• Babyba­lo
    Äldre 22 Aug 17:15
    334983 visningar
    193 svar
    193
    334983

    Ont under revbenen på höger sida!

    Jag har i en och en halv månad nu haft ont i magen på höger sida under revbensbågen. Det strålar även nedåt och bak mot ryggen... Jag har gjort ultraljud av njurar, lever,gallan och allt såg normalt ut. Jag har även varit hos gynekologen och uteslutit att det rör sig om något gynrelaterat.
    Börjar känna mig uppgiven nu! Är dessutom värsta sortens hypokondriker och inbillar mig nu att det är någon form av cancer jag har.
    Smärtan är molande och tryckande. Ofta gör det dessutom ont när jag trycker med handen längs höger sida.
    Är det någon som känner igen? Kan gallbesvär vara konstanta eller kommer de alltid i attacker?
    Är sååå rädd!!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-17 08:09
    Hej allihop!
    Jag har läst i tråden nu att många undrar hur det går för mig.
    Jo, min smärta har blivit oerhört mycket bättre. Efter att jag gjorde min koloskopi, så kände jag mig lugnare och kunde börja "leva" med smärtan. Det gjorde på något sätt att den blev lättare att hantera.
    Innan var jag så vansinnigt rädd att jag var dödligt sjuk och det förvärrade definitivt smärtan för min del.
    Läkarna som jag träffat (ganska många...) har alla varit överens att det troligen handlar om IBS, även om mina symptom inte varit typiska.
    "Apelsinen" under revbensbågen kan jag fortfarande känna av ibland, främst när jag sitter ner, men på det stora hela så är det så mycket bättre.
    Den här tråden blev verkligen min räddning när det var som värst. Tack för det alla och lycka till med era besvär!

  • Svar på tråden Ont under revbenen på höger sida!
  • Äldre 25 Oct 01:34
  • Risgry­net
    Äldre 6 Nov 07:11

    Vad skönt det låter att du är bra! Jag var ju också bra en period under sommaren. Efter att jag varit hos naprapat och sedan började träna rätt hårt. Min knöl känns supertydligt. Alla som jag låtit känna efter den hittar den. Lätt. Så det finns något där, tveklöst. Frågan är bara vad. Läkaren hade inte en susning :-/ Eller, det var i alla fall vad han sa. Har dock hittat andra på nätet som haft så och då har det visat sig vara njuren. Det låter heeelt osannolikt men jag vet inte... Jag kan tänka mig att tro på vad som helst för att känna hopp om att det är nåt annat än det jag fruktar mest. Ringde och 'letade' efter min remiss igår eftersom två veckor gått och ännu ingen kallelse. Men nej då, läkaren hade glömt att skriva remissen. Suck

  • Risgry­net
    Äldre 8 Nov 11:50

    Nu är jag ultraljudad och så vitt man kunde se så såg allt fint ut. Knölen var, som för flera andra, en fin men mobil liten njure. De var tre läkare som tittade på skärmen, klämde på magen och konstaterade. Underläkaren som gjorde undersökningen hämtade en överläkare för att få en ytterligare åsikt. Han tvivlade inte en sekund. Så j-a skönt att äntligen veta!

  • Äldre 11 Nov 02:00

    Härligt!!

  • George 866
    Äldre 17 Jan 05:52

    The specialized things that you can consider can include various types of malabsporption syndromes which can be evaluated with a fecal fat test (looking for fat malabsorption) or a blood test looking for celiac disease. You can also consider Sphincter of Oddi dysfunction, which can cause gallbladder-like pain in those who have had their gallbladder removed. A Sphincter of Oddi manometry test can be considered to evaluate this.
    Good Luck :)

  • Äldre 30 Aug 16:01

    Det är ett tag sen någon skrev i denna tråden men jag vill försöka väcka den till liv igen. Jag har nämligen många av de symtomen ni beskriver och har gjort ultraljudsundersökning samt ct över buken men de har inte hittat något ( förutom en kärlnysta i levern (knappt 1cm stor)som jag ska på en mr röntgen för undersökning). Jag har ont under höger revben visa dagar hela tiden andra dag är det mer molnande värk, det går upp i ryggen o igår kunde jag knap ligga på rygg då det gjorde så ont mellan skulderbladen  lite mer åt höger sida. Det känns inte som vanlig ryggvärk utan stramande tötthet blandat med verklig smärta i emellanåt. Haft detta i 1,5 månad nu o håller på att bli galen på riktigt.  


     


    Jag har sådan panikångest över det här nu så att jag får ta antidepressiva då jag är helt säker på att det är cancer som de inte hittar. Typ i gallvägarna o att de missat den på röntgen efter som de kan vara så smått där. Jag vet inte vad jag ska göra smärtan är precis där gallan är samt längst med revbenet ner o upp i ryggen.  Söker stöd av andra som har samma problem. Någon som haft problem med gallan utan att ha stenar?

  • Äldre 21 Sep 14:12

    Här är en till. Har under ca ett års tid haft ett obehag, ilande och ömmande känsla under höger revben ca 5 cm under och några cm från magens mitt. Känns som att ett organ skulle vara inkläm eller att det finns något där som det inte borde göra. Har den senaste månaden fått så otroligt ont i bröstryggen också. Ilar efter ryggraden speciellt vid vissa kotor och sedan sprids en oerhörd dov värk i hela ryggen. Vaknar på natten av ryggvärken då det känns som att sidan av ryggen brinner. Min läkare säger att detta garanterat är muskulärt och att jag ska kontakta en sjukgymnast. Har ringt honom två gånger senaste veckan eftersom jag är orolig men jag får inte ens ett besök så jag kan visa vart det är på magen som jag har ont. Min mamma gick bort i cancer för mindre än ett år sedan och cancern hade då spridit sig till skelettet med hemsk ryggsmärta till följd. Detta bidrar även till min rädsla att det kan vara något farligt... Har fått tid hos en sjukgymnast om två veckor.

  • Äldre 13 Oct 11:26

    Hej undrar bara va var det för knöl du hade under revbenet hur stor var den? För har nämligen samma problem min är kännbar och är ca 8 cm avlångt.. Hur stor är eller va din?

  • Äldre 12 Jun 22:34

    Unt under rev bent magen i högersidan unt helatiden vad kandet vara?

  • Thu 6 Feb 2020 17:32

    Puffar, är det någon som fått svar på vad som orsakat era besvär? Jag har samma problem..

  • Sun 9 Jan 2022 11:25

    Puffar gammal tråd.
    Någon av tidigare skribenter som blivit fria från symptom och kan beskriva orsak / lösning?

    Jag är en man i 50-års åldern med samma symptom som TS.
    - Molande dovt obehag i magens övre del på höger sida, ca: 5-10 cm ut under revbenen. Känns inte ytligt - utan som en bit in i magen.
    - Som en slags klump, som om något tar plats.
    - Dovt ryggont under höger skuldra.
    - Svullen mage upptill som bullrar lite pga gaser.
    - Har haft detta konstant i ca: 3 mån nu.

    Har sedan länge ett konstaterat bråck på magmunnen och problem med reflux. Denna molande känsla i magen håller på att göra mig galen av oro för att det skulle vara en tumör. Har .t.o.m. haft dödsångest senaste tiden. Väntar på att få göra UL och CT vilket ju är bra - samtidigt som jag är livrädd för vad de skall hitta.

    Skriv gärna om du känner igen dig!

  • Wed 12 Jan 2022 22:09
    erised skrev 2020-02-06 17:32:58 följande:

    Puffar, är det någon som fått svar på vad som orsakat era besvär? Jag har samma problem..


    Hur har det gått för dig? Jag har nu samma symptom.
  • Tue 18 Jan 2022 09:46

    Ni har inte funderat på att det kan vara avföringen ni känner?


    Tjocktarmen gör en kraftig böj både på höger och vänster sida.


    Jag kan känna av detta på båda sidor beroende på var det kör ihop sig. Är ofta trög i magen och ibland förstoppad. Har långsamma tarmar.

Svar på tråden Ont under revbenen på höger sida!