• Miss Unders­tood
    Äldre 20 Aug 18:04
    2817 visningar
    12 svar
    12
    2817

    Fel att personer med lätt utvecklingsstörning skaffar barn ?

    Varför skulle inte en lätt utvecklingsstörd person ta hand om ett barn i jämfört med normalbegåvade personer?

    Jag har läst i en del trådar här på FL om utvecklingsstörda bör få ha barn, bör få skaffa barn, om dom kan vara bra föräldrar, osv.

    Personligen så tycker jag ju att det handlar om vilken grad av utvecklingsstörning det handlar om. En gravt utvecklingsstörd person som inte kan ta hand om sig själv tycker jag inte bör ha barn. Men nu tänkte jag på lätt utvecklingsstörda som har ex. läs, skriv och koncentrationssvårigheter.. Varför bör inte dom få ha barn enligt er som har emot det? Vad gör dom till sämre föräldrar bara för att dom har vissa lindriga svårigheter? Det är ju som att det vore fel att en dyslektiker skaffade barn bara för att h*n har problem med stavningen. Bara som exempel!

    Jag är bara prompt nyfiken hur ni tänker.

  • Svar på tråden Fel att personer med lätt utvecklingsstörning skaffar barn ?
  • Äldre 20 Aug 18:11
    #1

    Oj, är det verkligen någon som menar det!?

    En liten notis bara: man kallar det inte för utvecklingsstörning om det handlar om specifika svårigheter så som du nämner. Utvecklingsstörning är de som har en lägre IQ än det som klassificeras till att vara innanför normalområdet, så kan det vara grader här under. Men de med dyslexi eller koncentrationssvårigheter faller inte in under detta (även om man kan ha bägge delar).

    Ska med spänning följa med på denna tråd, och se om FL kan chocka mig ännu mer

  • Miss Unders­tood
    Äldre 20 Aug 18:20
    #2

    Ja, men så vadå? Om man har ett IQ på 69 så är man en dålig förälder men har ett IQ på 71 så räknas man som bra förälder?

    Hoppas fler kan svara på mina frågor.

  • Äldre 20 Aug 18:24
    #3

    Miss Understood skrev 2009-08-20 18:20:49 följande:


    Ja, men så vadå? Om man har ett IQ på 69 så är man en dålig förälder men har ett IQ på 71 så räknas man som bra förälder?Hoppas fler kan svara på mina frågor.
    Vem säger detta?
  • Miss Unders­tood
    Äldre 20 Aug 18:28
    #4

    Ingen egentligen. Men det känns som när man kollar i en del trådar som denna: www.familjeliv.se/Forum-5-74/m46520530.html och dom flesta svarar nej.

    Varför skulle inte en lätt utvecklingsstörd person ta hand om ett barn? Vad är problemet liksom?

  • Cicci8­8
    Äldre 20 Aug 18:46
    #5

    Det är skillnad på en lätt utvecklingsstörd person och en person med koncentrationssvårigheter. Varför ens jämföra de två?
    Jag tycker inte att utvecklingsstörda personer bör skaffa barn. Faktum är ju att de inte har samma slutledningsförmåga och kunskap som vi icke utvecklingsstörda.

  • Miss Unders­tood
    Äldre 20 Aug 19:00
    #6

    Förresten, tilläggsfråga!
    Hur är det med dom som är mellan lätt utvecklingsstörd och normalbegåvad. Bör dom få skaffa barn?

  • Äldre 20 Aug 19:06
    #7

    I den tråden du visar till så svarar ju faktiskt ett stort flertal att det beror på graden av utvecklingsstörning. Och det är du ju enig i också: "Personligen så tycker jag ju att det handlar om vilken grad av utvecklingsstörning det handlar om."

    När det gäller utvecklingsstörning så handlar det om mer än bara IQ. För att den diagnosen ska kunna sättas måste personen också ha betydliga nedsättningar i adaptiva funktioner innom minst 3 viktiga livsområden. Och det är ju oftast just denna delen av funktionsnedsättningen som gör att man värderar det till att människor med utvecklingsstörning är mindre ägnade till att kunna ta hand om barn och därmed bli föräldrar. Så det blir fel av dig att bara knyta upp det mot IQ. Diskussionen du startar här tycks inte vara helt genomtänkt, då du först drar likhetstecken mellan personer med specifika svårigheter och personer med utvecklingsstörning, och sedan enbart jämför IQ och visar till en poängsskillnad på 2 poäng. Det är en intressant diskussion du försöker starta, men när du inte håller dig till de faktiska diagnostiska kriterierna för det du önskar att diskutera och dessutom blandar diagnoser, så verkar det som om du mest är ute efter att sätta dit folk eller medvetet missförstå andras kanske genomtänka ståndpunkter.

  • Eisa
    Äldre 20 Aug 19:11
    #8
    Miss Understood skrev 2009-08-20 19:00:53 följande:
    Förresten, tilläggsfråga!Hur är det med dom som är mellan lätt utvecklingsstörd och normalbegåvad. Bör dom få skaffa barn?
    Kan man vara där emellan?
    Jag kramar dig mest när du förtjänar det minst, för det är då du verkligen behöver det.
  • Äldre 20 Aug 22:24
    #9
    Miss Understood skrev 2009-08-20 18:04:55 följande:
    Varför skulle inte en lätt utvecklingsstörd person ta hand om ett barn i jämfört med normalbegåvade personer?
    Det har jag också undrat över
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Friter­ad
    Äldre 21 Aug 09:30
    #10

    Miss Understood skrev 2009-08-20 19:00:53 följande:


    Förresten, tilläggsfråga!Hur är det med dom som är mellan lätt utvecklingsstörd och normalbegåvad. Bör dom få skaffa barn?
    Du kan inte vara normalbegåvad om du är utvecklingsstörd, det är per definition omöjligt.
  • ashera
    Äldre 21 Aug 09:41
    #11

    Om den utvecklingsstörda själv kan bli gravid så kan man ju inte hindra den från att föda. Tvångsabort och tvångssterilisering är inte okej.
    Sen får man ju se till att föräldrarna får mycket stöd och hjälp av samhället. Man har ju hört om fall där barnet när det varit ganska litet växt om sina föräldrar i utveckling, och i de fall så måste man ju se till att barnen har en annan vuxen person som även kan fungera som förälder.

  • Äldre 21 Aug 16:44
    #12

    Jag känner två kvinnor som har öppnat sitt hem för barn där föräldrarna är svagbegåvade/utvecklingsstörda!

    Enligt mej och dessa två ska utvecklingsstörda ej ha barn!

Svar på tråden Fel att personer med lätt utvecklingsstörning skaffar barn ?