• 16aug
    Äldre 18 Sep 20:23
    39849 visningar
    20 svar
    20
    39849

    ta bort tapetbård snabbt svar!!!

    Hur får man snabbt o lätt bort tapetbård??? HJÄLP

  • Svar på tråden ta bort tapetbård snabbt svar!!!
  • Äldre 18 Sep 20:23
    #0

    Det är skitsvårt! Hur länge har den suttit? Tapetserar ni nu? Måste veta lite mer info...

  • 16aug
    Äldre 18 Sep 20:25
    #0

    ska måla sen men inte ha kvar bård. ska måla på tapeten. vet inte hur gammal bården är men inte så värst. bolibompa bård..

  • Äldre 18 Sep 20:27
    #0

    Riva bort det översta lagret på den kanske och slipa eventuella kanter som blir kvar..Eller spackla kanske, men svårt att få snyggt..isf måste man nog bredspackla hela väggarna..Kram K.

  • Äldre 18 Sep 20:28
    #0

    Annars kan du ju sätta en annan bård över då du slitit bort det överta lagret..Om du vill...Kram K.

  • Äldre 18 Sep 20:29
    #0

    Okej, prova att blöta försiktigt och sedan skrapa bort den. Det är svårt att få det riktigt snyggt. Jag försökte i en tidigare lägenhet och det syntes att det suttit en bård på väggen trots målarfärg och noggrant arbete. Lycka till!

  • 16aug
    Äldre 18 Sep 20:29
    #0

    tror du man kan blöta lite på

  • Jalika
    Äldre 18 Sep 20:37
    #0

    akta för att spackla eller måla ovanpå tapet! har man otur kan det bli bubbligt som fasan. bäst att testa lite först innan man målar/spacklar hela rummet. Ska det bli riktigt Timell-mässigt ska man ta bort bård och tapet så mycket det går innan man målar.

  • idkfa
    Äldre 19 Sep 07:20
    #0

    Vi slipade ner våran bård

  • blekin­ge
    Äldre 19 Sep 09:30
    #0

    Jag blötte upp den med en fuktig disktrasa. När den var blöt gick det bra att skrapa bort den med naglarna. När det sedan hade torkat målade vi väggen och det syns inget efter bården.

  • blekin­ge
    Äldre 19 Sep 09:30
    #0

    Jag blötte upp den med en fuktig disktrasa. När den var blöt gick det bra att skrapa bort den med naglarna. När det sedan hade torkat målade vi väggen och det syns inget efter bården.

  • ME 71
    Äldre 19 Sep 09:54
    #0

    Superbra tips är att använda sån där stålboll som man har till kastruller. Gnugga med den och bården är borta...

  • Moster S
    Äldre 19 Sep 09:57
    #0

    Vi provade en massa - blöta ner, skrapa, borsta osv - menm kom fram till att det överlägset bästa var att ta en slipmaskin (sandpapper går väl också, men det är jobbigare ) så får ni väck det på studs!

  • Äldre 19 Sep 09:59
    #0

    Jag blötte upp med en svamp och sen skrapade jag med en mattskrapa (heter de inte så?)
    Det var ett väldans jobb, men det gick till sist.
    Annars har jag hört att man ska använda tapetklister på, det löser tydligen upp.
    Men det har jag inte provat själv.

  • Jica
    Äldre 19 Sep 15:55
    #0

    Spackla slipa är nog enklast...

  • fenome­na79
    Äldre 22 Sep 19:19
    #0

    blöta med svamp ett par gånger och vänta lite och blöt ner igen.. sedan släpper den jättelätt med en spackelskrapa eller liknande. sedan slipa lite lätt och spackla och slipa igen! så gjorde vi nu precis och det blev perfekt. lite meckigt men klart värt mödan!

  • villha­bebis
    Äldre 22 Sep 19:27
    #0

    Lättast att få bort om du tar bort det glatta ytskiktet å sen dränker in resten mä vatten så limmet löser upp sej...har nu inte läst va dom andra skrivit, ifall jag har skrivit samma...lycka till

  • fenome­na79
    Äldre 22 Sep 19:31
    #0

    just de! villhabebis har stenrätt! de gjorde vi ju med... har precis avslutat rummet, målat klart äntligen! slipade lite lätt med ett grovt sandpapper på borden för att fukten ska tränga in! lycka till!

  • Sunshi­neS
    Äldre 23 Sep 10:03
    #0

    Hmm..Har för mig att det finns något som kallas för tapetlösare eller något sådant som mankan ta bort gamla tapeter med. Det får tapetlimmet att lösas upp...men jag är inte helt hundra..

  • Michae­l 282
    Äldre 20 Sep 22:51
    #19

    En hink vatten med några droppar diskmedel plus en tvättsvamp och spackel. Sedan är det bara att fukta, fukta och fukta och sedan skrapa, skrapa och skrapa. Lite jobb men resultatet blir snyggt.

  • Äldre 21 Sep 00:07
    #20

    Hyr en ångmaskin. Bården ramlar av lätt som en plätt. Kolla med närmsta färgaffär.

Svar på tråden ta bort tapetbård snabbt svar!!!