• Sarame­dM
    Äldre 18 Aug 12:18
    24004 visningar
    151 svar
    151
    24004

    Vetenskapliga artiklar MOT vaccinering?

    Det finns massor med trådar med länkar men jag har fortfarande inte sett någon vetenskaplig studie som visat på dessa enorma nackdelar med vaccinationsprogrammet som många pratar om

    Med vetenskaplig menar jag publicerad forskning på tex pubmed, inte kloka gubben

    Så ni som är emot vaccinering, vart finns denna forskning?

  • Svar på tråden Vetenskapliga artiklar MOT vaccinering?
  • Äldre 4 Jun 14:43
    Flickan och kråkan skrev 2012-04-27 20:26:21 följande:
    Ja, källorna men inte hur de används av Beattie. Milsvid skillnad. Man kan dra hur tokiga slutsatser som helst utifrån goda källor. Historierevisionister använder exempelvis nästan enbart enbart trovärdiga/goda källor i sin argumentation, men ändå blir det helt fel pga att de gör ett urval som är uppåt väggarna och drar helt absurda slutsatser.

    Flickan och kråkan skrev 2012-05-09 15:54:09 följande:
    Men fortfarande är det en milsvid skillnad på att hänvisa till en vetenskaplig artikel och hur man använder den. Källgranska Beattie exempelvis som du hänvisade till tidigare. Jag har inga problem med ett par av de vetenskapliga artiklar Beattie har i sin källförteckning. Hur Beattie sedan använder dessa (utval, tolkningar etc.) är en helt annan femma.



    Tänk vad intressant att få läsa en utveckling av din kritik, där du går igenom, på ett korrekt vetenskapligt sätt, (och framförallt källkritiskt, som är synnerligen viktigt för dig, vilket du också påpekar gång på gång, men nästan alltid utan att specificera vad som är felaktigt?) vad du anser bristerna är och varför :) Du nöjer dig nämligen med att avfärda vaccinkritisk information med att vara felaktig, utan förklara vad som är felaktigt?
  • Äldre 4 Jun 15:27
    hitme2ice skrev 2012-06-04 14:43:02 följande:




    Tänk vad intressant att få läsa en utveckling av din kritik, där du går igenom, på ett korrekt vetenskapligt sätt, (och framförallt källkritiskt, som är synnerligen viktigt för dig, vilket du också påpekar gång på gång, men nästan alltid utan att specificera vad som är felaktigt?) vad du anser bristerna är och varför :) Du nöjer dig nämligen med att avfärda vaccinkritisk information med att vara felaktig, utan förklara vad som är felaktigt?

    Ja, då kan du ju gå tillbaka till en äldre tråd där du till och med gav mig rätt i min kritik av Scheibner. Jag som total novis i medicin kunde med lätthet finna grava felslut och missbruk av statistik och källor (och du gav mig rätt i dessa). Nej, jag skulle inte förlita mig på den typen av medicinsk "expertis", men det är jag. Var och en får självklart  tro som han/hon vill. Att hävda Scheibner eller Beattie står på vetenskaplig grund blir däremot lite tokigt. 

    Jag avvisar inte enbart men det blir tröttsamt att dra samma sak om och om igen. 
  • Äldre 4 Jun 15:46
    cloudberry79 skrev 2012-05-08 20:22:46 följande:
    Det som TS efterlyste är vetenskapliga källor, inte kloka gubben-källor!



    Om du bemödade dig med att kontrollera vad du pratar om, hade det säkerligen blivit bättre. Hela boken är full med referenser till myndigheter!
  • Äldre 4 Jun 15:48
    Flickan och kråkan skrev 2012-05-09 15:54:09 följande:
    Men fortfarande är det en milsvid skillnad på att hänvisa till en vetenskaplig artikel och hur man använder den. Källgranska Beattie exempelvis som du hänvisade till tidigare. Jag har inga problem med ett par av de vetenskapliga artiklar Beattie har i sin källförteckning. Hur Beattie sedan använder dessa (utval, tolkningar etc.) är en helt annan femma.



    Hur har Beattie använt dessa då, menar du? Beskriv din kritik sakligt, inte retoriskt.
  • Äldre 4 Jun 15:55
    Maline skrev 2012-05-09 16:12:03 följande:
    Men exakt VAD skulle Placebo vara annars?!?



    Placebo ska helst vara "verkningslöst" ämne. Om viruskomponenterna är borttagna är det knappast frågan om ett verkningslöst ämne! Bland annat innehållet placebo i vaccinstudier ofta aluminumsalt (samma som i vaccinet), så kallad adjuvans (stimulerar immunförsvaret till kraftigare respons). Adjuvans är inte någonstans verkningslöst! Då är det inte konstigt heller att resultatet blir att "placebo" inte ha fler eller annorlunda biverkningar än vaccinet. Allt detta står att läsa om i vaccintillverkarens produkt monografer.
  • Äldre 4 Jun 15:56
    Flickan och kråkan skrev 2012-05-09 20:39:46 följande:
    TS efterfrågar vetenskapliga rapporter med starkt källkritiskt värde just mot vaccin. Svårt att inte prata om källkritik då. Jag är också intresserad av TS undring, men de källor du hänvisar till är inget svar till TS.



    Varför inte? Kan du förklara?
  • Äldre 4 Jun 16:07
    Parcae skrev 2012-05-09 22:03:00 följande:
    Tiomersal (kvicksilver) har väl inte funnits i vaccin här i Sverige sedan början på 90-talet.



    Jo då, Pandemrix innehåller tiomersal: www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3&UserTypeID=0 Även andra influensavacciner innehöll under 2000-talet ibland tiomersal. Hepatit B vaccin innehöll under 2000-talet även det, tiomersal: www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp&DocTypeID=3&UserTypeID=0

    Nu används aluminiumsalter istället, som är sedan länge känt att vara neurotixiskt. Vaccinförespråkare hävdar att det handlar om dosen, vilken mängd vi får i oss. Att det injiceras in i kroppen tycks sakna betydelse. Det är tydligen bättre att injicera neurotoxiner, än att inta dem oralt :) Kastruller etc brukar inte längre vara gjorda i aluminium, av förklarliga skäl.
  • Äldre 4 Jun 16:36
    hitme2ice skrev 2012-06-04 15:46:27 följande:



    Om du bemödade dig med att kontrollera vad du pratar om, hade det säkerligen blivit bättre. Hela boken är full med referenser till myndigheter!

    Vilka referenser man anger i sin källförteckning talar inte om hur man använt dessa. Viera Scheibner använde t.ex. korrekta källor i sin Japan-"studie", men hon utelämnade information som inte passade ändamålet och drog slutsatser från källorna som var helt felaktiga - och du gav mig rätt i detta. Gå som sagt tillbaka till en gammal tråd så slipper man återupprepa sig. Scheibner, Beattie och andra personer som dykt upp här avhandlades även där. Placebo diskuterades i omgångar. I slutet av tråden inte minst:

    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m58004262-259.html
     

        
  • Äldre 4 Jun 18:59
    Flickan och kråkan skrev 2012-06-04 16:36:16 följande:
    Vilka referenser man anger i sin källförteckning talar inte om hur man använt dessa. Viera Scheibner använde t.ex. korrekta källor i sin Japan-"studie", men hon utelämnade information som inte passade ändamålet och drog slutsatser från källorna som var helt felaktiga - och du gav mig rätt i detta. Gå som sagt tillbaka till en gammal tråd så slipper man återupprepa sig. Scheibner, Beattie och andra personer som dykt upp här avhandlades även där. Placebo diskuterades i omgångar. I slutet av tråden inte minst:

    www.familjeliv.se/Forum-3-22/m58004262-259.html

     

        



    Detta är inte den tråden, och Viera (igen!) är precis så man bör kritisera, sakligt och exemplifiera. Då kan du ju lätt klippa och klistra ifrån någon annan tråd, så att nya läsare kan ta del av din kritik. Att du har behandlat det i en annan tråd kan väl ingen läsare här förstå?

    När man skriver rapporter får man göra kvalificerade antaganden, inget konstigt eller märkligt med det. Jag visade i tråden du länkade till att myndigheters information om vacciner är förvillande, missvisande, felaktiga och ibland rena lögner. Svenska myndigheter menar att tack vare vaccin har många sjukdomar försvunnit. Deras egna information och statistik visar klart och tydligt att alla sjukdomar sjönk rejält utan vacciner. Polio sjönk från sista epidemin från 5000 fall till runt 200 innan massvaccinering påbörjades. Myndigheter underlåter att informera om alla sjukdomar som inte besvärar oss längre helt utan vaccin, pesten, scharlakansfeber osv.

    Det är att vilseleda ett helt, att vi ska tro på att vacciner är absolut nödvändiga för att hålla sjukdomar i schack. Vidare i tråden du länkade till, kom vi också fram till att framgångarna med smittkoppor hade väldigt lite med vaccinet att göra. Istället var det förändrade och förbättrade hygienrutiner, bättre renlighet och isolering av sjuka som var de avgörande faktorerna, inte vaccinet.

    Så som du presenterade och gick igenom dina synpunkter och kritik angående Viera, precis så förväntar man sig av din kritik av andra källor också. Inte bara retoriska avfärdande.
  • Äldre 8 Jun 13:34
    hitme2ice skrev 2012-06-04 18:59:15 följande:
    Detta är inte den tråden, och Viera (igen!) är precis så man bör kritisera, sakligt och exemplifiera. Då kan du ju lätt klippa och klistra ifrån någon annan tråd, så att nya läsare kan ta del av din kritik. Att du har behandlat det i en annan tråd kan väl ingen läsare här förstå?

    När man skriver rapporter får man göra kvalificerade antaganden, inget konstigt eller märkligt med det. Jag visade i tråden du länkade till att myndigheters information om vacciner är förvillande, missvisande, felaktiga och ibland rena lögner. Svenska myndigheter menar att tack vare vaccin har många sjukdomar försvunnit. Deras egna information och statistik visar klart och tydligt att alla sjukdomar sjönk rejält utan vacciner. Polio sjönk från sista epidemin från 5000 fall till runt 200 innan massvaccinering påbörjades. Myndigheter underlåter att informera om alla sjukdomar som inte besvärar oss längre helt utan vaccin, pesten, scharlakansfeber osv.

    Det är att vilseleda ett helt, att vi ska tro på att vacciner är absolut nödvändiga för att hålla sjukdomar i schack. Vidare i tråden du länkade till, kom vi också fram till att framgångarna med smittkoppor hade väldigt lite med vaccinet att göra. Istället var det förändrade och förbättrade hygienrutiner, bättre renlighet och isolering av sjuka som var de avgörande faktorerna, inte vaccinet.

    Så som du presenterade och gick igenom dina synpunkter och kritik angående Viera, precis så förväntar man sig av din kritik av andra källor också. Inte bara retoriska avfärdande.
    Nej, jag brukar som sagt inte låta bli att specificera, men det känns lite tröttsamt att behöva återupprepa samma sak gång på gång.

    Scheibner har vi klarat av och du har i både här och i den tråd jag hänvisade till delat den kritik jag framfört. OK, vi tittar väl på Beattie igen då och hans ”A parents dilemma” t.ex. Jag har varken lust, ork eller kompetens att gå igenom allt eftersom jag för det första inte arbetar professionellt inom medicin och därmed saknar den kunskap som krävs och eftersom man för det andra - precis som med Scheibner - som total lekman ganska snabbt hittar rätt grova källkritiska misstag.

    Beattie använder Scheibner som huvudkälla till väldigt många påståenden han framför. Med tanke på hur vi konstaterat att hon bedriver ”vetenskap” så är det ett ganska uppenbart bevis på Beatties egen bristande kompetens. Beattie lägger stor vikt vid Scheibners Japan-”studie” exempelvis och t.o.m. fetmarkerar och använder utropstecken - mer än ett dessutom - för just de slutsatser som Scheibner drar. Och som vi redan konstaterat är Scheibner är helt ute och cyklar vad gäller detta.

    Mässling diskuteras av Beattie, men känns inte särskilt mångfacetterat. Mässlingsvaccin finns det många av, de ges i olika åldrar, i olika doser etc. vilket påverkar skyddet. Tittar vi på var vi idag i Europa - och i Europa lever vi under rätt ok levnadsförhållanden generellt så det beror inte på sanitära olägenheter - har problem med större mässlingsutbrott så är det där vaccinationstäckningen är relativt låg och där man ligger under den nivå som krävs för heard immunity. I Sverige exempelvis har vi högre täckning och vi hade ett mässlingsutbrott när senast? Beattie tar upp Canada som exempel vad gäller mässling, och de började med dubbeldos när och resultatet av det blev? Samma sak gäller för Japan.

    Och när vi ändå är inne på heard immunity så refererar Beattie till en källa från 1933 (Hedrich). Det intressanta är ju att saker och ting har hänt sedan 30-talet. Både vad gäller hur medicinsk forskning bedrivs som hur samhället ser ut och människors interaktion. Hur en sjukdom sprids mellan barn t.ex. beror på flera olika faktorer som hygien, diet, familjestorlek, i vilken utsträckning barn blandar sig med varandra inom ett begränsat geografiskt område, resevanor (längre sträckor) etc. Vårt samhälle idag, våra levnadsmönster etc. ser annorlunda ut. Att enbart utgå från och helt bygga sitt resonemang utifrån en källa från 30-talet och utelämna alla andra senare studier känns något irrelevant. Det finns ju många senare vetenskapliga studier kring heard immunity om man kikar i vetenskapliga sammanhang och när jag kikade lite snabbt där så fanns det även bland samtida forskning dem som refererade till Hedrich, men inte enbart till honom av logiska skäl.

    Vad gäller statistiken kring kikhosta så är matematiken lite besynnerlig, eller snarare den används lite besynnerligt. Jag ska ge ett exempel. Vi tänker oss en skola med 1000 elever. I det område skolan ligger i har en vaccinationstäckning mot kikhosta på 93% (fullt vaccinerade), så vi antar att 93% av eleverna är fullt vaccinerade. Detta innebär att 930 av skolans elever är vaccinerade och 70 är det inte. På skolan får man ett kikhosteutbrott med 100 fall. Av dessa 100 visar det sig att hela 81% (n = 81) är vaccinerade och 19% (n = 19) är ovaccinerade. Vad visar då detta? Att andelen vaccinerade som insjuknat är mycket högre än andelen ovaccinerade? Att vaccin är verkningslöst? Vad det visar är att andelen bland de som vaccinerats som insjuknat är 81/930 = 8,7 %, och att andelen bland de ovaccinerade som insjuknat är 19/70 = 27,1 %. Det här är inte avancerad matematik eller avancerat vad gäller hur man använder statistiskt material.

    Sedan är hela Beatties text fullproppad med ett värdeladdat språk som är rätt långt från ett vetenskapligt förhållningssätt. Brandtal med upprepning av många saker utan svar på några svåra frågor egentligen. Hoppar friskt mellan än det ena ä det andra. Hyllningen av Scheibner är svår att förstå med tanke på de uppenbara brister hon uppvisar. Källhänvisningarna är minst sagt godtyckliga och källhänvisningarna kan vara direkt missvisande. Jag skulle t.ex. gärna se en källa till påståendet att siffrorna för barnadödligheten i Sverige är friserade och högre än vad som faktiskt redovisas och att detta beror på vaccin. Den avslutande slutledningen vet jag inte riktigt vad jag ska säga om. Någon slutledning är det i alla fall inte. Argumentationstekniskt är hela hans skrift ett enda stort frågetecken. För den som inte vet så är han även öppet en förnekare av såväl ”germ theory” och HIV/AIDS. Huruvida man gillar Beattie eller inte är självklart upp till var och en, men vetenskaplig....det är han verkligen inte.
Svar på tråden Vetenskapliga artiklar MOT vaccinering?