• Aminah
    Äldre 14 Aug 10:40
    25701 visningar
    16 svar
    16
    25701

    Rengöring av silver

    Hej

    Är det någon som har ett bra tips på hur man rengör silversmycken med glitterstenar i?

    Finns det något medel man kan använda som är skonsamt, eller hur gör man?

  • Svar på tråden Rengöring av silver
  • Äldre 14 Aug 10:43
    #1

    Jag vet inte hur skonsamt det egentligen är, men jag använder alltid tandkräm på mina silversmycken Det funkar hur bra som hellst! Ta lite tandkräm och gnid på smycket och sedan tvättar du av det och torkar med en trasa...det blir jättefint igen!


    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Aminah
    Äldre 14 Aug 10:45
    #2

    ohh.. det är ju värt att prova. Borde ju vara skonsamt. Tack :)

  • Stor mamma
    Äldre 14 Aug 10:49
    #3

    jag använder silverduk, en sån duk för silversmycken.
    Inga medle alls. Köpte den i guldaffär.

  • kaksmu­lan
    Äldre 14 Aug 10:54
    #4

    Du kan ta och lägga smyckena på ett ark med aluminiumfolie och sen hälla på ordentligt med vanligt salt. Sen täcker du det hela med hett vatten. Då bildas ett galvaniskt element som gör att alla oxider (det svarta) lossnar från silvret och det blir blankt och fint igen. Billigt och miljövänligt.


    Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Stor mamma
    Äldre 14 Aug 11:00
    #5
    kaksmulan skrev 2009-08-14 10:54:37 följande:
    Du kan ta och lägga smyckena på ett ark med aluminiumfolie och sen hälla på ordentligt med vanligt salt. Sen täcker du det hela med hett vatten. Då bildas ett galvaniskt element som gör att alla oxider (det svarta) lossnar från silvret och det blir blankt och fint igen. Billigt och miljövänligt.
    måste testa det
  • Aminah
    Äldre 14 Aug 13:25
    #6
    kaksmulan skrev 2009-08-14 10:54:37 följande:
    Du kan ta och lägga smyckena på ett ark med aluminiumfolie och sen hälla på ordentligt med vanligt salt. Sen täcker du det hela med hett vatten. Då bildas ett galvaniskt element som gör att alla oxider (det svarta) lossnar från silvret och det blir blankt och fint igen. Billigt och miljövänligt.
    wow, bra tips! Det ska jag testa :)
  • Kristi­n24
    Äldre 14 Aug 13:26
    #7

    kaksmulans tips hjälper jätte bra...kommer åt i alla små hörn också.

  • kaksmu­lan
    Äldre 14 Aug 14:33
    #8

    Det man ska tänka på om man använder ett sådant tips som jag nu givit är att vissa silversaker SKA bli svarta på vissa ställen. Till exempel de med gravyrer eller olika mönster på. Dessa mönster framträder inte lika bra om all oxidering tas bort. Oftast är det inte heller tänkt att man ska ta bort oxideringen.

    Jag har inte provat men ketchup ska tydligen också lösa upp oxider på silver vilket jag rent kemiskt kan tänka mig stämmer eftersom ketchup är ganska surt.

    Cocacola funkar med, speciellt med aluminiumfolie i botten. Men då är det billigare med vanligt hushållssalt och varmvatten.


    Felixens♥, Ellendellens♥ och Krumelurernas♥ stolta mamma!
  • Trolls­ländan
    Äldre 14 Aug 14:34
    #9

    Tandkräm är superbra!

  • Champa­gne
    Äldre 14 Aug 16:37
    #10

    Jag använder det här: http://www.smartasaker.se/default.aspx?main=ShowProduct.aspx&prodid=565 Hur bra som helst, speciellt till kakel, diskhon (ser ut som ny!) och till allt mitt silver.

  • Äldre 14 Aug 23:08
    #11

    Tandkräm skulle jag aldrig använda på mina smycken....om jag inte ville repa dom lite extra då. Tandkräm innehåller slipmedel för att hålla tänderna rena och fina, slipmedel på silver = repor......

    Det finns silverputsmedel på de flesta smyckesaffärer, kostar inte mycket och håller i evigheter, fördelen med dessa framför egna trix hemma i handfatet är att de är SKONSAMMA mot det mjuka silvret, tar bort oxid, men tillför inga repor.........

  • mm m
    Äldre 15 Aug 16:54
    #12

    Ketchup.. vet inte hur skonsamt det är men blir fint iaf

    finns en blå tub/förpackning som heter silver rengöring (tror ja) de blir bra det med.

    Förr fanns det nå på tvshop tvins där man bara kunde doppa ner i en skål... ingen aning om det verkligen funkar så

  • Aminah
    Äldre 15 Aug 19:28
    #13
    kaksmulan skrev 2009-08-14 10:54:37 följande:
    Du kan ta och lägga smyckena på ett ark med aluminiumfolie och sen hälla på ordentligt med vanligt salt. Sen täcker du det hela med hett vatten. Då bildas ett galvaniskt element som gör att alla oxider (det svarta) lossnar från silvret och det blir blankt och fint igen. Billigt och miljövänligt.
    Det här fungerade super bra! tack!
  • Aminah
    Äldre 15 Aug 19:29
    #14

    Tack allihopa för bra tips! :D

  • Äldre 16 Aug 12:47
    #15
    Aminah skrev 2009-08-15 19:28:48 följande:
    Det här fungerade super bra! tack!
    Jag provade det med och OJ vad fiffigt altså!!!! Vi provade det på en gammal silversked och när den var klar gick vi runnt och letade efter fler saker att prova med
    ♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • Äldre 28 Jan 16:37
    #16

    Testade med tandkräm på en ring jag fick av min Farmor, funkade hur bra som helst! Även om det nu är sant med att det är slipmedel i och att det blir repor, så måste jag säga att det inte syns ett dugg. Om man har lite större föremål så som en sked kanske det syns mer, men på ringar och örhängen funkar det alldeles utmärkt! + att det inte var så kladdigt som det låter

Svar på tråden Rengöring av silver