• Babyba­lo
    Äldre 22 Aug 17:15
    334974 visningar
    193 svar
    193
    334974

    Ont under revbenen på höger sida!

    Jag har i en och en halv månad nu haft ont i magen på höger sida under revbensbågen. Det strålar även nedåt och bak mot ryggen... Jag har gjort ultraljud av njurar, lever,gallan och allt såg normalt ut. Jag har även varit hos gynekologen och uteslutit att det rör sig om något gynrelaterat.
    Börjar känna mig uppgiven nu! Är dessutom värsta sortens hypokondriker och inbillar mig nu att det är någon form av cancer jag har.
    Smärtan är molande och tryckande. Ofta gör det dessutom ont när jag trycker med handen längs höger sida.
    Är det någon som känner igen? Kan gallbesvär vara konstanta eller kommer de alltid i attacker?
    Är sååå rädd!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-17 08:09
    Hej allihop!
    Jag har läst i tråden nu att många undrar hur det går för mig.
    Jo, min smärta har blivit oerhört mycket bättre. Efter att jag gjorde min koloskopi, så kände jag mig lugnare och kunde börja "leva" med smärtan. Det gjorde på något sätt att den blev lättare att hantera.
    Innan var jag så vansinnigt rädd att jag var dödligt sjuk och det förvärrade definitivt smärtan för min del.
    Läkarna som jag träffat (ganska många...) har alla varit överens att det troligen handlar om IBS, även om mina symptom inte varit typiska.
    "Apelsinen" under revbensbågen kan jag fortfarande känna av ibland, främst när jag sitter ner, men på det stora hela så är det så mycket bättre.
    Den här tråden blev verkligen min räddning när det var som värst. Tack för det alla och lycka till med era besvär!

  • Svar på tråden Ont under revbenen på höger sida!
  • Äldre 15 Jul 08:39

    Hallå där! Jag har också känt av min smärta tidigare och har då ätit inflammationshämmande någon vecka och så har värken bara försvunnit. Den här gången har den dock suttit i konstant i flera veckor nu utan att försvinna trots Voltaren i omgångar. Jag gjorde en skelettscint i fredags som också var u a. Börjar förlika mig med att det måste härröra från kroppsapparaten och muskler så nu kombinerar jag fyra veckors semester med Voltaren gel över det onda området och har det inte blivit bättre i augusti går jag till min sjukgymnast som jag gått till för andra besvär och hoppas han kan hjälpa mig precis som Elisebeth tipsade om.

    Oron för att det skulle vara cancer har jag stoppat undan i ett hål och den sipprar bara fram när det gör som mest ont. Försöker envist stå emot det där rackarns hålet då det är just oroandet som verkligen äter upp hela min person.

  • Äldre 15 Jul 15:47

    Hörrni, bara en sak till i lugnande syfte: att det skulle vara cancer kan ni bara glömma. Det känns inte på det sättet. Cancer gör inte ont och orsakar framförallt inte sådana här smärtor.

  • Risgry­net
    Äldre 16 Jul 21:53

    Instigator - tack för att du klargjorde! Jag är bättre. Oerhört mycket bättre. Har börjat träna ordentligt. Fick mer ont till en början men nu får jag bara ont i sällsynta fall. Så, antingen var det muskler eller så var det tarmarna. Vad det än var så funkade fysisk aktivitet klockrent för att lösa det. Han nu bara ont i höften och det borde kunna gå att lösa om jag blir duktigare på att stretcha varje dag plus att jag måste länga mina steg när jag går. Känner mig oerhört lättad. Min hypokondri och cancerskräck vaknar fortfarande till liv som en klocka - dagarna före mens. Bara att försöka acceptera rädslan och vägra låta den ta överhand. Återigen är träning ( och mer socialt umgänge ) bra medicin.

  • Risgry­net
    Äldre 16 Jul 21:59

    Umbraz - gå till naprapat bums. Nu medan du är ledig. Om du samkör flera angreppshåll så ökar chansen till förbättring. Jag var hos naprapat till en början och hon var den enda som verkligen haft förståelse för hur smärtorna och olika muskler hängde ihop. Jag rekommenderar det varm!

  • Takex
    Äldre 17 Jul 05:42

    Jag får det när jag är hungrig för länge :) ha haft det sen en snowboard olycka när jag var 15. Det är absolut inget fel på min kropp utan det blir bara så, det kan göra riktigt ont men går bort när jag äter, blir också bättre om jag sträcker på mig och sitter med ordentlig hållning.

    Hade det precis för cirka 30 min sen men har nu ätit lunch och då försvann det direkt :)

  • Äldre 18 Jul 23:25

    Hej på er! Har nu varit ledig från jobbet i tre dagar och har varit smärtfri lika många dagar. Helt sjukt hur smärtan som jag haft så länge bara försvann så fort jag blev ledig. Måste verkligen inventera min arbetställning när jag kommer tillbaka. Ska absolut ta rådet om att gå till sjukgymnast på fullaste allvar. Är helt inne på att det är muskler som spökar. Så kag ska bestälka en tid så fort jag kommer hem. Precis som "Takex" så upplevde jag också smärtan som intensiv före intag av mat, men min smärta satte även i däremellan.

    Elisebet, de råd och kloka ord du ger oss här i tråden är guld värda!! Vi behöver ngn som tar bort ordet cancer från våra hjärnor!!

    Det är så himla underbart att vara smärtfri, det går nästan inte beskriva!!! Ren och skär lycka :) Nu ska här semestras!!

  • Risgry­net
    Äldre 30 Aug 06:59

    Vänner. Jag tror verkligen att jag knäckt gåtan. Diskbråck eller diskbuktning på nivå Th6-Th7.

  • Äldre 30 Aug 08:30

    Har inte läst hela tråden men vill bara kolla om ni som skriver här verkligen har uteslutit gallsten med UL av gallblåsan? Tror säkert att det finns flera anledningar till er smärta men OM det skulle vara gallsten så är det ganska enkelt fixat med en operation. Vore synd om någon missade det i så fall. 

  • Risgry­net
    Äldre 24 Oct 12:14

    Nu är det min tur att nervöst gå runt och vänta på kallelse för UL. Träffade en ny läkare igår och han tyckte att läkare nr ett har gjort fel. Vilken bitterljuv upprättelse. Skönt att bli tagen på allvar men tufft att en läkare tycker att 'knölen' ska utredas vidare. Jag spånar vidare på möjlig orsak. Orkar inte tänka cancer mer. Kan det vara en glipa i det översta lagret muskler och en underliggande muskel eller annat? buktar it emellan? Jag ska alltså bli undersökt med ultraljud och läkaren ville att jag ska visa rtg-personalen knölen så att de kan ultraljuda just den. Känns jättebra och skitjobbigt på samma gång. Livrädd för vad de ska se. Min stora tröst är att fler här har exakt samma symtom och att man inte hittat något hos någon annan. Utan den här tråden hade jag nog haft jordens panikångest vid det här laget. Fick utskrivet antiinflammatoriskt som jag ska äta i 28 dagar för att utesluta just inflammation. Känns också både bra och dåligt. Dåligt för att det känns som magkatarr redan efter en tablett. Har börjat med Omeprazol nu för att fixa hela kuren.

  • Äldre 25 Oct 01:30

    Hej igen! Jag har ju skrivit här tidigare, senast i somras. Kan berätta att mina besvär helt gått över. Känner inte av någonting alls längre och har nog faktiskt inte känt av det sedan sist jag skrev här, vilket ju var i juli. Det enda jag gjort har varit att jag tränat mer (löpning, promenader, cykling samt styrketräning) och att jag har undvikit att bära så mkt på vänster höft. Faktiskt bär jag mer mitt fram på magen nu när jag har lite större barn. Antagligen har jag fått bukt med den värsta snedbelstningen genom att träna upp kroppen till att bli mer jämnstark.


    Risgrynet: Lycka till med undersökningarna, det går säkert jättebra. Hur väl känns knölen för dig? För mig har det aldrig riktigt känts någon riktig knöl när jag kännt efter, utan det har mer handlar om en "känsla av en knöl" under revbenet. Klämde jag tar runt själv revbenet tyckte jag att jag kunde känna ett lite svullet muskelfäste där dock.

Svar på tråden Ont under revbenen på höger sida!