• Ankan3­1
    Äldre 13 Aug 19:23
    64577 visningar
    490 svar
    490
    64577

    Vansinnes kosningar (hund)

    Här diskuterar vi knäppa hundras korsningar och koncekvenserna som dom kan få i fel händer.

    Det kan vara hundar vi ägt, en annons man sett mm.

    länka inte till anonser utan skriv bara korsningen i text.

    Mina vansinnes korsningar jag vet av:
    *Border collie/Schäfer/Dalmatiner/Rottweiler/sibirian huskey
    *schäfer,labrador,husky och border collie
    *Schäfer, bordie collie, Terverens och newfounland.
    *labrador/bordecollie/amstaff
    *Västsibirisk Laika/Border collie
    *Border Collie /Tax

  • Svar på tråden Vansinnes kosningar (hund)
  • Äldre 19 Dec 20:52

    Har haft både blandraser och renrasiga hundar ..och min erfarenhet är att blandrashundarna är betydligt friskare..
    Så sönderavlande alla hundar är idag. =( 

  • Äldre 19 Dec 20:57

    Tax och giraff vore ju tokigt.

  • Äldre 19 Dec 21:27

    Har du hälsoundersökt din hundar då? Anledningen till att folk tror att blandraser är friskare är att, dom inte blir hälsoundersökta. Man gör inte mh och mt på dom. Utan man avlar till höger och vänster, utan några krav. Medan renraserna, går igenom allt.

  • Äldre 19 Dec 23:26

    På tal om vansinneskorsningar såg jag en kull Greyhound/Malinois till salu på gumtree för inte så länge sedan. Kul med de jaktanlagen!


    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.?
  • Grandm­other
    Äldre 20 Dec 10:59

     
      1 rottweiler/schabrador/pyrene 
    2 Rottweiler,schäfer, flatcoated retriver.labrador
    3 Rottis,schäfer,samojed,dalmatiner, stövare.
    .
     
      

  • Äldre 20 Dec 12:57

    När jag växte upp så hade vi bl.a en strävhårig tax/isländsk vallhund som vi förbarmade oss över. Var inte någon bra kombination alls :P

  • Äldre 21 Dec 16:31
    Saandrisen skrev 2012-09-07 21:49:01 följande:
    Jag har funderat lite.. Vi säger om en hund tex är 3 olika raser hur vet man då att en hund tex är 10% av en ras 50% av en och 40% av en?! Man ser många annonser lite överallt där dom skriver så. Så tänkte kolla lite här för verka vara många som kan lite mer om detta..
    Man kan inte säga så, alla valpar blir olika, vissa får mer av en ras, andra mindre!

    Förvirrat blir det alltför ofta i alla fall, det blir ju inte en ren cocktail av valparna alltså utan arvsanlag och gener fungerar inte så!

    Det värsta med denna vaninniga avel är ju att man heller inte har en aning, oftast, om hur föräldra-djurens släktingar är fysiskt och psykiskt, många verkar tro att man bara ärver från sina föräldrar! :) 
  • Äldre 21 Dec 16:43

    Men alla säger ju att det beror på ägaren hur hunden blir.
    Är inte det märkligt?

  • Äldre 21 Dec 16:53

    Shar pei, samojed och rottis. Hur fan tänkte dom?

  • Äldre 21 Dec 16:58

    Shar pei och tax :S

  • Hemlig­123
    Äldre 21 Dec 17:07

    Leonberger och tax....

  • Äldre 28 Dec 01:11

    Sthlm cissi--Ja , de har jag. Och utifrån fakta lever i genomsnitt blandras hundarna 1år längre än renrasiga hundar.

    Om man nu tänker på hundarnas bästa, varför avlar man tex då ¨på (ingen nämnd) vissa raser som får problem med andningen osv.. bara för att de ska se ut på ett visst sett...sjukt!

    Nej , hund som hund sen är det ägarnas ansvar att uppfostra och vara en trygg ledare.

    Många skulle behöva gå kurs innan de skaffar hund...tyvärr =(    
      

  • Äldre 28 Dec 09:31

    Kan du visa fakta på att blandraser lever längre?

    Hur har du kunnat göra mh och mt, när dom endast är öppna för renraser?

  • Äldre 28 Dec 22:52

    Finns många studier och undersökningar som påvisar detta.. enl tex en dansk enkätundersökning  visar att blandraser lever längre än den genomsnittliga renrasen. En stor amerikansk studie kring dödsorsaker på hund visar samma. Och det finns fler.
    Jag hoppas att jag ska få tid att sammanställa dessa studier. Då kommer jag att skriva ett inlägg framöver som presenterar undersökningarna noggrannare. om jag orkar,,, ;P  Men googla så finns det hur mycket som helst.

    Även studier av djurskyddsföreningen.

    Fakta är fakta...och erfarenheten stämmer överens med fakta i mina fall.

    Har ingenting emot varken renras eller blandras. Och jag kan hålla med om att vissa raser inte är så kloka att korsa tillsammans.
    Men ogillar den hysteri det blir över blandras hundarna. När alla egentligen är blandraser från början.
             

  • Äldre 28 Dec 23:22

    Är min bordercollie/bearded collie/rhodesian ridgeback/labbe en vansinneskorsning?

    Nyfiken =) 


    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Kat91
    Äldre 29 Dec 21:25
    Katja80 skrev 2012-12-28 22:52:36 följande:
    Finns många studier och undersökningar som påvisar detta.. enl tex en dansk enkätundersökning  visar att blandraser lever längre än den genomsnittliga renrasen. En stor amerikansk studie kring dödsorsaker på hund visar samma. Och det finns fler.
    Jag hoppas att jag ska få tid att sammanställa dessa studier. Då kommer jag att skriva ett inlägg framöver som presenterar undersökningarna noggrannare. om jag orkar,,, ;P  Men googla så finns det hur mycket som helst.

    Även studier av djurskyddsföreningen.

    Fakta är fakta...och erfarenheten stämmer överens med fakta i mina fall.

    Har ingenting emot varken renras eller blandras. Och jag kan hålla med om att vissa raser inte är så kloka att korsa tillsammans.
    Men ogillar den hysteri det blir över blandras hundarna. När alla egentligen är blandraser från början.
             
    Fast det kanske stämmer på ett visst plan. Klart att en blandras mellan två olika raser som inte har anlag för samma sjukdomar heller inte får just de sjukdomarna men om vi tar t.ex alla muskelhundsblandningar som finns så finns det INGET som är bra med de blandraserna. De är INTE friskare eftersom de alla bär samma sjukdomsanlag, ex. allergier, hudproblem, led-dysplasier, osvosv. Så det blir ju samma dubbla anlag som de renrasiga har men med den negativa sidan att de inte mentaltestas. Alltså - ökad risk för fysiska sjukdomar och ökad risk för psykisk ohälsa eller vad vi ska kalla det i hundvärlden. Eftersom de inte testas.

    För vi kan väl vara överens om att "valpar efter våran tik och våran hane. Båda med kanonfint psyke och inte fysiska skador eller sjukdomar" faktiskt inte räcker. För man vet inte hela hundens fysiska och mentala hälsa förrän man testat.

    Min amstaffmix tog vi över när han var 1,5, röntgade honom vid 2 och han har HD/E ED/1. För att föräldrarna ändå är samma blandningar men inte renrasiga.
  • Äldre 2 Jan 09:39

    Har haft en blandis. Pappan var renrasig ungersk Kuvasz, mamman var blandning av Australisk kelpie, gråhund, golden och labrador. Hon såg mest ut som en kelpie, fast svart med vitt frampå bringan.
    Valparna blev ju väldigt olika, men han som vi tog såg ut som en flat ungefär. Lite mindre och med lite lockig päls, men annars var det många som trodde att det var en flat. Vallegenskaperna blev väldigt framträdande i honom, rätt så aktivt. Han var otroligt intelligent och lättlärd, lite lagom mycket vakt i sig och otrooligt gosig Väldigt proportionerlig och fin. Hans syrra som mammans ägare behöll fick också fina proportioner och ett fantastiskt psyke, hon var mycket mer lik sin pappa i kroppsform och storlek. Ljus som en golden, fast med bruna fläckar. Lite loj, varken vaktig eller vallig, men troligen den snällaste hund jag träffat!
    Tokig blandning, men underbar!

    En vän har haft en blandning mellan strävhårig tax och stövare. Taxben, men med för lång och grov kropp till benen. Den hunden måste ha haft problem med ryggen! 

  • Äldre 2 Jan 11:43
    Katja80 skrev 2012-12-28 22:52:36 följande:
    Finns många studier och undersökningar som påvisar detta.. enl tex en dansk enkätundersökning  visar att blandraser lever längre än den genomsnittliga renrasen. En stor amerikansk studie kring dödsorsaker på hund visar samma. Och det finns fler.
    Jag hoppas att jag ska få tid att sammanställa dessa studier. Då kommer jag att skriva ett inlägg framöver som presenterar undersökningarna noggrannare. om jag orkar,,, ;P  Men googla så finns det hur mycket som helst.

    Även studier av djurskyddsföreningen.

    Fakta är fakta...och erfarenheten stämmer överens med fakta i mina fall.

    Har ingenting emot varken renras eller blandras. Och jag kan hålla med om att vissa raser inte är så kloka att korsa tillsammans.
    Men ogillar den hysteri det blir över blandras hundarna. När alla egentligen är blandraser från början.
             
    Det dom har kommit fram till är väl att första generations blandraser klassas som friskare, men skulle du fortsätta avla så som man gör med rasrena djur så skulle blanras hundar ha precis lika många problem (om inte mer) då man ofta avlar hundar med olika problem. Tex höft + pra. Skulle du kolla upp sjättegenerationen så skulle det finnas pra och höftfel där.
  • Äldre 2 Jan 16:01

    Jag fick veta av en kompis att hon hade haft en Boxer/ sharpie blandning.. Denna var tvungen att avlivas för att psyket var helt rubbat, och kroppen blev så felväxt att hunden tillslut nästan inte kunde gå!

    Såg precis en annons på blocket om valpar som är till salu. De har amstaff/ schnauzer/ bordercollie med mera i sig.

    En annan annons på blocket just nu säljer valpar som vars mamma är: schäfer/ rottweiler/ dobberman/ bordercollie och pappan är en renrasig cane corso.

    Inte direkt hundar som man skulle vilja träffa på en smal gränd ifall de hamnar i "fel händer".

Svar på tråden Vansinnes kosningar (hund)