• lottie­88
    Äldre 20 Aug 15:59
    18025 visningar
    27 svar
    27
    18025

    Hur lång tid att fåhunden rumsren?

    Hur lång tid har de tagit för er som har valp att få hunden rumsren och inte alltid behöva gå upp mitt i nätterna?

  • Svar på tråden Hur lång tid att fåhunden rumsren?
  • Wizz
    Äldre 20 Aug 21:56
    #11

    Kan tipsa om att göra en hage av kompostgaller som hunden kan vara i på nätterna. Hundar vill inte kissa och bajsa där de sover och har man hagen i sovrummet så hör man ju när valpen vaknar. Jag fiskade upp honom direkt när jag vaknade, klädde på mig morgonrocken med valpen under armen och sen gick vi ut och rastade till mina morgonpigga grannars stora förtjusning.

    Hade enstaka kissolyckor inne till 6-7 månaders ålder ungefär... men han har varit sen med ALLT.

  • lottie­88
    Äldre 20 Aug 21:59
    #12

    jo men på nätterna så väcker hon oss genom att gnälla lite eller slicka i ansiktet de är mest på dagarna som de är jobbigt

  • köttbu­llelyd­nad
    Äldre 20 Aug 22:02
    #13
    lottie88 skrev 2009-08-20 21:59:18 följande:
    jo men på nätterna så väcker hon oss genom att gnälla lite eller slicka i ansiktet de är mest på dagarna som de är jobbigt
    Vad är jobbigt på dagarna? Olyckorna?
  • magika­tt
    Äldre 20 Aug 22:08
    #14

    Oj, vissa har alltså fått sina valpar rumsrena innan de varit fyra månader?
    Trodde det var omöjligt då jag hört "hund-förstå-sig-påare" sagt att valpar inte har utvecklats fysiskt till att bli det före fyra månaders ålder (16 v.)

    Sedan kan jag tillägga som svar till din fråga om att gå upp på natten, Det gjorde inte jag alls.
    Jag lärde min hund att man går inte ut om natten (såvitt hon inte är magsjuk)
    Hon blev rumsren relativt tidigt om jag jämför med andra hundägare jag pratat med.
    Vid fyra månaders ålder var hon halvt-rumsren och vid fyra och en halv månad helt.

    Lycka till med din valp

  • Äldre 20 Aug 22:17
    #15

    Vår valpis är nu 4 månader...
    Fick hem han när han var 10v.
    Vi har valt att ha honom i bur på nätterna (vilket han trivs jättebra med, går in själv när han är trött)
    Det har inte varit några större problem med nätterna, han har i stort sett sovit hela nätterna sen han kom till oss...
    Vi hade en kortare period på ca en vecka när han vaknade och ville ut, men då la vi om måltiderna för honom. Ingen mat efter kl 18 på kvällen och mindre med vatten på kvällen också... Det fungerade. Bara på någon natt så var vi tillbaka på att han sov hela nätterna igen...
    Han är i stort sett rumsren numera. Visst händer det någon olycka ibland, men det är inte ofta.
    Ut efter mat, lek och vila så brukar det gå rätt snabbt att få dem rumsrena...
    I början känns det som om man inte gör annat än att gå ut med dem.
    Det är som att ha ett litet barn, de kräver mycket tillsyn.
    Man får vara vaksam för deras signaler, så fort de börjar nosa runt och snurra på nåt ställe så är det ut som gäller. Lyft upp valpen och gå ut. Väl ute kan det ta en stund innan de gör ifrån sig, bara att ha tålamod...
    Och visst kan det kännas hopplöst när man stått ute med dem i en halvtimme och de både kissat och bajsat och så hinner man knappt inte in igen innan de gjort en pöl eller hög på golvet....
    Bara att torka upp och ut igen...

  • Äldre 20 Aug 22:22
    #16

    Läser i boken vi använder på valpkursen:
    Från 4 månaders ålder kan du vänta dig att valpen ska vara rumsren. Den har fysiska förutsättningar att "hålla sig". Passa den dock noga och bekymra dig inte om det "händer en olycka". Tids nog är den helt rumsren.

  • köttbu­llelyd­nad
    Äldre 20 Aug 22:26
    #17
    magikatt skrev 2009-08-20 22:08:35 följande:
    Oj, vissa har alltså fått sina valpar rumsrena innan de varit fyra månader?
    Yes, det var nånting uppfödaren gjorde. Fråga mig inte vad, för jag vet inte om jag själv vill veta... Men Ola var torr galet tidigt. 1 olycka inne allt som allt pga att jag själv satt på muggen
  • lottie­88
    Äldre 21 Aug 09:18
    #18
    köttbullelydnad skrev 2009-08-20 22:02:52 följande:
    Vad är jobbigt på dagarna? Olyckorna?
    nej inte olyckorna, men att inte veta när hon behöver gå ut, eftersom hon säger inte så mkt på dagarna men på nätterna väcker hon oss om hon behöver..
  • ZaraZi­trus
    Äldre 21 Aug 09:26
    #19

    Har alltid kört "burtricket" med mina valpar, dvs valpen sover i bur under natten fram tills dess att den är helt rumsren. På detta vis har mina hundar blivit rumsrena mycket snabbt. Dessutom får hunden även en trygghet i buren om man vänjer den att sova i bur, vilket gör det hela lättare när det gäller att trivas i bilburen, i utställningsburen etc... Mina hundar älskar sina burar och ser dem som sina egna krypin!

    Viktigt är dock att ta ut hunden med en gång på morgonen! :)

    //Z

  • linjes
    Äldre 21 Aug 09:45
    #20
    lottie88 skrev 2009-08-20 21:48:48 följande:
    Låter skönt.. men de känns nästan som att om hunden inte är rumsren är värre än uppfotran:P inte för de kanske är de, för hundar kan ju va hemska vissa:/ tyvärr.. Idag när ja vaknade hann inte valpen ut å såg sen att han var lös i magen å de hamnade på mattan:/ inte så skoj:/
    Haha ja det kan jag hålla med om men våran hund är inte hemsk,utan bara envis...
  • Äldre 21 Aug 11:07
    #21
    lottie88 skrev 2009-08-20 15:59:38 följande:
    Hur lång tid har de tagit för er som har valp att få hunden rumsren och inte alltid behöva gå upp mitt i nätterna?
    Det är individuellt.

    Jag ställde klockan varannan timme, gick upp o gick ut. Sen drog vi ut på det mer och mer.

    Det bästa tipset är väl att inte låta hunden "göra fel".

    En hund som kissar inne kan både skämmas och bli skamsen,
    tycker därför man ska gå ut så ofta som möjligt för att undvika olyckor.

    Bättre berömma när hunden kissar ute än skapa irritationsmoment inne.

    Gör man det "ordentligt" , dvs träna träna träna, som kommer det fungera.
    Men exakt hur länge är nog svårt att säga,
    jag tror det är väldigt mkt individfråga.
  • köttbu­llelyd­nad
    Äldre 21 Aug 15:42
    #22
    lottie88 skrev 2009-08-21 09:18:48 följande:
    nej inte olyckorna, men att inte veta när hon behöver gå ut, eftersom hon säger inte så mkt på dagarna men på nätterna väcker hon oss om hon behöver..
    Ställ en klocka på t ex var 4:e timme?
  • Äldre 21 Aug 23:41
    #23
    lottie88 skrev 2009-08-21 09:18:48 följande:
    nej inte olyckorna, men att inte veta när hon behöver gå ut, eftersom hon säger inte så mkt på dagarna men på nätterna väcker hon oss om hon behöver..
    Observera henne. Kanske visar hon det på annat sätt. Många börjar gå runt i rummet och söker efter en plats att kissa. Då gäller det att skynda sig ut! En liten valp kan behöva kissa 15-20 gånger per dag så det är nödvändigt att gå ut ofta. Beröm när den kissar eller bajsar ute!
  • Chante­lle
    Äldre 22 Aug 04:33
    #24

    bär jag hämrade min valp då hon vavalp så att säga idag 5 är hon va 4 månader å inte rumsren ,,, de tog 2 månader för henne när hon kom till oss ..
    men hennes valpar va så gott som rumsrena vid 5-6 veckor men när de kom till sina nya hem tog de heller inte lång tid de berodde på arr de inte läste av i tid på hundenns kropsspråk men nätterna var de duktiga att hålla sig ..

  • lottie­88
    Äldre 22 Aug 06:05
    #25

    Hon har inte behövt gå ut en enda gång inatt:D
    Känner mig helt utvilad, förutom att ja skulle upp vid 5 å jobba men de är en annan sak:P
    Tog ut henne direkt när ja vaknade.. å då kissade hon direkt=)

  • Äldre 22 Aug 14:59
    #26

    Nej våran var inte "rumsren" före 4 månader eftersom hon inte kunde hålla emot om hon blev nödig, däremot har vi aldrig haft någon olycka inne eftersom vi hade turen att hitta hennes rytm fort, nattetid väckte vi henne vid 3 efter att varit ute vid 11, sen väckte vi henne igen vid 7.
    Den första veckan gick vi ut varannan timme även nattetid, och/eller efter bus, mat och sömn
    Om man inte är snabb nog får man räkna med olyckor (det är inte hundens fel) fram till åtminstone 4 månader, vissa hundar är senare.

  • lottie­88
    Äldre 23 Aug 05:52
    #27
    riboflavin skrev 2009-08-22 14:59:16 följande:
    Nej våran var inte "rumsren" före 4 månader eftersom hon inte kunde hålla emot om hon blev nödig, däremot har vi aldrig haft någon olycka inne eftersom vi hade turen att hitta hennes rytm fort, nattetid väckte vi henne vid 3 efter att varit ute vid 11, sen väckte vi henne igen vid 7. Den första veckan gick vi ut varannan timme även nattetid, och/eller efter bus, mat och sömn Om man inte är snabb nog får man räkna med olyckor (det är inte hundens fel) fram till åtminstone 4 månader, vissa hundar är senare.
    aa fast hon har blivit riktigt duktig nu, hon väntar tills vi vaknar, vilken är kvart över 5 eftersom ja börja jobba halv 7.. å så kissar och bajsar hon direkt när hon kommer ut=)
Svar på tråden Hur lång tid att fåhunden rumsren?