• Äldre 17 Aug 16:56
    23972 visningar
    61 svar
    61
    23972

    Vill köpa hus men får inte låna pengar till kontantinsats, pantbrev och lagfart :( Hur gör vi då?

    Som frågan, vi har inga andra pengar att ta av, huset vi säljer är + - 0 för det andra huset. . .

  • Svar på tråden Vill köpa hus men får inte låna pengar till kontantinsats, pantbrev och lagfart :( Hur gör vi då?
  • linhen
    Äldre 22 Aug 21:20
    #51

    Nu såg jag vilken utbildning det rör sig om.... Ja, jag säger som övriga. Vänta och spara!

  • Äldre 22 Aug 21:45
    #52
    linhen skrev 2009-08-22 21:20:30 följande:
    Nu såg jag vilken utbildning det rör sig om.... Ja, jag säger som övriga. Vänta och spara!
    Ja ni säger vänta, jag vill bara ha det och säger banken ja så flyttar vi efter jul :)
  • Äldre 22 Aug 21:47
    #53
    ettplustack skrev 2009-08-22 21:45:25 följande:
    Ja ni säger vänta, jag vill bara ha det och säger banken ja så flyttar vi efter jul :)
    Det är modigt (eller dumdristigt.. ; ) )
    Vad gör ni ifall er ekonomi blir sämre (tex sjukdom, arbetslöshet osv osv)?
    Eller ifall något genast måste repareras på huset?
  • Äldre 22 Aug 21:51
    #54
    Hannah76 skrev 2009-08-22 21:47:59 följande:
    Det är modigt (eller dumdristigt.. ; ) )Vad gör ni ifall er ekonomi blir sämre (tex sjukdom, arbetslöshet osv osv)?Eller ifall något genast måste repareras på huset?
    Vi har ju försäkringar på lånen så att banken hjälper till att betala om sambon blir arbetslös.

    Jag fattar faktiskt inte vad ni ser som så stort problem. Vi bor i hus i dag med samma lån som vi kommer ha sen. Kanske 20000 kr mer i lån blir det men inte mer och detta klarar vi av.
  • Äldre 22 Aug 21:54
    #55
    ettplustack skrev 2009-08-22 21:51:24 följande:
    Vi har ju försäkringar på lånen så att banken hjälper till att betala om sambon blir arbetslös. Jag fattar faktiskt inte vad ni ser som så stort problem. Vi bor i hus i dag med samma lån som vi kommer ha sen. Kanske 20000 kr mer i lån blir det men inte mer och detta klarar vi av.
    Jag ser det som ett stort problem om man bor i ett hus man inte har råd att ha, jag skulle definitivt ligga sömnlös om nätterna.
  • Äldre 22 Aug 21:56
    #56
    Hannah76 skrev 2009-08-22 21:54:21 följande:
    Jag ser det som ett stort problem om man bor i ett hus man inte har råd att ha, jag skulle definitivt ligga sömnlös om nätterna.
    Grejen är ju att vi har råd att ha det, vi har bara inte haft råd att spara undan 100000 kr
  • Ari Gold
    Äldre 22 Aug 22:29
    #57

    Men hur ska ni ha råd att låna, om ni inte har råd att spara? Det kostar ju mer att betala tillbaka ett blancolån på 100 000 än att spara ihop summan.

    Sedan tycker jag inte det låter som jättelite renoveringsbehov att bygga om ett lägenhetshus till ett enfamiljshus heller. Vart ska de pengarna komma ifrån om det inte finns några marginaler i ekonomin?

    Och som flera undrat, hur ska ni göra när nå¨got akut går sönder i huset? Vart ska pengarna komma ifrån om ni redan är belånade upp över öronen och utan sparkapital?


  • Argo
    Äldre 23 Aug 06:48
    #58

    Ni har inte ens råd att spara ihop ynka 100.000 kronor och ni har ju uppenbarligen inte råd att spara månatligt till det som ska fungera som buffert och inför planerade reparationer. Hur kan man då tycka att man har råd med huset?

    Ett hus kostar ju inte bara det ni betalar dag för dag och i akuta reparationer. Det finns även det som kallas "periodiskt underhåll".

    Ni måste ju även räkna med att till exempel taket ska repareras vart 15:e(?) år, då måste ni ta den totalkostnaden och slå ut över (12x15) månader. Den summan måste ni spara varje år för att ha pengarna när de behövs. Dräneringen grävas om med ungefär samma tidsintervall osv. Vad vet jag. Det finns mängder med grejer som ska fixas med ett hus. Någon eller några tusenlappar per månad måste man spara undan till detta "periodiska underhåll".

    Sedan måste ni även spara till det akuta underhållet när nåt går sönder.

    Sedan måste ni ...

    Jaja, det är ert liv. Ni har bestämt er för att köra på det här. Lycka till.

  • Matill­in
    Äldre 23 Aug 06:57
    #59

    Ni har råd att betala räntan och lånen, men ni har inte råd att spara och har ingen buffert verkar det som.
    Ingen bra ide att låna då väl?
    Om något går sönder får ni då låna mer av banken?

  • linhen
    Äldre 23 Aug 08:14
    #60
    ettplustack skrev 2009-08-22 21:51:24 följande:
    Vi har ju försäkringar på lånen så att banken hjälper till att betala om sambon blir arbetslös. Jag fattar faktiskt inte vad ni ser som så stort problem. Vi bor i hus i dag med samma lån som vi kommer ha sen. Kanske 20000 kr mer i lån blir det men inte mer och detta klarar vi av.
    Vi har heller inga stora medel men endast en inkomsttagare i familjen. Däremot har vi lån som motsvarar 46% av husets värde vilket gör att vi kan låna om det skulle skita sig fram till dess jag börjar jobba. Ni belånar huset till 110 %. Vad gör ni om ni får en vattenläcka? Behöver ny tvättmaskin? Ny varmvattenberedare? Bilen går söner?
  • Äldre 23 Aug 14:05
    #61
    linhen skrev 2009-08-23 08:14:27 följande:
    Vi har heller inga stora medel men endast en inkomsttagare i familjen. Däremot har vi lån som motsvarar 46% av husets värde vilket gör att vi kan låna om det skulle skita sig fram till dess jag börjar jobba. Ni belånar huset till 110 %. Vad gör ni om ni får en vattenläcka? Behöver ny tvättmaskin? Ny varmvattenberedare? Bilen går söner?
    Fast som jag skrev tidigare kommer huset att taxeras om och värderas om när vi har gjort om det till privatbostad och då kommer husets värde öka till ca 1,5 miljoner efter samtal med mälkaren vet jag det. Men jag ska försöka att stänga denna tråd nu, jag har fått de svar jag önskar och känner väl att tråden spårar ur en hel del, visst är det bra med olika synvinklar men jag vägrar verkligen att tro att ni alla har 100 000 kr undansparat när en studerar och den andra jobbar med en inkomst på ca 21 000 kr i månaden. Och speciellt att ni har hunnit spara 100 000 kr på två år eftersom att det är så länge ni haft det hus ni bor i i dag och har renoverat en hel del! Vad duktiga ni är, forttsätt så :)
Svar på tråden Vill köpa hus men får inte låna pengar till kontantinsats, pantbrev och lagfart :( Hur gör vi då?