• Äldre 20 Aug 18:57
    32989 visningar
    34 svar
    34
    32989

    Vad krävs för att bli Polis?

    Jag vill verkligen bli Polis, det yrket hade passat mig utmärkt (e jag säker på iaf)

    Men finns det någon här som vet vad för betyg man ska ha för att söka in? Jag vill helst bara ha säkra svar, alltså inga gissningar.

    Några vänner till mig säger att det räcker med gymnasie kompetens, vilket jag har. '

    Några säger att man ska ha ha Godkänt i alla kärn ämnen, vilket jag inte har.

    God mentalitet har jag och god fysik, men jag har INGET läshuvud, tyvärr. Vet ni vad skolorna finns, jag bor i södra skåne? Såklart ska jag kolla upp detta själv med, men vill gärna höra vad folk har för erfarenhet.

    Någon som har en hög med goda råd får gärna del med er. Tack.


  • Svar på tråden Vad krävs för att bli Polis?
  • Mrs Winter
    Äldre 20 Aug 18:59
    #1

    Lästips
    http://www.polisen.se/Vasterbotten/Om-polisen/Bli-polis/


    Ett påspacklat skal är ej allt.
  • Äldre 20 Aug 19:03
    #2
    Svenskt medborgarskap. Fylld 20 år under antagningsåret . Körkort för bil (B-behörighet). Normal fysisk förmåga.
    Du får inte lida av kroniska sjukdomar eller ha sådana belastnings- eller förslitningsskador som kan komma att försvåra dina möjligheter att fullgöra polisyrket. Simkunnig. Intyg ska bifogas ansökan. God synskärpa och normalt färgseende och fullgod hörsel  Grundläggande behörighet för högskolestudier. Läs mer på www.vhs.se 
    Med särskild behörighet i följande ämnen:
    Svenska B,
    Historia A,
    Samhällskunskap A,
    Högskoleprov eller poäng från högskola/universitet. Lämplig som polis (personliga egenskaper och laglydig)

    http://www.polisen.se/Om-polisen/Bli-polis/Ansokan-och-krav-/Formella-krav/

    Skolor finns i Stockholm, Umeå och Växjö samt på distans.


    (¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Äldre 20 Aug 19:08
    #3

    Ja, jag hitta det med, men finns det någon som kan förklara det där med Historia A?? jag har godkänt i ämnet men när kan klickar på det så står det en massa som jag inte fattar? om juridik och sånt... jag har läst Hist A på gymn, räcker det?


  • Äldre 20 Aug 19:11
    #4

    Ja det räcker med godkänt i dessa ämnen från gymnasiet. Sedan behöver du även göra ett högskoleprov då du inte har pluggat på högskola och har poäng därifrån.


    (¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Äldre 20 Aug 19:15
    #5
    Vickan I skrev 2009-08-20 19:11:12 följande:
    Ja det räcker med godkänt i dessa ämnen från gymnasiet. Sedan behöver du även göra ett högskoleprov då du inte har pluggat på högskola och har poäng därifrån.
    jaha okey, men även om provet "går dåligt" så gälls det? eller måste man få ett visst antal poäng?
  • Äldre 20 Aug 19:39
    #6

    Nej resultatet säger de inte spelar så stor roll, men man ska komma ihåg att det är många som söker och någonstans måste de börja att sålla bort folk!

    Men mkt mer än bara resultatet på högskoleprov som spelar in då.


    (¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • parvat­i
    Äldre 20 Aug 19:43
    #7

    Högskoleprovet gäller även om resultatet inte blir så bra. Men du kan göra om det och även gå kurser för att förbättra ditt resultat. Man söker in på olika kvoter så ju fler vägar du har att söka på desto bättre.

  • Äldre 20 Aug 20:13
    #8
    parvati skrev 2009-08-20 19:43:11 följande:
    Högskoleprovet gäller även om resultatet inte blir så bra. Men du kan göra om det och även gå kurser för att förbättra ditt resultat. Man söker in på olika kvoter så ju fler vägar du har att söka på desto bättre.
    Hur då kvoter??

    Men hur länge gäller högskole provet?? att använda alltså? om jag gör det provet til våren, men inte söker in förän om tre år? eller kan amn göra det provet hur många gånger som helst? (rimligt alltså) kan man då använda det med "bäst" resultat??
  • parvat­i
    Äldre 20 Aug 20:22
    #9

    Tror att det är 5 år. Titta in på sidan www.studera.nu så kan du läsa det mesta om utbildningar och antagningar. Det brukasar rekommenderas att man gör högskoleprovet flera gånger så att man lär sig och resultatet förbättras. Det bästa resultaTET räknas. Resultat sparas automatiskt hos högskoleverket.

    Du söker in på gymnasie, folkhögskola, Högskoleprov(rätta mig gärna om jag har fel)om du då har både gymnasiebetyg och högskoleprov kan du ju söka på flera sätt.

  • Äldre 20 Aug 20:24
    #10

    Provet är giltigt i 5 år. Du kan göra provet flera ggr om du vill.

    Självklart är det meriterande om man har viss tidigare utbildning inom ex juridik, socionom etc. Men vet ej riktigt vad Parvati menar med kvoter?


    (¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Vad krävs för att bli Polis?