
    nunny skrev 2009-10-19 08:50:56 följande:
    orolig mammaHejJag är en mamma tillen liten kille på snart sex år,som fått diagnosen ep,just nu äter han orifil och iktorivil.Efter sin ep diagnos har han blivit helt personlighets förändrad,har vart tvungen att få resurs på dagis,han får utbrott och blir aggressiv och är helt hyperaktiv,nu går han på utredning om de ligger nån bakomliggande sjukdom eller om de e ep och medicinerna som gör att han blir sån,har någon liknande erfarenheter som mig och fått svar va de beror på??jag tror inte de e nån bakomliggande orsak,då skulle man väl märkt de innan sjukdomen kom??tacksam för svar jenny
    Hej och välkommen. Det du beskriver låter väldigt mkt som min Lusk. Han fick sin ep vid 4 1/2 års ålder. Och han uppvisar just de problem som du beskriver. Jag tror att det är väldigt lätt hänt att de får problem som de sen diagnostiserar som någon störning. Det är min teori då det har diskuterats allt ifrån adhd till högfunktionell autism till avundsjuka på lillasyster om Lusken men jag är oerhört skeptisk även om det finns stunder när även jag undrar. Vi har kunnat länka många många av hans beteende störningar med just medicinerna. Även om vi i början fick höra att det är osannolikt att han skulle få de biverkningarna av olika mediciner numera så är väll sjukvården på våran sida i den frågan att det troligen är medicinerna som gör det. Vad är det för ep han har?
  • Mopsan
    Puff 2008 skrev 2009-10-19 08:18:42 följande:
    Mopsan, jo FASS är min bästa vän ibland. Så jag förstår dig.Stackars Lusk. Jag vet inte vad jag skall säga. Det är ingen vanlig magsjuka eller så? Du är säker på att det är ep/medicinrelaterat? Klart du inte kan vara säker, men magkänsla? Hur har natten varit? Hoppas du har fått lite lugn i natt, man blir så ofantligt utmattad av att gå omkring i "uttrycknings-mode". Tänker på er massor. Jo, det är ju på sätt och vis skönt att vi nu vet att det finns en orsak. Fast det ha jag vetat länge på sätt och vis. Hon har ju för många problem för att det skulle vara slumpen. Och de har ju inte orsakat varann så då måste det ju finnas en grundorsak.Vet inte om det gör behandlingen enklare att veta dock. Vi skall prata med läk om detta om ett par veckor så kanske får jag svar på någon fråga då.
    hallo lusk är aningen bättre idag magen har stabiliserat sig en aning så han har klarat av att äta lite. Magsjuka....... nej det finner jag väldigt osannolikt har själv funderat men nej jag tror inte det. Inga fler GM iallafall men han är väääldigt konstig idag. Hänger inte med riktigt. Jag börjar fundera på om det inte är absenser som han börjat visa upp. Vi har ju vart förskonade ifrån dem förutom en kort period i sommras med medicin problem men vete fan om det inte är för han är väldigt avgränsad ifrån världen..... Får se ska ta och observera honom ordentligt nu ett tag. Så det återkommer vi om.

    Ja att det vart något bakomliggande på myran har ju vart ganska uppenbart. Men som det mesta innom ep världen så när man inte vet så går man ju på ett dumt vis och hoppas på att "the truth will set you free" så att säga och sen kommer svaret som något annat djävla antiklimax och man känner sig lika frågvis som innan.
    Nu sätter ju jag hoppet till MR men snacka om att man blivit mer försiktig i sina förhoppningar.
    Med mitt cyniska synsätt så blir jag inte förvånad när jag läser ett par veckor. herregud man tycker ju att ni borde få samtal i stort sett omedelbart men men. hoppas att ni verkligen får några bra svar. Hur går det med lillmyran nu då?
    stora kramar
  • Puff 2008

    Mopsan, vad skönt att det är lite lugnare.
    Lusk är ju nästan lika bra som Myran på att just klara av hela smörgåsbordet av ep-kramper. Helt otroligt alltså. Och det ärju så oerhört frustrerande att man lär sig känna igen en typ av beteende eller anfall och så tvärt så är det något annat som gäller.
    Myran har väldigt mycket småryck för närvarande. Tänk dig ryckningarna i den kloniska fasen av ett GM. Fast bara 1-8 st ryck och sedan ingenting. Och för de tmesta bar ai över kroppen. Sedan så fort hon blir lite nedsatt (är lite förkyld nu och lurig som fan pga det), så blommar det ut i ett klassiskt gm med blinkningar och ryck i hela kroppen som måste hävas. Hon har konstiga temp-växlingar också, iskall och febrig om vartannat.
    Jag, vet egentligen vansinne att behöva vänta flera veckor. Jag orkar inte bry mig om det. Man tar så många fighter så man får ju välja vilka som är värt att lägga energi på. Och tids nog så får vi ju veta detta ändå. Är nervös över om de kan säga något om prognos. vet inte om jag vill veta.

    Funderar också över den förbannade influensan också. Har tid på onsdag för att vacinera Myran mot svininf. Rädd för att hon skall bli dålig av vaccinet. Hon är ju inte i toppform direkt. Men det är väl bara till att försöka lita på läkarna. Men surprise, surprise, jag lite ju absolut inte på läkare. Men nu måste jag ju.
    Suck.

    Hoppas dagen förblir lite lugnare Mopsan. Hälsa Lusk från Myran (om han kommer ihåg oss).

  • lillis23
    hallo lusk är aningen bättre idag magen har stabiliserat sig en aning så han har klarat av att äta lite. Magsjuka....... nej det finner jag väldigt osannolikt har själv funderat men nej jag tror inte det. Inga fler GM iallafall men han är väääldigt konstig idag. Hänger inte med riktigt. Jag börjar fundera på om det inte är absenser som han börjat visa upp. Vi har ju vart förskonade ifrån dem förutom en kort period i sommras med medicin problem men vete fan om det inte är för han är väldigt avgränsad ifrån världen..... Får se ska ta och observera honom ordentligt nu ett tag. Så det återkommer vi om. Ja att det vart något bakomliggande på myran har ju vart ganska uppenbart. Men som det mesta innom ep världen så när man inte vet så går man ju på ett dumt vis och hoppas på att "the truth will set you free" så att säga och sen kommer svaret som något annat djävla antiklimax och man känner sig lika frågvis som innan. Nu sätter ju jag hoppet till MR men snacka om att man blivit mer försiktig i sina förhoppningar. Med mitt cyniska synsätt så blir jag inte förvånad när jag läser ett par veckor. herregud man tycker ju att ni borde få samtal i stort sett omedelbart men men. hoppas att ni verkligen får några bra svar. Hur går det med lillmyran nu då? stora kramar

    Håller med de andra, slitsamt och hela tiden behöva vänta på gm..hoppas det lugnar sig lite nu så ni får vila lite allihopa. Stackars lilla lusk..hoppas ni hittar nån lösning på problem med medicinerna. Hur orkar du med studier och allt.?kram på er
  • lillis23
    Puff 2008 skrev 2009-10-18 13:58:06 följande:
    Ingen fara på taket. Ibland är jag inte så himla flexibel i sinnet. Ber om ursäkt om jag lät grinig. Det är tufft att vistas utanför sin lilla knasbubbla och försöka fungera med normala världen som inte har en susning..
    En stor kram till dig. Tycker du verkar vara oerhört stark, realistisk och underbar person. Myran kan vara stolt att ha dig till mamma:)
Svar på tråden Epilepsitråden 9