• Anonym (propp­en)
    Äldre 19 Aug 14:10
    59923 visningar
    25 svar
    25
    59923

    Proppar o blåmärken....

    Förra veckan (tisdag) var jag till vårdcentralen med alla mina konstiga blåmärken som dyker upp som gubbeni lådan.
    Får även proppar i fingrarna och i tår med jämna mellanrum.

    Fick en remiss till kemlabb (eftersom dom inte har provagningn på den lilla vårdcentralen) och dit gick jag direkt efter besöket. Hade tid på vc kl 13 och var tillbaka på jobbet 13.40 efter ett besök på kemlab.

    Dr sa att han skulle få svar på proverna inom 3 dagar.. sen skulle han skicka ett brev.

    Idag är det onsdag o inget brev.

    Usch, jag börjar bli nervös... men visst borde han väl RINGA om det är nåt allvarligt? Inte skicka ett brev med info om att jag har en blodsjukdom (vilket det i sällsynta fall kunde vara)

    Finns det nån annan här på FL som haft mystiska blåmärken som plötsligt kommit (mina har främst varit på benen.. och dom är INTE små), proppar i fingertoppar o sånt?

    Har ni sökt hjälp? Och vad fick ni för svar? Behöver lite lugnande ord känner jag.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-27 11:50
    Nä nu blir jag orolig igen!

    Idag fick jag brev från vårdcentrlaen med en ny remiss till kemlabb.
    Han skriver så här!

    " Hej XXX
    Blodproverna var i stort sett normala, Det fanns en liten förhöjning av något som vi kallar blödningstid. Dotktorerna vid blodavdelningen vid (Sjukhus) tror att det inte betyder något, men de föreslår för säkerhets skull ytterligare ett blodprov. Jag skickar med remiss. "

    I en ruta på remissen står det

    "Diagnos, fråga-önska undersökning

    Ökad blödningsbenägenhet ?
    Tacksam för analys av von Willebrandfaktor. "

    Va är det?? Måst egoogla.

  • Svar på tråden Proppar o blåmärken....
  • Anonym (propp­en) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 11:42
    #11

    NÄhä.. inget brev idag heller!! Ska ringa kl 13 o hoppas jag kommer fram

    Eftersom jag ska ringa idag.. så kan jag slå mig i backen på att svar kommer på posten i morrn *haha*

  • Anonym (propp­en) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 13:24
    #12

    Jaha.. nu har jag ringt. O inte blev jag så mycket klokare av det.

    Allt såg bra ut.. det enda som var "dåligt" var mitt lite för höga blodvärde .. 155 låg det på.
    Har nog alltid legat högt med det.. hade över 150 under graviditeten också. I min ålder skulle det ligga max på 153

    Trombosyter o allt annat var bra. Hon rabblade massa värden och allt var normalt. Det var HB... trombosyter.. vita blodkroppar o lite annat dom tog prover för.

    Jaha, så jag får alltså proppar och blåmärken utan anledning? Kom mig inte för att fråga.
    Blev lättad av att det inte var nån blodsjukdom iallafall.

  • Anonym
    Äldre 20 Aug 17:48
    #13

    Det kan vara lättare att få proppar om man har högt blodvärde, blodet flyter långsammare så. Det kan hjälpa att dricka mer vatten bara. Jag har själv högt blodvärde och är dålig på att dricka. Men har inte haft proppar vad jag vet.

  • Anonym (propp­en) Trådstartaren
    Äldre 20 Aug 17:51
    #14

    Då ska jag nog ta mig ett par extra glas vatten om dan nu då! Brukar också vara väldigt dålig med att dricka.
    Inget man tänker på.

    Kan det vara så enkelt att bli av med det här.. att dricka mera?

  • Anonym (inläg­g13)
    Äldre 20 Aug 19:32
    #15

    Har man väldigt högt blodvärde kan det bli bättre av att tappas på blod. Men det är väl kanske en väl drastisk metod. Prova med vatten iaf!
    Förresten, kom på nu att jag nog fick en propp i ett finger för nåt år sen. Men har aldrig varit orolig för mitt höga blodvärde, inte ens när jag var gravid. Googlade nyss, och har man högt blodvärde som gravid får man lättare proppar i moderkakan... men min BM sa aldrig nåt. Däremot behövde jag inte äta järntabletter. Deras rekommendationer är ju det, och min första BM sa att jag skulle äta dom, den jag hade restan av grav. sa att jag kunde göra som jag ville. Mitt blodvärde brukar ligga runt 145, hade 116 dagen efter jag fött. En del har ju typ 80 efter att ha fött.

  • Anonym (propp­en) Trådstartaren
    Äldre 27 Aug 11:50
    #16

    Nä nu blir jag orolig igen!

    Idag fick jag brev från vårdcentrlaen med en ny remiss till kemlabb.
    Han skriver så här!

    " Hej XXX
    Blodproverna var i stort sett normala, Det fanns en liten förhöjning av något som vi kallar blödningstid. Dotktorerna vid blodavdelningen vid (Sjukhus) tror att det inte betyder något, men de föreslår för säkerhets skull ytterligare ett blodprov. Jag skickar med remiss. "

    I en ruta på remissen står det

    "Diagnos, fråga-önska undersökning

    Ökad blödningsbenägenhet ?
    Tacksam för analys av von Willebrandfaktor. "

    Va är det?? Måst egoogla.

  • Anonym (propp­en) Trådstartaren
    Äldre 27 Aug 12:01
    #17

    Har nu läst lite om von Willerbrand... jag vet ingen i min släkt som är/var blödarsjuk. Mina föräldrar verkar friska.
    Jag blöder sällan.. mensen är som högst 3 dagar. Får jag nåt sår så läker väl det normalfort (antar jag).
    Näsblod blödde jag senast när jag gick i skolan (är 40 år nu)

    Nåja, jag får väl gå o ta det där provet. Bättre o veta än att tro

  • Anonym
    Äldre 20 Sep 10:06
    #18

    TS - hur har det gått?

    Jag får blåmärken lite här o där utan någon som helst orsak,
    läkarna hittar inget fel på mej, alla mina värden är bra osv,, dom tycker det är ett mysterium,,, det gör jag också.. men jag antar att jag kommer få leva med detta.. Får testa dricka mer vatten, är jätte kass på att dricka det.. men det då hade som teori ändå var dålig blodcirkulation, för att det kunde tydligen ge blåmärken osv.. hmmm

  • Anonym (propp­en) Trådstartaren
    Äldre 20 Sep 11:20
    #19

    Tog det där kougaltions (stavfel...) provet och fick ett brev efter några dagar att mina värden var normala!

    Nä jag vet inte heller, man får leva med att få stora blåa blaffor lite här o var verkar det som.

    Har bara haft ett sen jag tog proverna, och bara 1 propp i ett finger. *toppen*

    Funderade på om man kanske skulle börja lämna blod? Kanske det kan hjälpa på nåt sätt? Eller är det inte bra att få nytt blod med lite högt blodvärde?
    Är lite halvhysteriskt rädd för sprutor, men man kan ju ringa och fråga om det går bra

    Kanske det kan tunna ur blodet lite?

  • Anonym
    Äldre 20 Sep 13:33
    #20

    Alltså, du har inte ett för tjockt blod. Du verkar snarare ha en tendens att blöda lätt, vilket snarare skulle tyda på tunt blod om man vill svänga sig med så generella benämningar. Även blåmärkena tyder på att man har lätt att blöda. Jag tror inte att det är proppar du känner i fingrarna. Gå gärna och ge blod, men du har inget behov varken av att tunna ut eller förtjocka blodet eftersom allt verkar ligga inom normala gränser. Och blodproppar verkar du inte ligga inom risk för, om man enbart går på det du har skrivit i tråden.

  • Anonym (propp­en) Trådstartaren
    Äldre 20 Sep 14:27
    #21

    Ja jag vet inte.

    Har inte haft mer kontakt med doktorn, han sa ju det att om det är en blodsjukdom så syns det på alla dom prover dom tog. Om inte, ja då är det inte mycket att göra åt!

    Vad är det som jag känner i fingrarna då? Det liksom knäpper till o så gör det hur ont som helst, sen blir fingertoppen och en liten bit ner på fingret helt mörkt.

  • Anonym
    Äldre 28 Oct 18:21
    #22

    Jag har under några år fått proppar i fingrar i handen, fötterna.

    För 2veckor dedan blev min vad blå ett stort blåmärke på över 1 dm...Det gjorde jätte ont och kom plötsligt..Jag tänkte att det kansdke var ett kärl som sprack...Det värkte i benet ca 1 vecka...Gud kan det ha varit en djupare propp? Sitter nu med en propp i fingret och det gör onte det med.

    Undra om man ska ringa vården men vad kan de göra? Blåmärket på benet är borta..

    Kan man se på blodprov om man kan få proppar?

  • Anonym
    Äldre 28 Oct 19:01
    #23
    Anonym skrev 2009-10-28 18:21:40 följande:
    Jag har under några år fått proppar i fingrar i handen, fötterna. För 2veckor dedan blev min vad blå ett stort blåmärke på över 1 dm...Det gjorde jätte ont och kom plötsligt..Jag tänkte att det kansdke var ett kärl som sprack...Det värkte i benet ca 1 vecka...Gud kan det ha varit en djupare propp? Sitter nu med en propp i fingret och det gör onte det med. Undra om man ska ringa vården men vad kan de göra? Blåmärket på benet är borta.. Kan man se på blodprov om man kan få proppar?
    Du bör nog kontakta en läkare,
    så får dom kanske ta beslut om att ge dej något så du inte får
    dessa proppar, typ propplösande eller liknande.
  • Anonym
    Äldre 28 Oct 22:20
    #24
    Anonym skrev 2009-10-28 19:01:17 följande:
    Du bör nog kontakta en läkare, så får dom kanske ta beslut om att ge dej något så du inte får dessa proppar, typ propplösande eller liknande.
    Jag har sökt tidigare för proppar i händer fötter men de sa att det är ytliga inget farligt, men med benet känns inge kul?..

    Jag ska nog ringa och rådgöra med vården i morgon...
  • Anonym
    Äldre 29 Oct 07:01
    #25
    Anonym skrev 2009-10-28 22:20:56 följande:
    Jag har sökt tidigare för proppar i händer fötter men de sa att det är ytliga inget farligt, men med benet känns inge kul?.. Jag ska nog ringa och rådgöra med vården i morgon...
    jo gör det, för du ska ju inte ha så ont, nä, stå på dej, vården är dock under all kritik, men stå på dej.

    lycka till
Svar på tråden Proppar o blåmärken....