• Anonym (propp­en)
    Äldre 19 Aug 14:10
    59927 visningar
    25 svar
    25
    59927

    Proppar o blåmärken....

    Förra veckan (tisdag) var jag till vårdcentralen med alla mina konstiga blåmärken som dyker upp som gubbeni lådan.
    Får även proppar i fingrarna och i tår med jämna mellanrum.

    Fick en remiss till kemlabb (eftersom dom inte har provagningn på den lilla vårdcentralen) och dit gick jag direkt efter besöket. Hade tid på vc kl 13 och var tillbaka på jobbet 13.40 efter ett besök på kemlab.

    Dr sa att han skulle få svar på proverna inom 3 dagar.. sen skulle han skicka ett brev.

    Idag är det onsdag o inget brev.

    Usch, jag börjar bli nervös... men visst borde han väl RINGA om det är nåt allvarligt? Inte skicka ett brev med info om att jag har en blodsjukdom (vilket det i sällsynta fall kunde vara)

    Finns det nån annan här på FL som haft mystiska blåmärken som plötsligt kommit (mina har främst varit på benen.. och dom är INTE små), proppar i fingertoppar o sånt?

    Har ni sökt hjälp? Och vad fick ni för svar? Behöver lite lugnande ord känner jag.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-27 11:50
    Nä nu blir jag orolig igen!

    Idag fick jag brev från vårdcentrlaen med en ny remiss till kemlabb.
    Han skriver så här!

    " Hej XXX
    Blodproverna var i stort sett normala, Det fanns en liten förhöjning av något som vi kallar blödningstid. Dotktorerna vid blodavdelningen vid (Sjukhus) tror att det inte betyder något, men de föreslår för säkerhets skull ytterligare ett blodprov. Jag skickar med remiss. "

    I en ruta på remissen står det

    "Diagnos, fråga-önska undersökning

    Ökad blödningsbenägenhet ?
    Tacksam för analys av von Willebrandfaktor. "

    Va är det?? Måst egoogla.

  • Svar på tråden Proppar o blåmärken....
  • Anonym
    Äldre 19 Aug 14:14
    #1

    Det bästa vore ju om du får en tid hos en läkare som går igenom resultatet med dig, vare sig det är positivt eller negativt. När såna där symptom dyker upp så vill man ju ha svar på varför och inte bara om det är farligt/ofarligt. Hoppas att du får svar snart!

  • Anonym (propp­en) Trådstartaren
    Äldre 19 Aug 14:22
    #2
    Anonym skrev 2009-08-19 14:14:46 följande:
    Det bästa vore ju om du får en tid hos en läkare som går igenom resultatet med dig, vare sig det är positivt eller negativt. När såna där symptom dyker upp så vill man ju ha svar på varför och inte bara om det är farligt/ofarligt. Hoppas att du får svar snart!
    Nä, nån ny tid pratade han aldrig om. Sa överhuvudtaget inte särskilt mycket under dom där 10 minutrarna besöket tog

    Sa nåt om att han ser 2-3 fall per år där folk "upplever" att dom får blåmärken utan orsak. Och att det var väldigt ovanligt att det var nåt farligt.

    Men även om det här nu "bara" visar sig är småproppar.. borde man inte få nåt blodförtunnade eller nån utredning?

    Vill ju inte sitta här o plötsligt få en redig propp i lugan eller nåt. Det kan ju vandra uppåt (om det nu är proppar jag fått i benen)
  • Anonym (propp­en) Trådstartaren
    Äldre 19 Aug 16:11
    #3

    Ingen mer som haft såna här blåmärken och proppar?

  • Äldre 19 Aug 16:36
    #4

    Hur märker man en propp i fingrarna? Är inte det något en läkare måste konstatera? Inget man direkt "självdiagnosticerar"?

  • Anonym (propp­en) Trådstartaren
    Äldre 19 Aug 16:57
    #5

    Ja inte vet jag... men när jag sa att jag haft "proppar" i fingrarna så skrev han iallafall det i journalen.

    Det liksom "smäller" till o man känner att nåt gick sönder... sen blir fingertoppen (i mitt fall) blått o gör ASONT.

    I tån var det ännu värre, för jag var ju tvungen att gå. Gjorde så jäkla ont, och halva "pekfingertån" var helt blå


    Lowika skrev 2009-08-19 16:36:55 följande:
    Hur märker man en propp i fingrarna? Är inte det något en läkare måste konstatera? Inget man direkt "självdiagnosticerar"?
  • Äldre 20 Aug 07:51
    #6

    Anonym (proppen) skrev 2009-08-19 16:57:57 följande:


    Ja inte vet jag... men när jag sa att jag haft "proppar" i fingrarna så skrev han iallafall det i journalen.Det liksom "smäller" till o man känner att nåt gick sönder... sen blir fingertoppen (i mitt fall) blått o gör ASONT.I tån var det ännu värre, för jag var ju tvungen att gå. Gjorde så jäkla ont, och halva "pekfingertån" var helt blå
    Eooww... Det låter skitläskigt, och inte särskilt nyttigt. Har faktiskt aldrig hört talas om innan.

    Lycka till och hoppas du får svaren snart.
  • Anonym (propp­en) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 09:48
    #7

    Ja, får jag inte svar idag så ringer jag nog! Man vill ju veta. Kanske dr är sjuk eller nåt.

  • Matte till en hårbol­l
    Äldre 20 Aug 10:46
    #8

    jag kan få som du beskriver i mina fingerleder, känns som någon tryckt in en glasbit i fingret. Blir blå och ömmar sedan länge. Haft det i många år.

  • Anonym (propp­en) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 10:49
    #9

    Matte till en hårboll skrev 2009-08-20 10:46:20 följande:


    jag kan få som du beskriver i mina fingerleder, känns som någon tryckt in en glasbit i fingret. Blir blå och ömmar sedan länge. Haft det i många år.
    Jag har oxå haft "proppar" i fingrarna i flera år... aldrig tänkt så mycket på det (utom då det händer)

    Men nu har jag fått STORA mystiska blåmärken lite varstanns (mest på benen) och proppar i fingranrna oftare... och även fått propp i tån.

    Då blev jag rätt orolig måste jag säga. Ringde 1177.. och hon sa att jag skulle ringa vc dan efter.. gjorde det och fick en tid dan efter det. Hon tyckte att det var bäst jag gick iväg medans jag hade färska blåmärken.
  • Matte till en hårbol­l
    Äldre 20 Aug 11:00
    #10

    Anonym (proppen) skrev 2009-08-20 10:49:45 följande:


    Matte till en hårboll skrev 2009-08-20 10:46:20 följande:
    Jag har oxå haft "proppar" i fingrarna i flera år... aldrig tänkt så mycket på det (utom då det händer)Men nu har jag fått STORA mystiska blåmärken lite varstanns (mest på benen) och proppar i fingranrna oftare... och även fått propp i tån.Då blev jag rätt orolig måste jag säga. Ringde 1177.. och hon sa att jag skulle ringa vc dan efter.. gjorde det och fick en tid dan efter det. Hon tyckte att det var bäst jag gick iväg medans jag hade färska blåmärken.
    Okej, jag missade att du haft propparna länge. Jag hade helt klart ringt och jagat på om provsvaret, inte kul att behöva vänta så länge. Håller tummarna för att det inte är något farligt. Du får gärna skriva ut vad du får för svar eller inboxa mig, är intresserad då jag själv kanske hamnar där.
Svar på tråden Proppar o blåmärken....