• Ankan3­1
    Äldre 13 Aug 19:23
    64574 visningar
    490 svar
    490
    64574

    Vansinnes kosningar (hund)

    Här diskuterar vi knäppa hundras korsningar och koncekvenserna som dom kan få i fel händer.

    Det kan vara hundar vi ägt, en annons man sett mm.

    länka inte till anonser utan skriv bara korsningen i text.

    Mina vansinnes korsningar jag vet av:
    *Border collie/Schäfer/Dalmatiner/Rottweiler/sibirian huskey
    *schäfer,labrador,husky och border collie
    *Schäfer, bordie collie, Terverens och newfounland.
    *labrador/bordecollie/amstaff
    *Västsibirisk Laika/Border collie
    *Border Collie /Tax

  • Svar på tråden Vansinnes kosningar (hund)
  • Mistys Daisy
    Äldre 13 Aug 19:25
    #1

    Har en västgötaspets/labrador! Världens charmigaste!!!
    Hennes pappa, herr labrador hade tydligen tagit sig en tur till granngården och hälsat fru västgötaspets.....

  • Tjimtj­om
    Äldre 13 Aug 19:44
    #2

    Hade en Bordercollie/Labrador/Huskey mix. INTE att rekomendera som första hund. Jag var alldeles för svag o oerfaren o han blev helt galen.

  • Äldre 13 Aug 19:44
    #3

    Varför är BC med överallt, verkar vara en villig hund!

  • Tjimtj­om
    Äldre 13 Aug 19:45
    #4
    Tant Herta skrev 2009-08-13 19:44:34 följande:
    Varför är BC med överallt, verkar vara en villig hund!
    Som jag förstått det så behöver Bordercollie mycket stimulering
  • logg81
    Äldre 13 Aug 19:50
    #5

    Jag har en Luzern/Ridgebackkorsning. Han är helt scitzofren....
    Ena stunden är det bara jaga, jaga, jaga, jaga..... nästa sekund är han sådär småknepigt lugn som bara RR kan lyckas vara.

    Jag är MYCKET nyfiken på hur de som avlade fram honom tänkte... Han är ursnäll och jätteduktig (Efter 2 års idiotkämpande med honom) men... jag skulle inte ha valt den blandningen som valpköpare....

    Har även fått en förfrågan om att göra bebisar med grannens 5-ras-blandning... Där det bla är schäfer/BC/labbe ihoprört...
    7 raser i en och samma hund.... Hennes argument var att min Buddah var "fin"... Gissa vad hon fick till svar.......


    Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • tinker­bell
    Äldre 13 Aug 19:54
    #6

    har bla annat sett annonser med jack russell/golden och tax/labbe..fattar inte hur folk vågar sig på sådana blandningar,men det är väl klart det handlar om snabba stålar,men man tänker inte på dessa tikar kanske får men av att valpa kankse för ståra valpar.

  • Äldre 13 Aug 19:56
    #7

    Jag har en border collie/husky. Haha vilken mix inget att rekomendera om man inte är van hundförare. Vilket jag och min sambo inte är :(

  • Ankan3­1
    Äldre 13 Aug 19:57
    #8
    Tant Herta skrev 2009-08-13 19:44:34 följande:
    Varför är BC med överallt, verkar vara en villig hund!
    Tror folk lockas av border colliens interligens och att dom är så väldresserade. Vad folk inte vet att en BC är en arbets narkoman och den kräver sin ägare. En uttråkad BC eller BC korsning är en farlig sådan. Den kräver mental stimulans, det räcker inte att bara motionera och tro att det är okey, den behöver ett jobb.
  • Ankan3­1
    Äldre 13 Aug 19:59
    #9
    logg81 skrev 2009-08-13 19:50:03 följande:
    Jag har en Luzern/Ridgebackkorsning. Han är helt scitzofren....Ena stunden är det bara jaga, jaga, jaga, jaga..... nästa sekund är han sådär småknepigt lugn som bara RR kan lyckas vara. Jag är MYCKET nyfiken på hur de som avlade fram honom tänkte... Han är ursnäll och jätteduktig (Efter 2 års idiotkämpande med honom) men... jag skulle inte ha valt den blandningen som valpköpare....Har även fått en förfrågan om att göra bebisar med grannens 5-ras-blandning... Där det bla är schäfer/BC/labbe ihoprört...7 raser i en och samma hund.... Hennes argument var att min Buddah var "fin"... Gissa vad hon fick till svar.......
    Ja det är nog så dessa knäppa korsningar kommer till......tikägaren tycker hanen är "fin" och så blir det en korsning som är hel tokig och som inte är säker förutom om du är mega kunnig inom hunduppfostran och har ett stenhårt ledarskap.
  • logg81
    Äldre 13 Aug 20:05
    #10
    Ankan31 skrev 2009-08-13 19:59:13 följande:
    Ja det är nog så dessa knäppa korsningar kommer till......tikägaren tycker hanen är "fin" och så blir det en korsning som är hel tokig och som inte är säker förutom om du är mega kunnig inom hunduppfostran och har ett stenhårt ledarskap.
    Ja jag kan förstå den medvetna ren/blandrasaveln när de blandar in en egenskap i en renras och blandar ut den sen.... Men då finns det ju ett syfte med det hela....

    Köksavel med 7-8 raser är jag totalt emot. Fattar inte alls grejen med det.

    Den här tiken går med nosgrimma och är rätt skarp i psyket. OM jag skulle få för mej att avla på min hane (vilket jag aldrig kommer göra men vi låtsas) då vill jag ha en tik med ett otroligt mjukt psyke. Mina krav jag har på tiken är för höga att mötas....
    Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
Svar på tråden Vansinnes kosningar (hund)